VERSLAG: 5 Days Off 2008

Festivalinfo was aanwezig op 5 Days Off 2008 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 7 foto's.

1234

Zaterdag 5 juli 2008

Terwijl de Heineken Music Hall zich opmaakt voor de set van Justice, is het rond het Leidseplein weer gezellig wegens andere redenen. In Paradiso hebben we vanavond een portie chaotische breakcore, terwijl de oude melkfabriek zich meer richt op minimal electro.

Technoër Bart Skils komt frequent over de vloer bij de Melkweg, dit is bij 5 Days Off geen uitzondering. De Amsterdammer organiseert zelf ook regelmatig (vernieuwende) feesten, maar speelt met evenveel toewijding op die van andere. Dat hij ook vandaag op veel enthousiasme kan rekenen is duidelijk; de zaal staat vol, terwijl de oude zaal juist onbemand blijft. Het is een erg slimme zet geweest om hem zo vroeg op de avond te programmeren, het feest begint vannacht vroeg in de nieuwe zaal van de Melkweg.

Wanneer je aan de andere kant van het Leidseplein bij Paradiso binnenstapt vallen een paar dingen op. De muziek staat hier veel harder, het is drukker en het soort publiek is heel anders. Aangezien dj Jason Kohnen een bekende is in de metalscene, is het tijdens de set van Bong-Ra vooral lang harig tuig wat we aantreffen. De breakcore artiest draait alweer elf jaar mee en krijgt het publiek zonder moeite in beweging, hoe ondansbaar de muziek ook lijkt, de bezoekers lossen dit zonder moeite op. De combinatie van jungle, ragga, metal, rave, jazz en drum and bass doet het goed in Paradiso.

Het is alweer veertien jaar dat Aaron Funk muziek maakt onder pseudoniem Venetian Snares. Hoewel Nederland geen onbereisd land is voor de Canadees, kan hij ook vanavond op veel houvast rekenen. We kunnen de 33-jarige met gemak de publiekstrekker van de zaterdagnacht noemen. De lang harige dj brengt een grote hoeveelheid vraagtekens naar Paradiso, met zijn ontoegankelijke en opvallende muziekstromingen. Ook hij maakt namelijk breakcore, dit in de 7/4-maat. Terwijl sommige niks kunnen met de snelle muziek, gaan andere bezoekers juist fanatiek bewegen. Het is geweldig om de reacties te zien en horen van de bezoekers; ‘dit is toch geen muziek meer’ tot ‘wow, volgende keer zeker weer!’ Het blijkt opnieuw dat niet iedereen dezelfde smaak heeft en dat is helemaal niet erg.

Om de nacht in Paradiso af te sluiten is Osaka Invasion gevraagd. Osaka (大阪市) is de op twee na grootste stad van Japan, wat de thuisbasis is van Scotch Egg, Ove-Naxx, Maruosa en Bogulta. De heren komen in onze hoofdstad hun stukje cultuur tentoonstellen. Het blijkt echter al snel dat Nederland nog niet klaar is voor de excentrieke cultuur uit Japan. De grote zaal van Paradiso is opvallend leeggestroomd, wie de voorgangers al niet konden verwerken krijgen met dit gezelschap helemaal een dikke pil. Met een gitaar, drumstel en microfoons worden de schare fans toegespeeld. Het resultaat is bijna drone achtig te noemen. De meeste bezoekers verplaatsen zich naar bovenzaal…

Dag vier was er eentje met weinig afwisseling en veel kleine last-minute aanpassing, buiten dit uiteraard een geweldige nacht.

1234

foto 5 Days Off 2008  foto 5 Days Off 2008  foto 5 Days Off 2008 CSS (Cansei de ser Sexy) foto 5 Days Off 2008 CSS (Cansei de ser Sexy) foto 5 Days Off 2008 CSS (Cansei de ser Sexy) foto 5 Days Off 2008 CSS (Cansei de ser Sexy) foto 5 Days Off 2008

BOSPOP 2008Bospop had met top artiesten als ZZ Top, Santana en Neil Young een erg goede...

ROCK WERCHTER 2008 Men neme een Belgische weide, een immens podium, een redelijke tent, 4 mooie...