VERSLAG: Wave Gotik Treffen 2019

Festivalinfo was aanwezig op Wave Gotik Treffen 2019 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 84 foto's.

Bekijk de Wave Gotik Treffen 2019 foto's

VERSLAG: Jarka van der Velden

Wave Gotik Treffen 2019

De laatste jaren is het culturele programma van WGT net zo groot geworden als het muziek programma. Gedurende de 4 dagen zijn er door heel Leipzig 50 deelnemende locaties. Hieronder bevinden zich diverse concertzalen waar zo’n 200 artiesten te bewonderen zijn, maar ook een groot deel van de musea zijn geopend voor het festivalpubliek. Vaak met een speciale tentoonstelling voor specifiek voor het festival.

Dat Leipzig altijd van groot belang is geweest en nog steeds is voor de klassieke muziek laat de stad ook graag aan het WGT-publiek zien. Niet alleen heeft de Opera iedere dag 50-200 plaatsen beschikbaar gehouden voor WGT-bezoekers, maar ook zijn er op verschillende plaatsen en kerken andere klassieke voorstellingen. Daarnaast zijn er onder andere ook nog diverse lezingen, films, een Victoriaanse picknick en een vleermuis rondleiding op het oude kerkhof door de natuurbescherming Leipzig. Maar natuurlijk wordt het aan het einde van de middag en de avond vooral ook tijd voor alle bands.
De heren van Coppelius zijn weer terug op het podium, met een nieuwe drummer onder de gelederen. Met hun cello, contrabas en twee klarinetten weten ze wederom Metal, Klassiek en Gothic met een vleugje steampunk te brengen. Vol overgaven weten ze het publiek weer bij hun show te betrekken. Zo loopt de zogenaamde butler met één van de klarinettisten op de schouders door het publiek heen. Ook wordt er een verliefd stel uit het publiek getrokken om op het podium plaats te nemen achter een romantisch gedekte tafel gedurende één nummer. Maar vooral laat Coppelius zien een echte live band te zijn.

Tot aanvang van het festival is het een goed bewaard geheim gebleven dat In Extremo
een verrassingsconcert komt geven op het kleine openluchtpodium in het Heidnisches Dorf. De populaire middeleeuwse rockband zag de afgelopen jaren vele grote podia en festivals met alle toeters en bellen die daar bij komen kijken. Dit weekend willen ze daarom graag weer een keer terugkeren naar hun oorsprong, de middeleeuwse markten waar ze veel gespeeld hebben. Daarom geen show vol vuurwerk en rookeffecten. In plaats daarvan stond het concert in het teken van de kracht van de muziek en interactie met het publiek. En dat het dan even behelpen is met de ruimte op het kleine podium, is helemaal geen probleem.
Naar aanleiding van het 25 jarig jubileum van Other Day wordt de melancholische zangstem van Sad en de klassiek smachtende cello van Niha-Céta ditmaal bijgestaan door een gitarist en bassist. Tijdens dit concert worden vooral nummers uit de eerste tien jaar van hun bestaan ten gehore gebracht. De prachtige maskers en achtergronddanseressen maken van dit alles een sferische performance waar niets op aan te merken is.

Ook dit jaar komen de bands die tijdens het Wave Gotik Treffen optreden uit alle windstreken. Omnimar komt uit Moskou en maakt Synthpop. In Rusland zijn ze na drie albums inmiddels een grote naam in de Gothic-scène. Vanavond maken ze hun debuut op dit festival. Helaas blijkt de zangeres live toch niet helemaal zuiver te zingen. Dit neemt niet weg dat de uiterst dansbare muziek het publiek in beweging weet te krijgen.

Welle:Erdball is bezig met de eerste tour sinds medeoprichter A.L.F. de band heeft verlaten.
Naast c0zm0 (keyboard) zijn er ook twee nieuwe zangeressen aangetrokken voor deze tour. Ondanks dat de band een nieuw album heeft aangekondigd, gaat sterk het gerucht dat dit wel eens de laatste tour van de band zou kunnen zijn. Misschien dat daarom ook veel mensen op het concert zijn afgekomen. Helaas worden ze erg teleurgesteld. De keuze om met een cover van het lied ‘Monster Mash’ de show te openen laat pijnlijk zien dat beide zangeressen moeiten hebben om zuivere noten te zingen en dat zanger Honey zich beter bij zijn eigen Duitstalige teksten kan houden. Natuurlijk komen ook de bekende nummers van de band nog voorbij en zingen alle fans woord voor woord mee, maar de jus lijkt er toch een beetje vanaf te zijn.

Eigenlijk zou Schandmaul vorig jaar hun opwachting hebben gemaakt op het openluchtpodium van het Heidnisches Dorf. Maar wegens gezondheidsproblemen van de gitarist hebben ze op het laatste moment moeten annuleren. Dit jaar maken ze dat ruimschoots goed. Met hun Folkrock weten ze het massaal toegestroomde publiek tot in de hoeken van het terrein op te zwepen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de weide voor het podium helemaal vol staat met mensen en dat de toegang tot het terrein zelfs gesloten moest worden.

Met een mix tussen Post Punk en Protest-Folk weet de jaren 80 band New Model Army na bijna 40 jaar nog altijd een goed concert neer te zetten. Ondanks dat de band het moet hebben van het wat oudere publiek is de zaal goed gevuld. En dat is vooral te merken als ‘Here comes the war’ gespeeld wordt en iedereen uit zijn dak gaat. Met het recente ‘Winter’ laat de band rondom Justin Sullivan zien, dat ze nog altijd goede songs weet te maken. Terwijl een klassieker als ‘51st State of America’ met de Brexit in aantocht nog altijd actueel blijkt te zijn.

Nee, niet de Friese band, maar het uit Minneapolis (Amerika) komende Autumn staat op het podium. Met hun combinatie van Post-Punk, Etherische Wave en Goth-Rock zijn ze een goed bewaard geheim. Ondanks dat ze al bijna 25 jaar bestaan, is dit hun eerste concert in Europa. De band had duidelijk niet verwacht dat er zoveel mensen naar het optreden zouden komen en benadrukt dat ze het een grote eer vinden om op het Wave Gotik Treffen te mogen spelen. Op het einde van het concert wordt zangeres Julie Plante zelfs zeer emotioneel als ze verteld over alle mensen die haar voor het concert verteld hebben hoeveel de muziek van Autumn voor hun betekend heeft. Misschien maakt juist dit gegeven dat de band één van de beste optredens van het festival weet neer te zetten.

Helaas is op het optreden van Tanzwut op het openluchtpodium geannuleerd vanwege het aangekondigde noodweer. Maar dat wil niet zeggen dat ze helemaal geen optreden hebben gegeven. Want een dag eerder hebben de bandleden, als straatmuzikanten, in het centrum van Leipzig gespeeld. Met alleen hun doedelzakken en trom wisten ze snel een schare mensen om zich heen te verzamelen. En zo stonden de bezoekers van het festival gezamenlijk met de inwoners van Leipzig van muziek te genieten. Ook dat is Wave Gotik Treffen.

FOTOGRAFIE: Jarka van der Velden

1234567
Coppelius foto Wave Gotik Treffen 2019 Coppelius foto Wave Gotik Treffen 2019 Coppelius foto Wave Gotik Treffen 2019 Coppelius foto Wave Gotik Treffen 2019 Coppelius foto Wave Gotik Treffen 2019 Coppelius foto Wave Gotik Treffen 2019 Coppelius foto Wave Gotik Treffen 2019  foto Wave Gotik Treffen 2019  foto Wave Gotik Treffen 2019 In Extremo foto Wave Gotik Treffen 2019 In Extremo foto Wave Gotik Treffen 2019 In Extremo foto Wave Gotik Treffen 2019

1234567

HOLLAND INTERNATIONAL BLUES FESTIVAL 2019Na Buddy Guy, Joe Bonamassa en Bonnie Raitt is het nu tijd voor Van Morrison,...

Pop On Top 2019 logo