VERSLAG: Sziget 2008

Festivalinfo was aanwezig op Sziget 2008 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 36 foto's.

123456

Dag 4

Het is heet op Sziget. Het is vrijdag en het kwik bereikt de 38 graden op de thermometer. De warmste Szigetdag, alhoewel het na het optreden van Sex Pistols vanavond flink zal afkoelen. De verwachte regen blijkt beperkt te blijven tot enkele kleine buitjes in de hierop volgende nacht. Maar eerst is het nog flink zweten. Gelukkig voor de bezoekers is het Hongaarse bier dat hier geschonken wordt, Arany Ászok en Dreher, goedkoop. En er zijn enkele waterkraantjes op het terrein.

De naam Richardo Blijden zegt de meeste Nederlanders waarschijnlijk niks, maar de reggaeliefhebbers kennen hem wellicht als Ziggi. Niet te verwarren uiteraard met Ziggy Marley, alhoewel halfbroertje Ky-Mani een dag eerder wel acte de presence gaf op Sziget. Met zijn Renaissance Band is Ziggi de enige Nederlandse act dit jaar die op het hoofdpodium van Sziget mag optreden. Ziggi brengt authentieke reggae met voorzichtige uitstapjes naar andere Jamaicaanse muziekstijlen als ska en dancehall. Maar de reggae zoals we die kennen van Bob Marley & The Wailers, Jimmy Cliff, Peter Tosh en Burning Spear zijn de voornaamste uitgangspunten van Ziggi. Daarmee zit Ziggi veruit het dichtste bij échte reggae dat een Nederlandse act kan komen (sorry, fans van Doe Maar en Beef), al blijft het voornamelijk bij het nabootsen van zijn voorbeelden. Wel héél erg goed!

De Hongaarse band Balkan Fanatic maakt zijn naam niet helemaal waar. Je verwacht tenslotte een orkestje dat Balkanachtige muziek maakt. Daarvoor in de plaats krijg je echter Hongaarse hiphop, met elementen uit rapmetal en Oriëëntaalse muziek. Je zou Balkan Fanatic kunnen vergelijken met House Of Pain, maar dan zonder de Ierse invloeden en toch ook wel een stuk braver. De aanvulling van een livedrummer en gitarist geven het geheel wat meer cachet en de vrouwelijke rapper die halverwege het optreden de act komt versterken maakt het vocale gedeelte wat interessanter om naar te luisteren. Al met al is het een amusant optreden, hoewel Balkan Fanatic voor hiphopbegrippen eigenlijk behoorlijk achterhaald is.

Sommige dingen staan vast, die zijn onveranderlijk. De wereld is rond, we hebben zuurstof nodig om te kunnen ademen en Johnny Rotten is een enfant terrible. Zelfs op 52-jarige leeftijd. Recentelijk nog haalde Johnny 'Rotten' Lydon het nieuws nadat hij Duffy beledigd had en zijn roadies zouden Kele Okereke, de zanger van Bloc Party, hebben aangevallen tijdens een festival in Barcelona. Hoewel Johnny Rotten, samen met zijn wijlen bandgenoot Sid Vicious, wordt gezien als de belichaming van de punk, heeft hij met Sex Pistols slecht één studioalbum gemaakt; 'Never Mind The Bullocks, Here's The Sex Pistols' in 1977. Ondanks deze mijlpaal in de popcultuur was Sex Pistols niet de meest relevante en zelfs niet de beste punkband ooit. Die eer gaat naar The Clash. Maar, net als de Amerikaanse punkband Ramones, had Sex Pistols momentum toen het uitkwam met het debuutalbum.

Met een zoveelste comebacktour kun je je afvragen hoe punk Sex Pistols nog is, maar dat doet niet echt ter zake. De band verrast vriend en vijand tijdens diens eerste optreden in Hongarije met een uiterst sterke liveshow en Rotten die zeer goed bij stem is. Natuurlijk kan de punker het niet nalaten om streken uit te halen. Al tijdens het derde nummer van de set laat Rotten zijn broek zakken en laat heel Boedapest zijn onderbroek zien met daarop de Union Jack. Tijdens het daaropvolgende nummer moont hij naar het publiek. Nadat de fotografen de fotopit voor het podium verlaten, roept Johnny: "Say goodbye to the paparazzi!" Een fotograaf die er op reageert krijgt meteen antwoord: "Well, fuck you too!" Behalve punkjuweeltjes als 'Pretty Vacant', 'God Save The Queen' en natuurlijk 'Anarchy In The UK', speelt Sex Pistols ook de Hawkwind-cover 'Silver Machine', die nogal buiten het gebruikelijke repertoire van de band valt. Een link is er wel, via Lemmy van Motörhead, maar dit eerbetoon is tóch opvallend. En al teert Sex Pistols al ruim dertig jaar op één album, het is één van de absolute hoogtepunten van Sziget 2008.

Na het optreden van Sex Pistols is het nog erg druk in de Hammerworldtent, alwaar Apocalyptica zijn helse strijkers laat zingen. Tot ver buiten de tent probeert het publiek een glimp op te vangen van de Finnen. Een ware must voor liefhebbers van metal, ook al hoor je geen enkele gitaar. De danceliefhebbers hebben iets minder geluk, want ster-dj Carl Cox moest zijn optreden helaas afzeggen. Daarvoor in de plaats komt John Digweed opdagen met zijn platenkoffer en ook deze bekende dj weet heel het festivaleiland te doen trillen met zijn ferme beats. Zeker ook de moeite waard is Gipsy Sound System, dat in de Roma-tent laat horen dat zigeunermuziek meer dan ooit heel hip is.

123456

123
 foto Sziget 2008  foto Sziget 2008  foto Sziget 2008  foto Sziget 2008  foto Sziget 2008  foto Sziget 2008  foto Sziget 2008  foto Sziget 2008  foto Sziget 2008  foto Sziget 2008  foto Sziget 2008  foto Sziget 2008

123

LOWLANDS 2008Het uitverkochte Lowlands genoot weer van drie dagen perfect met op de...

PUKKELPOP 2008 Pukkelpop 2008 is weer geschiedenis. Met een enorme hoeveelheid acts en...