VERSLAG: Pohoda Festival 2019 - Vrijdag

Festivalinfo was aanwezig op Pohoda Festival 2019 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 39 foto's.

Naar het Pohoda Festival 2019 - Zaterdag verslag
Bekijk de Pohoda Festival 2019 - Vrijdag foto's

VERSLAG: Gracia Visscher

Pohoda Festival: voor ieder wat wils

Terwijl regen neervalt op Trencin Airport komen de Pohoda-festivalgangers bij van een eerste nacht feesten. Na de knaller Skepta die het festival met de juiste sfeer de nacht instuurde is de line-up vandaag vooral ontworpen om te relaxen. Soort van.

Een van de leukere dingen aan een buitenlands festival is acts ontdekken die je anders nooit zou zien. Als we bij de Orange stage aankomen lijkt de act Walter Schnitzelsson echter verre van beginnend! De Slowaken spelen een thuiswedstrijd en dat is te merken. Veel van de nummers, wat kan beschreven worden als ruige rock-'n-roll met moderne indie-invloeden, wordt enthousiast meegezongen door een dansend publiek. Een prima vertegenwoordiging van Slowaaks talent, zeker een act om in de gaten te houden.

Na een paar uur miezerige regen over het terrein te hebben gehad is het aan Mac DeMarco en zijn lichte, zomerse sound om de zon tevoorschijn te zingen. En het lukt! De act is perfect gepland, zo laat in de middag. Het publiek heeft de eerste halve liters Urpiner gehad en de gitaarriffs en casual handstanden van DeMarco zijn de perfecte manier om mensen klaar te stomen voor een nieuwe avond Pohoda. Heerlijk wiegend de avond in.

Dat wiegen blijft niet aanhouden. Nee, het gaat veel, veel harder zodra The Roots het podium bestijgen. Vanaf het moment dat rapper Tariq ''Black Thought'' Trotter de eerste woorden spuugt gaat die set van een uur voorbij alsof het vijf minuten lang duurt. De energie van de band is amper bij te houden en na dat wiegen bij DeMarco lijkt het publiek even overdonderd te zijn. The Roots laten zien dat ze de beste in hun genre zijn; alle muzikanten krijgen tijd om uit te blinken in hun vak terwijl Tariq rap na rap eruit gooit in een bewonderenswaardige snelheid. Wie zegt dat dit niet de beste show van Pohoda tot nu toe is, liegt keihard.

Met een teleurstellende afzegging van headliner Lykke Li is het aan de Britse Lianne La Havas om de vrouwelijke power van de dag te brengen. De zangeres speelt haar set vanavond zonder band. Een cadeau voor het publiek want wat maakt La Havas haar optreden prachtig breekbaar en klein. Met alleen haar stem weet ze het publiek muisstil te krijgen terwijl ze die zachte noten bijna fluistert. We twijfelen dan ook of het optreden het beste uitkomt zo laat op de avond terwijl de Slowaken hun 20e halve liter Urpiner wegwerken. Niet minder magisch daardoor!

We sluiten de avond, voor het nachtprogramma, af met Alxndr London. Zonder een nummer geluisterd te hebben duiken we de Europa Stage tent in. Of we een beter idee hebben van wat of wie Alxndr London is? Eigenlijk niet! De act verrast ons constant met R&B nummers die na elke beat een andere weg in kunnen slaan en dat ook doen. Aan de ene kant maakt dit de act erg interessant, maar zijn die verrassingen echt nodig? We halen bijna opgelucht adem als er een daadwerkelijk dansbaar nummer langskomt. Geïntrigeerd verlaten we de stage, met Alxndr London alvast toegevoegd aan onze playlist.

De tweede dag van Pohoda was er één gericht op een breed publiek. Van families met kleine kinderen tot feestende jongeren; deze dag had voor ieder wat wils. Terwijl het familiepark in de hoek van het terrein sluit gaat feestend Pohoda meer dan dronken de nacht in. Morgen eindigen we onze reis in Trencin met hopelijk een nieuwe kater!

FOTOGRAFIE: Bas van der Vorm

1234
 foto Pohoda Festival 2019 - Vrijdag Our Stories foto Pohoda Festival 2019 - Vrijdag  foto Pohoda Festival 2019 - Vrijdag Our Stories foto Pohoda Festival 2019 - Vrijdag Our Stories foto Pohoda Festival 2019 - Vrijdag Our Stories foto Pohoda Festival 2019 - Vrijdag Walter Schnitzelsson foto Pohoda Festival 2019 - Vrijdag Walter Schnitzelsson foto Pohoda Festival 2019 - Vrijdag Walter Schnitzelsson foto Pohoda Festival 2019 - Vrijdag Walter Schnitzelsson foto Pohoda Festival 2019 - Vrijdag Walter Schnitzelsson foto Pohoda Festival 2019 - Vrijdag Walter Schnitzelsson foto Pohoda Festival 2019 - Vrijdag

1234

NORTH SEA JAZZ 2019 - VRIJDAGPort of Rotterdam North Sea Jazz 12 juli 2019 Rotterdam. Rotterdam Ahoy is...

Pohoda