VERSLAG: Benicàssim 2008

Festivalinfo was aanwezig op Festival Internacional de Benicàssim 2008 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 90 foto's.

VERSLAG: Marcel Kamphuis   Rob van der Zwaan

123

Zaterdag 19 juli 2008

Op het programma mag dan één act minder staan dan gisteren, het feest is er niet minder onder. Met veel grote namen als Gnarls Barkley, Tricky, Raconteurs en the Kills is er voor ieder wat wils. De zon schijnt, het bier is koud en iedereen heeft zich goed ingesmeerd: Benicassim is er klaar voor!

Het debuut van The Ting Tings is pas twee maanden uit en doet het erg goed in hun thuisland. Single ´That's Not My Name´ staat al weken nummer één in de Britse lijsten. Het duo maakt de hoge verwachtingen waar. Zangeres, gitarist en percussionist Katie White is duidelijk de uitblinker van de twee. De indie popband mag dan iets te laat beginnen, hun diverse en sterke set maakt dit al snel goed. Mede dankzij het enthousiaste publiek weet het duo meer dan te overtuigen. Dat gaat helemaal goed komen op Lowlands!

Terwijl het geluid van alle kanten komt, maakt singer-songwriter José González het knus in de kleine tent. Zijn indie folk mag dan overstroomd worden door naasten, hij is niet minder aanwezig. De bezoekers komen vooral voor de eigen nummers van de Zweed, maar hij heeft ook een aparte keuze in covers. Nummers van Kylie Minogue, Joy Division, Bruce Springsteen, The Knife en Massive Attack heeft hij omgetoverd tot eigen werk, waarvan we vandaag een portie krijgen. Een echte festivalact zal het nooit worden, maar die kleine rokerige zaal denken we er voor het gemak wel even bij.

De zanger van American Music Club zegt zichzelf de minst coole persoon in de wereld te vinden. De matige opkomst bij zijn optreden geeft hem gelijk. De prestaties op het podium allerminst. Als dit optreden in een intiemere setting had plaatsgevonden, dan was de vonk vast overgeslagen. De dramatische popsongs zijn nu verspild aan het door zon en bier uitgeputte publiek.
My Morning Jacket pakt uit met een grootse rockshow. De band heeft een ware metamorphose ondergaan vergeleken met de akoestische showcase, die we onlangs meemaakten in de Desmet studios. De bebaarde frontman gezegend met zijn karakteristieke stemgeluid, haalt alles uit de kast, maar breekt geen potten bij het Spaanse noch Engelse publiek. Daar doet een flying V gitaar en een hoop distortion niets aan af.

Triphop formatie Massive Attack, rapgroep The Fresh 4 en veel samenwerkingen met zangeres Björk, Tricky is een druk mannetje. Momenteel is zanger Ardian Thaws weer vooral solo bezig. Zijn laatste platen werden niet zo goed ontvangen, maar de massaal toegestroomde Engelen zijn natuurlijk benieuwd hoe hij het er live vanaf brengt. Het optreden kent veel inzakkers. Dit vooral te danken aan de keuze van nummers; Er wordt langzaam naar een hoogtepunt gewerkt, met de succesvolle singles van de inmiddels veertigjarige. Zo gaan toch nog de handen op elkaar.
De Amerikaanse zangeres Alison Mosshart en Engelse gitarist Jamie Hince werken alweer acht jaar samen als The Kills. Het rockduo heeft onlangs Midnight Boom uitgebracht en bewees voor de derde keer een goed album af te kunnen leveren. Vandaag mogen ze vanaf het hoofdpodium het publiek vermaken, wat een erg grote klus blijkt voor slechts twee mensen. Hoewel ze verdrinken in het grote podium zijn ze gelukkig niet minder goed te horen.

Jack White is een succes, dit merkten we eerder al aan The White Stripes en onlangs ook door The Raconteurs. Samen met een extra lid (voor zang, viool, percussie en keyboard) gaat het viertal op dit moment de wereld rond, in Nederland in de Melkweg en hier op het hoofdpodium. De videoschermen gaan speciaal voor de groep op zwart/wit, wat extra benadrukt dat we te maken hebben met ouderwetse blues-rock. Zanger White vertelt zeer tevreden te zijn met zijn plek op het programma en houdt het verder opvallend stil tussen de nummers. Het publiek gaat voor de eerste keer plat voor een Amerikaanse band.

Producer Brian Burton (Danger Mouse) en zanger Thomas Callaway (Cee-Lo Green) hadden beiden al een sterk CV opgebouwd voordat ze in 2003 begonnen aan Gnarls Barkley. Het bundellen van de krachten resulteerde in een bergje populaire singles. Op papier mogen we dan enkel twee namen vinden, op het podium zijn vijf man extra nodig om hun experimentele soulmuziek live te realiseren. Het publiek laat zich ondanks het late uur goed vermaken. Zoals het hoort verlaat de band tegen het eind de planken, om vervolgens terug gevraagd te worden. Dit is overigens de eerste toegift die we op dit festival meemaken. Het publiek wordt blij verast met Radiohead-cover ‘’. Met zijn opvallende stem weet Callaway een niet anders dan positieve indruk achter te laten. Gnarls Barkley is here to stay!

123

FOTOGRAFIE: Cosmo Vloedbeld

12345678
 foto Benicàssim 2008 The Rumble Strips foto Benicàssim 2008 The Rumble Strips foto Benicàssim 2008 The Rumble Strips foto Benicàssim 2008 The Rumble Strips foto Benicàssim 2008  foto Benicàssim 2008  foto Benicàssim 2008 Metronomy foto Benicàssim 2008 Babyshambles foto Benicàssim 2008 Babyshambles foto Benicàssim 2008 Babyshambles foto Benicàssim 2008 Babyshambles foto Benicàssim 2008

12345678

BUNKERPOP 2008Bunkerpop is inmiddels een regionale legende. Sinds 1984 staat het festival...

NORTH SEA JAZZ 2008 Het North Sea Jazz festival vindt dit jaar voor de derde keer plaats in het...