VERSLAG: Loud From The South 2008

Festivalinfo was aanwezig op Loud From The South 2008 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 9 foto's.

VERSLAG: Erik Luyten

Loud From The South

Waar de laatste jaren vooral dance-geluid uit het Klokgebouw in Eindhoven kwam, is het nu tijd om de al jaren afwezige metal terug te brengen naar Eindhoven. Na het wegtrekken van het Dynamo Open Air festival naar andere regio’s heeft er in de stad nooit meer een echt metal festival plaatsgevonden. Tot vandaag dan. De eerste editie van Loud From The South zou oorspronkelijk in Bakel plaats vinden, maar een geschiktere locatie werd gevonden op Strijp-S, waar onder meer ook het STRP festival plaats vind.

Hoewel de line-up een aantal grote namen kent, wist het festival in de voorverkoop geen potten te breken. De opkomst is dan ook niet heel hoog; het is gezellig druk.

Het is duidelijk dat de meeste mensen voor de headliners komen; de eerste bands van de dag spelen voor een handjevol mensen. Drukker wordt het vanaf drie uur als Norther (recensie) begint met hun optreden. De Finnen kunnen vandaag echter moeilijk overtuigen. Ondanks dat ze veel energie in hun show steken, springt de vonk niet over.

Dat verandert bij Dark Tranquillity. De death metal band uit Gotenburg is duidelijk één van de favorieten deze dag. Zanger Mikael Stanne weet het publiek goed te betrekken in de show. Anders is dat bij Sabbat. In 1988 stond de band al op het befaamde Dynamo festival, twintig jaar later is alles wat rest een hoopje oude mannen die niet meer representatief zijn voor de metal scene.

Veel mensen taaien af naar de bar om alvast wat vocht in te slaan, om weer te verliezen bij de volgende act, Carcass. Dit is duidelijk de favoriet van de dag bij het (voornamelijk lokale) publiek. De Britten zijn sinds afgelopen jaar weer op tour na lange tijd van rust rond de band, en zetten daarbij succes na succes neer. Op Wacken stonden de mannen bijvoorbeeld voor tienduizenden fans op het hoofdpodium. In Eindhoven moet de band het dan wel met wat minder volk doen, het enthousiasme is daar niet minder door. De statische death metal band sluit hier haar succesvolle Europese tour af om verder te gaan in de Verenigde Staten.

Even op en neer uit datzelfde land voor twee Nederlandse shows is Lääz Rockit. Hoewel het publiek in eerste instantie in grote getale naar de eet-tenten (of naar huis) gaat na het optreden van Carcass, sijpelt het toch naarmate het optreden vordert door dat hier dé band van de dag speelt. De trash metal act uit Californië was goed voor tweemaal Dynamo (1988, 2005) en wist Eindhoven na dat tijdperk ook in 2007 nog te vinden. Zanger Michael Coons geeft dan ook aan dat hij graag in Eindhoven komt. De veteranen (in 1982 stond de band voor het eerst op het podium) zijn nog steeds actief; vooral bassist Willy Lange springt en rent op en neer alsof zijn leven ervan afhangt.

Ook bij Soulfly mag van een ware energie-explosie gesproken worden. De enige echte Dynamo veteranen (ze stonden er al drie keer) laten als afsluiter van Loud From The South zien dat de band rond Max Cavalera nog steeds heer en meester is. Een retestrakke show en een uitzinnig, maar niet erg groot publiek breien een fijn eind aan een lange maar gezellige dag met oud materiaal als ‘Jumpdafuckup’ en ‘Frontlines’. De nieuwe plaat Conquer (recensie) komt natuurlijk ook aan bod en wordt goed ontvangen.

De eerste editie van Loud From The South kan als succesvol in de boeken. De organisatie is prima, al mag er bij volgende edities wel gedacht worden aan meer eetfaciliteiten en –keuze. Ook de locatie is wel te heroverwegen: een buitenfestival is in deze periode zeker een betere keus.
Ondanks een matige opkomst, vergeleken veel mensen het festival met ‘the good old’ Dynamo Open Air. Die status heeft dit festival nog niet, en mocht het zover ooit eens komen, dan is dat niet binnen een paar jaar gepiept. Maar alles moet klein beginnen. Toch?

FOTOGRAFIE: Erik Luyten

Norther foto Loud From The South 2008 Dark Tranquillity foto Loud From The South 2008 Dark Tranquillity foto Loud From The South 2008 Dark Tranquillity foto Loud From The South 2008 Sabbat (Japan) foto Loud From The South 2008 Laaz Rockit foto Loud From The South 2008 Laaz Rockit foto Loud From The South 2008 Soulfly foto Loud From The South 2008 Soulfly foto Loud From The South 2008

DEBESCHAVING 2008Festival deBeschaving heeft ook alles mee, het festival is in de laatste 5...

GEUZENPOP 2008 In de buurt van Enschede werd het Geuzenpop festival dit jaar voor het eerst...