VERSLAG: Rockin' Park 2008

Festivalinfo was aanwezig op Rockin' Park 2008 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 49 foto's.

VERSLAG: Marco Smeets

12

Racoon, Mêlée, Justin Nozuka, Starsailor, Xavier Rudd, Counting Crows, Gabriel Rios

Let op: Festivalfoto's volgen nog bij dit artikel

Het is voor de tweede keer dat het eendaagse festival Rockin' Park plaats vindt. Rocken in het Goffertpark van Nijmegen begon hier voor het eerst in 2005. Het is geen jaarlijks festival geworden omdat het alleen wordt georganiseerd indien er genoeg grote artiesten te boeken zijn. Dit jaar was het dus in ieder geval geen probleem met de headliners Lenny Kravitz, Live en als enige vrouw Anouk. Van alle artiesten kun je hier de concertfoto’s bekijken met één uitzondering; Anouk. De zangeres eiste dat de foto’s gecontroleerd moesten worden voor publicatie. Over persvrijheid kun je dan niet meer praten, dus net als alle andere fotografen heeft ook onze Festivalinfo-fotograaf dit geweigerd, onze excuses voor het eventuele ongemak.

De zaterdagochtend begint qua publiek akelig rustig, maar dat kun je niet zeggen van de wolkendeken waar we onder staan. In de ochtend moeten we nog regelmatig de poncho's uit onze tassen halen, maar naarmate de middag verstrekt ontstaat het ideale festivalweer, af en toe zon, geen regen maar wel lekker T-shirt weer. Zo wordt het voor de 30.000 bezoekers toch een mooie dag. Een tegenvaller was wel dat Beth Hart niet kon komen wegens stemproblemen, als vervanging werd Zeeuwse band Racoon opgetrommeld.

Mêlée , een band uit Californië mocht vandaag het spits af bijten op het grote podium van Rockin’ Park. Het regende zachtjes en de lucht was grijs, ook was het nog opvallend rustig met het bezoekersaantal. De band was zichtbaar enthousiast dat ze bij zo’n line-up mochten spelen. Qua muziek zijn ze een mix tussen Keane en The Fray. Een typisch Amerikaans bandje dat momenteel in Japan op nummer 1 staat. Ondanks dat de bands nog nieuw is voor het Nederlandse publiek zingt iedereen mee tijdens de hit ‘Build To Last’ en wordt er vrolijk gedanst op ‘Requently baby (She’s A Teenage Maniac)’en ‘Biggest Mistake’. Kortom een goede openingsact voor een mooie dag. (JvdB)

Justin Nozuka, het neefje van Kevin Bacon, staat vooral bekend om zijn soulvolle gitaarmuziek. Met zijn twintig jaar is hij een van de jongste performers van Rockin’ Park. Justin speelt al zijn bekendste nummers van zijn album Holly. Er wordt volop meegezongen tijdens de nummers; ‘Criminal’, ‘Golden Train’ en ‘After Tonight’. Wanneer hij de cover ‘Ain’t No Sunshine When She’s Gone’ zingt, begint spontaan het zonnetje te schijnen en krijgt hij een luid applaus van het publiek. Justin laat duidelijk zijn talent zien en bewijst aan het publiek dat we nog veel van hem gaan horen. Zijn stem is prachtig en het publiek geniet. (JvdB)

Het publiek blijft tijdens de ochtend binnen druppelen maar tegen de tijd dat Britse rockband Starsailor begint is het gezellig druk in het park. Net als het sombere weer is ook het openingsnummer ook niet zo vrolijk; ‘Alcoholic’. Dit nummer wordt door James Walsh met erg aangename stem temperamentvol gezongen. De uitvoering van enkele nummers zijn helaas minder mooi omdat de piano minder te horen was. Verder krijgen we ook enkele nieuwe nummers te horen, zoals het goed ontvangen: ‘Tell Me It's Not Over’. Ze hebben nog een hele lading nieuwe nummers in de voorraadkast, welke in september op plaat verwacht worden. Zonder enige poespas was dit een degelijk en eerlijk optreden. (MS)

De trotse Australiër Xavier Rudd laat het publiek horen hoe je met weinig mensen veel verschillende instrumenten kunt bespelen. Met een muur van instrumenten om zich heen zoals een didgeridoo, gitaar, mondharmonica en banjo speelt hij blootsvoets de vrolijkste liedjes. Hij wil duidelijk de oorspronkelijke Australiërs, de Aboriginals promoten met zijn vlag en muziek. Hij vertelt dat die cultuur langzaam weer populair wordt. Het optreden is duidelijk opvallend tussen de andere acts, maar op een mooi zonnig festival helemaal op zijn plaats. (JvdB)

Na Pinkpop zijn de mannen van de Counting Crows vandaag weer te bewonderen op het hoofdpodium van Rockin’ Park. Adam heeft weer goede zin en bedankt het Nederlandse publiek voor alle optredens van de afgelopen jaren. Balancerend op het randje en rollend over het podium brengt Adam hun grootste hits zoals ‘Big Yellow Taxi’, ‘Mr. Jones’ en ‘A Long December’ ten gehore. Tijdens ‘Holiday in Spain’ zingt het hele publiek uit volle borst mee. Adam vertelt dat hij namens het hele publiek de groeten zal doen aan zijn vriend Pascal (Bløf). Een prachtig optreden wat nog voor velen nog veel langer had mogen duren. (JvdB)

De zon schijnt lekker in het park, ideaal voor de salsa muziek van Gabriel Rios. Deze Belg is niet alleen gekomen, we zien maar liefst acht man op het kleine podium. Zoveel muzikanten die samen verbazingwekkend goed samen spelen. Deze band rijdt als een gesmeerde trein met duidelijk voorop Gabriel als een ijzersterke locomotief. Met zijn losse heupen en strak in het pak doet deze van Portugese zanger het goed bij de dames. Als een echte gangmaker roept hij: “Gaan jullie meezingen?” en dan wordt hun bekendste nummer ‘Broad Daylight’ ingezet. Als afsluiter horen we 'Cincaomanos', een nummer wat nou niet echt een meezing nummer te noemen is, maar het swingt in de namiddag wel. Voldaan, opgewekt en al bijna dansend gaat iedereen naar het volgende optreden. (MS)

12

FOTOGRAFIE: Dave van Hout

12345
Ben Folds foto Rockin' Park 2008 Ben Folds foto Rockin' Park 2008 Ben Folds foto Rockin' Park 2008 Counting Crows foto Rockin' Park 2008 Counting Crows foto Rockin' Park 2008 Counting Crows foto Rockin' Park 2008 Counting Crows foto Rockin' Park 2008 Counting Crows foto Rockin' Park 2008 Gabriel Rios foto Rockin' Park 2008 Gabriel Rios foto Rockin' Park 2008 Gabriel Rios foto Rockin' Park 2008 Gabriel Rios foto Rockin' Park 2008

12345

PARKPOP 2008Parkpop is het grootste gratis openluchtfestival van Europa. Een leuk uitje...

PICNIC IN THE PARK 2008 Picnic in the Park: lekker weer, muziek, rosé, sandwiches, vrienden zijn de...