VERSLAG: Rock Werchter 2019 - vrijdag

Naar het Rock Werchter 2019 - donderdag verslag
Naar het Rock Werchter 2019 - zaterdag verslag

VERSLAG: Jasper Wognum

Rock Werchter 2019 - dag 2

De tweede dag van het festival warmt al snel op, terwijl de temperaturen pas op zaterdag een hoogtepunt gaan bereiken. Gelukkig wordt er goed voor ons gezorgd, want zowel de organisatie als de bands blijven herhalen dat we vooral heel veel water moeten drinken. In bier zit ook water toch? Mooi. Wat overigens opvalt is dat het aanbod van eten weer verschraald. Waar Pukkelpop tegenwoordig een uitgebreid Food Wood heeft met diverse exotische stands gaat Rock Werchter terug naar de basis. Eenheidsworst in de vorm van frituur, burgers, loempia’s en een enkele uitzondering zoals mosselen. Dat is jammer, want de prijzen van dit alles zijn hoger dan ooit. Voor net geen driehonderd euro ben je binnen, kun je kamperen en staat je auto geparkeerd. Vervolgens betaal je drie euro voor een bonnetje. Voor dertien euro vijftig krijg je een bakje bami met wat stukjes kip. Ok, niet zeuren, muziek luisteren!

Nothing But Thieves bewaart de bekende hitjes tot het einde van de set en weet met alles daarvoor redelijk te overtuigen als rockband. Als anti-stijlicoon weet zanger Conor Mason het opvallend lang uit te houden in zijn warme vest. Leuk, maar niet memorabel.
In The Barn loopt de temperatuur hoog op bij Jungle. Een degelijke, swingende show die we vorig jaar al op Pukkelpop zagen. Het springt nooit uit de band, maar geeft je steeds het gevoel dat er iets spannends gaat gebeuren. Een mooie spanningsboog en tegelijk een sexy geluid.

Die sfeer gaat naadloos over in de muziek van Khruangbin in Klub C. Een instrumentale smeltkroes van muziek uit de hele wereld die perfect bij deze warme middag past. We genieten ervan in de schaduw van de tribune voor het scherm tussen de twee tenten in, dat schakelt tussen wat zich in de tenten afspeelt. De jetstream van koude lucht uit de sneeuwmachine is een heerlijke luxe.

Voor Janelle Monáe gaan we The Barn in, want we hebben gehoord dat daar iets bijzonders gaat gebeuren. Wat we zien is sowieso over the top kwa uitvoering. De boodschap dat je van jezelf moet houden ligt er dik bovenop en wordt verpakt in een uitbundige show. De referenties aan haar mentor wijlen Prince is bij vlagen overduidelijk, ook wat de seksueel getinte referentie betreft. Dit bereikt een hoogtepunt als ze opkomt in een broek met labia als pijpen en wel heel letterlijk refereert aan self love. Het maakt indruk als show.

Persoonlijk keek ik uit naar het optreden van Tom Misch. Met iedere live show wordt het zelfverzekerder en volwassener. Hij weet precies die gelukssnaren in mijn brein te raken met zijn gitaarspel. Jazz, funk, soul en pop komen samen in eenvoudige, maar onweerstaanbare liedjes. Ook vandaag, maar er schuurt iets. Het is wat rommelig. Nummers eindigen abrupt, jams lopen niet helemaal lekker en soms lijken nummers wat te worden afgeraffeld. Fijn en van overtuigende muzikale kwaliteit, maar het had beter gekund.

Virtuoos ook is Snarky Puppy. Jazzy vibes die vaak veel aandacht vereisen om te verteren. Wie dat nog aankan ziet een puik optreden dat bruut wordt gecontrasteerd door niemand meer dan Kylie. Nostalgische waarde: top! Authentieke vertolking: prima. Maar mensen even serieus, Kylie Minogue? Ok.

Mooi! Dan kunnen we ons nu in ons schulpje terugtrekken bij Tool. Niks geen poespas op het podium. Sombere animaties, moeilijke metal, met overgave en wiskundige precisie uitgevoerd. Wat wil de toolfan nog meer? Een t-shirt en die hebben ze dan ook allemaal aan. Welterusten!

ROCK WERCHTER 2019 - ZATERDAGRock Werchter pakt ook in 2019 weer uit met een gigantische line-up....

Rock Werchter 2019

ROCK WERCHTER 2019 - DONDERDAG Rock Werchter pakt ook in 2019 weer uit met een gigantische line-up....