VERSLAG: Roskilde 2008

Festivalinfo was aanwezig op Roskilde Festival 2008 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 238 foto's.

VERSLAG: Rob van der Zwaan

1234

Roskilde - dag 1

Roskilde is met gemak het grootste festival van Scandinavie. Hoewel het festival niet uitverkocht is, zijn er toch ruim 100.000 man en vrouw op het festival. Een aanzienlijk deel (20-25 procent) hiervan is vrijwilliger. De grote hoeveelheid vrijwilligers zorgt er voor dat er geld overblijft voor de vele goede doelen die Roskilde steunt en dat het festival soepeltjes verloopt. De vrijwilligers zijn aanwezig om er voor iedereen een zo prettig mogelijke ervaring van te maken en dat merk je! Je wordt met een glimlach te woord gestaan, het terrein is schitterend aagekleed, bij elk podium wordt water uitgedeeld en bij sommige optredens staat er zelfs meer security dan publiek. De licht overbezorgde beveiliging van het festival heeft natuurlijk alles te maken het Pearl Jam drama dat Roskilde heeft meegemaakt. Alles wordt uit de kast gehaald om herhaling te voorkomen.

Roskilde is al bijna een week aan het opwarmen voor de muzikale programmering van start gaat. De vele kampeerders hebben een week lekker weer gehad en de sfeer is opperbest.

Duffy mag de grote arenatent ontmaagden. De schone blondine zet de harten van het ruimschoots toegestroomde volk gelijk in vuur en vlam. Charmant paradeert ze over het podium als ze haar 60s vibe en soulvolle stem hun werk laat doen. Terwijl de mensen die voor hitsingle 'Mercy' gekomen zijn, weglopen, laat Duffy aan het einde van haar optreden nog even met 'Distant dreamer' horen uit wat voor hout ze gesneden is. Het goede!

Teitur speelt op het hoofdpodium een thuiswedstrijd met als grootste vijand verblindende,laagstaande zon. De halve Deense singer/songwriter komt als winnaar uit de bus. Teksten worden uit volle borst meegezongen en muzikaal is er genoeg afwisseling en bombast om het interessant te houden.

De reputatie van MGMT snelt de band ook in Denemarken keihard vooruit. Er is geen doorkomen aan voor de mensen die de hippe vogels aan het werk willen zien. MGMT wordt nog te licht bevonden voor het echte grote werk. Hoewel de band een knappe mix van jaren 70 nostalgica, alternatieve rock en - pop neerzet, weet de band alleen een selecte groep fijnproevers het hele concert te boeien.

Alle toeschouwers boeien, dat doet the Gossip met aan het hoofd niet te missen vlaggeschip Beth Ditto wel. Naar eigen zeggen heeft de band niks te zoeken tussen superbands als MGMT en Radiohead, die zeer toepasselijk wordt geeerd met een cover van Creep. Ditto is die Creep. Roggelend en uitgelaten springend zwaaien de kilos overgewicht in het rond. De niks te verliezen strategie mist haar uitwerking niet! Het publiek gaat helemaal mee op de energieke punkfunk. Als tegen het einde van de show de jurk uitgaat en een lingeriepakje met een onderbroek groter dan een gemiddelde slaapzak tevoorschijn komt, gaat het dak er helemaal af.

Bij Radiohead is goed zichtbaar hoeveel mensen er op nu eigenlijk Roskilde zijn. Heel het festival is uitgelopen om de meestbesproken band van deze eeuw aan het werk te zien. Men krijgt een dwarsdoorsnede uit het imposante oevre van de band voorgeschoteld, waarbij de nadruk op het in rainbows album ligt. De band weet nog altijd de gevoelige snaar te raken en dit in welhaast perfect geluid. Het enige wat de band kwalijk genomen kan worden is de wat autistische houding op het podium en de wellhaast willekeurig gekozen setlist.

Ondertussen nemen the Hellacopters afscheid van heel veel trouwe Scandinavische fans. De band, die op afscheidstoernee is, komt nog een keer naar Nederland en aangezien het kaartje al in de kast ligt, besluiten we Radiohead voorrang te geven.

1234

FOTOGRAFIE: Christiaan Westgeest

1234567891011121314151617181920
 foto Roskilde 2008  foto Roskilde 2008 Joan As Police Woman foto Roskilde 2008 Joan As Police Woman foto Roskilde 2008 Joan As Police Woman foto Roskilde 2008 Judas Priest foto Roskilde 2008 Judas Priest foto Roskilde 2008 Judas Priest foto Roskilde 2008 Judas Priest foto Roskilde 2008 Judas Priest foto Roskilde 2008 The Notwist foto Roskilde 2008 The Notwist foto Roskilde 2008

1234567891011121314151617181920

DANCE VALLEY 2008Er is één dance evenement wat er al jaren overal bovenuit toornt en waar door...

BOSPOP 2008 Bospop had met top artiesten als ZZ Top, Santana en Neil Young een erg goede...