Festivalinfo was aanwezig op Eurosonic Noorderslag 2020 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 86 foto's.

Naar het Eurosonic Noorderslag 2020 - donderdag verslag
Naar het Eurosonic Noorderslag 2020 - zaterdag verslag
Bekijk de Eurosonic Noorderslag 2020 - vrijdag foto's

VERSLAG: Diederik van Zessen

Eurosonic 2020 - vrijdag

Het meest iconische gebouw van Groningen, de Martinikerk, doet sinds vorig jaar ook mee aan Eurosonic. De kerk is natuurlijk vooral bekend vanwege die 98 meter hoge toren, maar tijdens het festival loont het ook zeker de moeite om even binnen te kijken. Hier is namelijk het zogenaamde 'media compound', waar onder andere radiozender NPO 3FM een studio heeft en gedurende de hele dag livesessies organiseert. Het podium is opgebouwd in het oude schip van de vijftiende eeuwse kerk en de meeste artiesten hebben er zichtbaar plezier in om op deze historische plek te spelen.

Dat geldt zeker ook voor Westerman, bij wie alle opgestelde stoeltjes bezet zijn. Net als bij de meeste van dit soort sessies, heeft de Brit een kwartiertje gekregen. Het gaat er relaxed aan toe. Met alleen zijn elektrische gitaar schotelt hij onder andere ‘Comfirmation’ voor, het even briljante als simpele nummer waarmee hij in 2018 een bescheiden hitje scoorde. De intimiteit van het optreden wordt nog maar eens aangestipt als er plotseling een kindje op het podium dribbelt. De innemende singer-songwriter schrikt er even van, maar danst dan vrolijk met het ventje mee. “I wasn’t expecting a dance partner!” lacht hij het ontspannen weg. We lachen mee, maar hopen wel dat hij binnenkort echt eens een album uit gaat brengen.

Dat Eurosonic er elk jaar weer in slaagt om artiesten en professionals uit het hele continent naar Groningen te halen, heeft het mede te danken aan de vereniging van Europese radio- en televisie omroepen (EBU). Deze organisatie, die trouwens ook verantwoordelijk is voor het Songfestival, zorgt dat veel concerten en sessies worden vastgelegd en uitgezonden in verschillende landen. De EBU probeert muzikanten bovendien vaak extra in het zonnetje zetten tijdens een award show, maar ondanks de jarenlange medewerking van BBC-corrifee Jools Holland, kon de uitreiking van deze zogenaamde EBBA’s nooit echt op veel aandacht rekenen.

Dit jaar is er daarom iets nieuws bedacht: de Music Moves Europe Talents Awards (MMETA’s). Het festijn vindt plaats op het podium van de Stadschouwburg, waar zo’n 300 genodigden een tamelijk spectaculaire show te zien krijgen, waarbij ze door alle verschillende schermen (zelfs een bewegende op het plafond!) welhaast nekkramp krijgen. Presentator Conchita Wurst (winnaar Songfestival 2014) heeft 8 prijzen uit te delen aan 16 genomineerden in behoorlijk uiteenlopende categorieën.

Onder de winnaars zijn de Italiaanse hitproducer Medusa kan juichen en de Noorse frontvrouw Girl in Red, maar de Nederlanders in de zaal kunnen zelfs twee keer juichen: de 21-jarige Naaz won de MMETA in de categorie pop én mag aan het einde van de ceremonie ook nog de publieksprijs omhoog houden. In haar dankwoord maakt ze van de gelegenheid gebruik om haar eigen optreden te promoten, ze staat ’toevallig’ direct na de show in dezelfde zaal geprogrammeerd: “If you don’t know me: please stay so you can see what all the fuzz is about. Maybe I suck!"

Dat doet Naaz zeker niet vanavond. Dat ze inmiddels een jaar of drie als soloact op het podium staat, is duidelijk te zien. Toen ze begon noemde ze haar muziek zelf graag ‘quirky pop’, maar dat bijvoeglijk naamwoord is in Groningen echt niet meer van toepassing. Ze vraag het publiek om mee te doen, maar wacht het antwoord niet af. Dat is ook niet nodig, haar hitsingle ‘Do You?’ wordt toch wel meegezongen.

Voor veel bezoekers is het een beetje uit de richting, maar laat op de avond geeft Griff voor een half gevulde Machinefabriek wel een van de beste shows van het weekend weg. De Londense popzangeres is pas 18 en heeft nog niet eens een album uit, maar haar set boeit van de eerste tot de laatste noot. Die noten haalt ze trouwens, hoog en laag, allemaal. Ariana Grande kan een puntje eigen aan het bereik van deze dame, die in een soort nachtjapon en zo nu en dan met een gitaartje op het podium staat. Ze maakt de meeste indruk in pianoballads en heeft als afsluiter nog het hitje ‘Mirror Talk’ achter de hand. Het is te hopen dat ze, met een album in de tas, nog eens terugkomt naar Eurosonic.

FOTOGRAFIE: Anne-Marie Kok   Serge Hasperhoven

12345678
Sorcha Richardson foto Eurosonic Noorderslag 2020 - vrijdag Sorcha Richardson foto Eurosonic Noorderslag 2020 - vrijdag Sorcha Richardson foto Eurosonic Noorderslag 2020 - vrijdag  foto Eurosonic Noorderslag 2020 - vrijdag  foto Eurosonic Noorderslag 2020 - vrijdag  foto Eurosonic Noorderslag 2020 - vrijdag The Gardener & The Tree foto Eurosonic Noorderslag 2020 - vrijdag The Gardener & The Tree foto Eurosonic Noorderslag 2020 - vrijdag The Gardener & The Tree foto Eurosonic Noorderslag 2020 - vrijdag Winnie Raeder foto Eurosonic Noorderslag 2020 - vrijdag Winnie Raeder foto Eurosonic Noorderslag 2020 - vrijdag Winnie Raeder foto Eurosonic Noorderslag 2020 - vrijdag

12345678

EUROSONIC NOORDERSLAG 2020 - ZATERDAGNa drie dagen Eurosonic met focus op de Europese muziekindustrie verschuift...

eurosonicnoorderslag