VERSLAG: Pukkelpop 2008

Festivalinfo was aanwezig op Pukkelpop 2008 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 145 foto's.

VERSLAG: Steven van Beek   Marcel Kamphuis

123

Dag 2

Vrijdag 15 augustus 2008

Met bijna tien bands minder dan gisteren op het programma begint de tweede festivaldag. Ironisch genoeg trekt het alsnog meer bezoekers naar de weide. Vandaag zullen 57.000 bezoekers headliners als Metallica, The Gutter Twins, Boys Noize, The Rascals en Tokyo Police Club zien spelen.

Nee, niet die saaie zangeres uit Nederland, maar een duo uit Frankrijk: The Dø. Ze bestaan pas net en zijn voorzichtig ook buiten thuisland aan het optreden. De folk poppers hebben enkel een debuut op de planken en hebben niet erg veel te vertellen. Toch weten Dan Levy en Olivia Bouyssou Merilahti er vandaag een sterke set van te maken. De avant-garde heeft vandaag veel nieuwe fans gewonnen en de band met de liefhebber sterker gemaakt. Nog even de puntjes op de ‘i’ en scoren maar! (MK)

Engeland en Amerika strijden normaal altijd samen in plaats van tegen elkaar. Toch lijkt het laatste vandaag het geval. Engelse indie rockers Foals (vertaald: Veulens) nemen het op tegen het Amerikaanse Cold War Kids. Muzikaal gezien zijn ze zeker aan elkaar gewaagd. Ook het publiek kan moeilijk kiezen tussen de Mainstage en Marquee - en de opkomst is bij beide redelijk mager. Foals kwam dit jaar met Antidotes en het debuut zorgde voor veel successen: tv/radiotijd en veel optredens. Toch blijkt de groep nog erg onervaren om een verzorgde show neer te zetten, dat doet Cold War Kids met een stuk meer overtuiging. (MK)

De Wablief?! Is de tent met de enigszins vage acts die een klein publiek aanspreken. Daar behoren Kitty, Daisy & Lewis zeker bij. De twee zusjes en broer maken country en wisselen elkaar constant af in het instrumentarium. Ze worden ondersteund door hun ouders en hoewel het muzikaal af en toe wat brak klinkt en de pauzes tussen de nummers lang duren, weten ze toch wel de erkenning te krijgen die een dergelijke samenstelling en een dergelijk genre verdient. (SvB)

In de non-stop-dance-zaal Boiler Room weet Diplo grote indruk te maken met vette beats en prima overgangen. Zijn opvolger Erol Alkan mocht al op hoge verwachtingen rekenen en kan deze niet waarmaken na het geweld van Diplo. De set van Erol Alkan begint saai en komt bijzonder stroef op gang. (SvB)

Het succes van Robin Carlsson kent geen grenzen, onder de noemer Robyn bracht ze vier albums uit. Haar debuut buiten Zweden kwam echter pas vorig jaar en ook in Nederland sloeg ‘With every heartbeat’ in als een bom . Zo goed dat ze zelfs megaster Madonna mag bijstaan tijdens al haar Europese data. Vandaag moet ze echter nog doen met het Pukkelpoppubliek, die smult van haar electro-pop. De 29-jarige weet met haar opzwepende nummers heel het publiek mee te krijgen. Zelfs achterin de tent zijn er weinig op stilstaan te betrappen. De generale repetitie is geslaagd, Madonna kan ‘s nachts weer rustig haar ogen sluiten. (MK)

Het is zeer uniek te noemen: Miss Kittin & The Hacker die samen op de planken staan. Caroline Hervé en Michel Amato treden namelijk veel solo op, maar bijna nooit als duo. De producer en dj/zangeres blijken vandaag het beste in elkaar naar boven te halen. Geen moment een inzakker en altijd enthousiast. Nummers van het debuut worden afgewisseld met het komende Batbox, wat veel goeds beloofd te worden. Het publiek danst niet alleen mee, maar krijgt ook veel meezing momenten voorgeschoteld. Het is een optreden die als één van de hoogtepunten van de Dance Hall gezien kan worden. Energiek tot aan het einde. (MK)

De rockers van Metallica zijn nog altijd aan het touren. Zanger James Hetfield staat vandaag met zijn mannen als afsluiter op het Pukkelpop festival. Absoluut dé publiekstrekker, dit met meer dan twee uur speeltijd. De groep komt volgende maand met Death Magnetic en is deze druk aan het promoten. Ook vanavond zijn het echter vooral de oude klassiekers die het moeten maken, het nieuwe werk blijft helaas redelijk zwak. Wie de hele dag rustig aan heeft gedaan, kan nu eindelijk zijn energie kwijt. Nummers als ‘One’ en ‘Sad but True’ zorgen voor heel wat enthousiasme midden in de nacht. De Amerikaanse groep is reeds 27 jaar actief, maar nog altijd even sterk. Vooral op een groot podium op een groot festival als vandaag. (MK)

Wanneer de zon al een aantal uren onder is en Metallica klaar met spelen is koelt het snel af. Bibberend naar de tent, om vervolgens de laatste festivaldag mee te maken.

123

FOTOGRAFIE: Joost Doensen

12345678910111213
Kaizers Orchestra foto Pukkelpop 2008 Kaizers Orchestra foto Pukkelpop 2008 Kaizers Orchestra foto Pukkelpop 2008 The Subways foto Pukkelpop 2008 The Subways foto Pukkelpop 2008 The Subways foto Pukkelpop 2008 The Subways foto Pukkelpop 2008 The Pigeon Detectives foto Pukkelpop 2008 The Pigeon Detectives foto Pukkelpop 2008 The Pigeon Detectives foto Pukkelpop 2008 Amy Macdonald foto Pukkelpop 2008 Amy Macdonald foto Pukkelpop 2008

12345678910111213

SZIGET 2008Hoewel het Sziget festival dit jaar van acht naar zeven dagen is gegaan, was...

HALDERN POP 2008 Wat in 1980 als openluchtpicknick voor veertien misdienaars begon, is vandaag...