VERSLAG: North Sea Jazz 2008

Festivalinfo was aanwezig op North Sea Jazz 2008 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 26 foto's.

VERSLAG: Jasper Wognum

123

North Sea Jazz - dag 1

Het North Sea Jazz festival vindt dit jaar voor de derde keer plaats in het Ahoy complex te Rotterdam. Op een paar kleine wijzigingen na is de opzet gelijk aan voorgaande jaren, met voldoende buitenruimte en uitstekende catering. Dit jaar zijn zelfs diverse cocktails te verkrijgen bij de gewone bars. Het blijft natuurlijk wel een festival waar je met een goed gevulde beurs, of voldoende saldo heen moet. Zeker ook vanwege de zogenaamde plusconcerten. Dit zijn concerten waarvoor een extra kaartje moet worden gekocht, dat ook weer een paar tientjes kost. Daarvoor heb je dan wel heel veel goede muziek verspreid over maarliefst 17 podia, zonder dat je door de modder hoeft te ploegen.
Het festival duurt drie dagen, waarbij het elke dag iets vroeger begint en ook iets eerder eindigt.

Vrijdag 11 juli
Helaas missen we op deze eerste dag Hans Teeuwen, die zingt! (met uitroepteken in het programma), dankzij een falende tomtom en de A4 op vrijdagmiddag. Alain Clark negeren we en met de eerste Mojito van de avond lopen we bij Al Jarreau binnen. De zanger gaat er steeds ouder uitzien, maar klinkt nog vrijwel hetzelfde als in zijn gloriedagen. Het publiek geniet er zichtbaar van, maar in verderop gelegen zaal speelt het Charles Lloyd Quartet en dat mag niet gemist worden. Het is een sublieme band, die de in de zaal aanwezige muzikanten versteld doet staan. Vooral de drummer valt op door zijn bijzonder funkende groovy stijl, waardoor de jazz van dit kwartet onweerstaanbaar wordt. Buiten op een plein worden we gelokt door een Michael Jackson cover in Bigband uitvoering van de Young Sinatras. Erg grappig, maar het eigen materiaal kan helaas minder lang boeien. In de Yukon tent, waar vooral moderne electronische muziek gespeeld wordt met een duidelijke HipHop invloed, is Fink aan zijn set begonnen. De man produceerde onder andere voor Amy Winehouse, maar blijkt zelf ook best te kunnen spelen. Hij begint met een paar nummers op acoustische gitaar, waarna eerst een bassist en vervolgens een drummer aanschuiven. Een nummer dat echt blijft hangen zit er helaas nog niet tussen.
In de Congo tent, die vandaag op het programma gemarkeerd wordt als ‘Large & Loud’ staat Jimi Tenor met een heuze big band. Je kunt de muziek het best omschrijven als ‘big band geniet van LSD trip met synthesizer hippie’, of ‘soundtrack van slechte science fiction film uit de jaren 70’. Hoe dan ook het resultaat is even fascinerend als hilarisch.
dbClifford is een frisse knaap achter een keyboard die onweerstaanbaar lekkere soul/funk speelt met zijn band. De nummers komen me zeer bekend voor, maar ik kan me niet herinneren hem ooit eerder gezien te hebben.. Helaas verlaten we hem voor Angie Stone in de grote Nile hal. Ze begint erg sterk met ouder materiaal, maar zakt vervolgens wat weg met tracks van haar nieuwe cd. Haar keyboard speler gaat er echter op uit zijn dak alsof hij bij een concert van de beasty boys staat.
Inzakken is een woord dat niet bestaat voor Jill Scott die onterecht in een wat kleinere zaal staat. Jill blaast het publiek omver met haar ijzersterke stem en uitstraling. Haar band is uitmuntend, zonder te klinken als een geoliede machine. Een mooi schouwspel ontstaat wanneer Jill last van haar hoge hakken krijgt tijdens het optreden en verzucht dat ze van haar schoenen af wil. Van twee kanten komen roadies aangerend om haar schoenen te verwijderen en even later komt een ander een setje slippers brengen, terwijl de diva onverstoord doorgaat met haar optreden.
Als afsluiter is de beurt aan Bootsy Collins, alhoewel, wat aangekondigd was als een optreden van de aanbeden funk bassist blijkt een James Brown tribute show. Leden van de originele James Brown band , maar ook zijn opvallend jonge vrouw en ‘the young James Brown’ treden aan bij wijze van eerbetoon. Leuk, maar geen Bootsy.. Aan het eind van het optreden ‘steelt’ hij alsnog letterlijk de show door het publiek in te lopen met veel bombarie en daar veel te lang te blijven hangen. De meeste toeschouwers zijn inmiddels afgedropen, waardoor het geheel nogal lullig aandoet. Een misser. Geen misser is Jaffa in het centrum van Rotterdam: Shoarma met service! Ongekend voor Amsterdammers.

123

FOTOGRAFIE: Luuk Denekamp

123
Gnarls Barkley foto North Sea Jazz 2008 Gnarls Barkley foto North Sea Jazz 2008 Gnarls Barkley foto North Sea Jazz 2008  foto North Sea Jazz 2008 Mark Ronson foto North Sea Jazz 2008 Molote Y Su Piquete foto North Sea Jazz 2008 Mark Ronson foto North Sea Jazz 2008 Preservation Hall Jazz Band foto North Sea Jazz 2008 Preservation Hall Jazz Band foto North Sea Jazz 2008 Ryan Shaw foto North Sea Jazz 2008 Sharon Jones & The Dap-Kings foto North Sea Jazz 2008 Sharon Jones & The Dap-Kings foto North Sea Jazz 2008

123

BENICÀSSIM 2008Kenden we Spanje vooral van Sinterklaas en stierenvechten, sinds kort gaan...

DANCE VALLEY 2008 Er is één dance evenement wat er al jaren overal bovenuit toornt en waar door...