VERSLAG: Arrow Rock Festival 2008

Festivalinfo was aanwezig op Arrow Rock Festival 2008 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 45 foto's.

12

Twisted Sister - Whitesnake - Motörhead - Kiss

Het had niet veel gescheeld of Twisted Sister had niet naar Arrow kunnen komen. Dankzij het slechte weer kon het vliegtuig met de band lange tijd niet opstijgen. Gelukkig klaart het weer op tijd op en worden de heren nog snel vanaf Schiphol met de helikopter opgehaald. Tijd voor schmink of om te poepen is er niet meer maar dat hindert de band niet. Ze zijn en een kwartier te laat maar willen dolgraag optreden op dit festival waarvan ze de line-up zo geweldig vinden!

Dit jaar bestaat het album You Can't Stop Rock 'n Roll precies vijfentwintig jaar, dus staat het optreden in het teken van dit album. Onder de woorden “Will you please welcome the legendary Twisted Sister” opent de set met het titelnummer en meteen komen brede glimlachen in het publiek tevoorschijn. Met een flinke dosis humor worden ook 'The Kids Are Back' en 'We're Not Gonna Take It' gespeeld. Frontman Dee Snider is zeer goed bij stem en vult de stiltes tussen nummers door zonder problemen met leuke anekdotes. Hoogtepunt in de geweldige set is het slotnummer 'I Wanna Rock' waarbij het publiek tot aan de Mainstage toe opgeroepen wordt om mee te doen. Uiteindelijk gaan over de hele weide de vuisten in de lucht en wordt er volmondig “Rock!” geroepen.

Het is inmiddels dertig jaar geleden dat Whitesnake haar eerste twee albums uitbracht. Inmiddels heeft de band ook dertig ex-bandleden. De huidige zes bandleden – Coverdale en vijf nieuwe muzikanten – hebben dit jaar een nieuw album uitgebracht, dus ligt de nadruk van deze show op dit Good to Be Bad album. De set begint met 'Best Years', 'Fool For Your Loving' en 'Can You Hear The Wind Blow' en de sfeer zit er vooral vooraan goed in. Oude en nieuwe song worden netjes afgewisseld en de band heeft er duidelijk zin in.

Na nog een nieuw nummertje vervolgt de set met 'Love Aint No Stranger', 'Lay Down Your Love', 'Is This Love', 'Guilty Of Love' en 'Give Me All Your Love'. Inderdaad, vijf nummertjes over liefde, achter elkaar. Duidelijk houdt de band van Nederland. Aan het eind van de speeltijd heeft de band nog een speciale verrassing voor ons, onze eigen Nederlandse bijdrage aan Whitesnake, Adrian Vandenberg. Samen met hem speelt de band 'Here I Go Again' een van de eerste Whitesnake nummers waar Vandenberg een bijdrage aan leverde. Voor de fans die daar al uren stonden kan de avond natuurlijk niet meer stuk.

Motörhead doet vervolgens precies wat er van hen verwacht wordt, niets meer en niets minder. In sneltreinvaart worden onder de noemer “We are Motörhead and we play rock 'n roll.” veel van de bekendere nummers gespeeld. Onder andere 'Overkill', 'Tragedy' en 'In The Name Of' komen voorbij. Helaas komt het geluid er niet geweldig uit en grijpen veel mensen deze kans aan om nog even snel de blaas te legen en de bekertjes te vullen, alvorens vast naar de Mainstage te wandelen. Gelukkig heeft Motörhead ook een aantal echte fans bij, waardoor het vooraan geen saaie bedoeling blijft. Een van die die-hard fans is Dee Snider, frontman van Twisted Sister, die zoals beloofd backstage Motörhead staat te kijken, en het bij 'Killed By Death' zelfs niet kan laten om even mee te komen zingen. Gebeurt er toch nog iets speciaals.

“You wanted the best, you've got the best. The hardest band in the world; Kiss!” Eindelijk is het zo ver, het moment waarop menig glamrock liefhebber negen jaar lang gewacht heeft. Het enorme doek valt omlaag en vuurwerk spat op. Op een plateau komen de heren van Kiss vanaf de nok van het podium omlaag, terwijl de eerste noten van 'Deuce' ingezet worden. In een zeer spectaculaire show doet Kiss dat waar iedereen op hoopte, alle bekende nummers spelen. In de eerste helft van de set wordt vrijwel het complete Alive album uit '75 gespeeld met ook voor het oog voor ieder wat wils.

In het tweede deel van de set worden de grote hits van de andere bestsellers voorbij. Het is inmiddels donker waardoor de lichtshow nog beter tot haar recht komt. Ook nu is er genoeg om naar te kijken, zoals de bloed- en vlieg-act van bassist Gene Simmons voorafgaand aan 'I Love It Loud' en de kabelbaan die zanger Paul Stanley over het publiek naar de toren brengt, waar eerder deze avond nog een cameravrouw in stond. De avond kan niet meer stuk als vervolgens 'I Was Made For Lovin You' en als laatste 'Detroit Rock City' gespeeld worden. Kiss bewijst nog steeds dé glamrock band bij uitstek te zijn.

Na een heel gemoedelijke dag verlaten we tevreden de Goffertweide. De sterke line-up van vooraf staat ook na afloop van de dag nog kaarsrecht overeind. Hopelijk weet de organisatie voor volgend jaar weer zo'n mooi feestje op deze locatie in te plannen.

12

FOTOGRAFIE: Joost Doensen

1234
Reo Speedwagon foto Arrow Rock Festival 2008 Reo Speedwagon foto Arrow Rock Festival 2008 Gotthard foto Arrow Rock Festival 2008 Gotthard foto Arrow Rock Festival 2008 Gotthard foto Arrow Rock Festival 2008 Gotthard foto Arrow Rock Festival 2008 Journey foto Arrow Rock Festival 2008 Journey foto Arrow Rock Festival 2008 Journey foto Arrow Rock Festival 2008 Kansas foto Arrow Rock Festival 2008 Kansas foto Arrow Rock Festival 2008 Kansas foto Arrow Rock Festival 2008

1234

ARTQUAKE 2008Artquake is al jaren een vaste festivalbestemming van Festivalinfo. Het...

ROCK AM RING 2008 Rock am Ring is een van de belangrijkste Duitse festivals. Steeds meer...