Festivalinfo was aanwezig op NN North Sea Jazz 2019 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 44 foto's.

Naar het North Sea Jazz 2019 - vrijdag verslag
Naar het NN North Sea Jazz 2019 - Zondag verslag
Bekijk de NN North Sea Jazz 2019 -Zaterdag foto's

VERSLAG: Michiel van den Dorpel

Meer échte Jazz, nog meer wachtrijen

Het eerste optreden in de Nile, een van de grote zalen, is die van My Baby.Volgens de informatie gaat deze Nederlands-Australische act het publiek in extase brengen met roots-driven hypnotic dance music. Bij het paarse gewaad en de presentatie van zangeres Cato van Dijck, lijkt het alsof je in het decor van het vroegere Toppop bent beland. Haar zang gaat door merg en been, en dat hadden de programmeurs kunnen zien in ‘De Wereld Draait Door’, zodat het optreden in een achteraf zaaltje had kunnen plaatsvinden.

Gelukkig is het aanbod enorm, met deze dag wat meer ruimte voor jazz. Of anders gezegd, wat minder pop. Zangeres Lizz Wright beheerst zo’n beetje alle genres, en treedt vandaag op met het Metropole Orkest en collegae Becca Stevens en Camila Meza. Een mix stijlen waar een prachtige voorstelling uit voortkomt, met onder andere de Neil Young cover ‘Old Man’.
Organist/Trompettist Joey DeFransesco geeft zijn orgel een zangerige toon, wat de muziek een gospel-achtig gevoel geeft. Zijn stijl is als zijn postuur; stevig. De man viert dit jaar zijn 30-jarige jubileum, waarin hij maar liefst 40 albums maakt ! Aan het einde van zijn orgelconcert blaast hij nog een deuntje op zijn trompet, tot genoegen van het publiek.
Jamie Cullum, Jonathan Jeremiah, Juanes; drie vocalisten die weinig gemeen hebben, behalve hun optreden op North Sea Jazz vandaag en publiekstrekker zijn. Zonder de discussie aan te gaan wat nu echt jazz is, het voormalige repertoire van Cullum is vervangen met popmuziek. Maar wat Cullum ook speelt, hij verzaakt nooit en maakt er altijd feest, waarvan akte.
Het Mississipi plein is populair, niet alleen vanwege de centrale ligging, maar ook om de minder bekende, maar wel verassende optredens. De act waar iedereen het over heeft isShake Stew, een jonge Oostenrijkse jazzformatie. Hun bezetting met twee bassisten, drie blazers, en twee drummers is opmerkelijk, en geeft een groovie sound aan de muziek

Ladies Rule ! geldt op de latere avond. Om te beginnen Dee Dee Bridgewater,een dame die al met vele groten der aarde heeft gezongen. Geboren in Memphis, woont ze nu al weer heel lang in Frankrijk en zingt het frans. Ze brengt met veel gevoel haar chansons ten gehore en praat tussendoor veel met het publiek. Minder gefocust is later Macy Gray. Of ze is gewoon zo, of ze is stoned, of allebij. Hoe dan ook, de achtergrondzangeres steelt de show, alsmede de hoornblazer die met zijn kameraden het podium op komt bij wijze van gastoptreden. Een groter verschil tussen deze nogal zwaarlijvige jongeman en Gray is nauwelijks voor te stellen. Een speciale vermelding verdient de 19-jarige Mahalia. Deze jonge R&B zangeres tekende op haar dertiende al een platencontract. Ze is vandaag verkouden en het lijkt dat ze het einde niet gaat halen. Stoer als ze is, houdt ze stand, tot grote opluchting van zo’n beetje alle tieners die op het NJF aanwezig zijn !

FOTOGRAFIE: Charles Batenburg

1234
 foto NN North Sea Jazz 2019 -Zaterdag Sly5thAve foto NN North Sea Jazz 2019 -Zaterdag Sly5thAve foto NN North Sea Jazz 2019 -Zaterdag Sly5thAve foto NN North Sea Jazz 2019 -Zaterdag Sly5thAve foto NN North Sea Jazz 2019 -Zaterdag Sly5thAve foto NN North Sea Jazz 2019 -Zaterdag MY BABY foto NN North Sea Jazz 2019 -Zaterdag MY BABY foto NN North Sea Jazz 2019 -Zaterdag MY BABY foto NN North Sea Jazz 2019 -Zaterdag MY BABY foto NN North Sea Jazz 2019 -Zaterdag MY BABY foto NN North Sea Jazz 2019 -Zaterdag Camila Meza foto NN North Sea Jazz 2019 -Zaterdag

1234

KLIKO FEST 2019Kliko Fest 2019 was weer aan! Bekijk hier de foto's van de dampende optredens...

Bospop logo