VERSLAG: Lowlands 2022 - zaterdag

Festivalinfo was aanwezig op Lowlands 2022 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 93 foto's.

Naar het Lowlands 2022 - zondag verslag
Bekijk de Lowlands 2022 - zaterdag foto's

VERSLAG: Rob van der Zwaan   Marije van Haarlem

Lowlands 2022 - zaterdag

Ook op de zaterdagmiddag is het goed vertoeven met acts van Nederlandse bodem. De zelfgenoemde “twee nerds die een beetje prutsen op laptops” van Weval krijgen een volle Heineken meteen aan het dansen. Een experimenteel geluid van techno, house, een beetje funk en catchy melodieen en duidelijk gemaakt bomvol plezier, slaat enorm aan op de zonnige zaterdag. We genieten voor het eerst in jaren van muziek waar spontante vreugdedansjes van ontstaan. Dit optreden was in de late uurtjes van Lowlands ongetwijfeld het feest van de nacht geweest.

De waslijst aan artiesten die hebben geleden onder de pandemie rolt weer een stukje verder uit bij Glass Animals. Met monsterhit Heat Waves, uitgekomen in 2020, brak de band van Dave Bayley pas echt door bij het mainstream publiek, maar kon het vervolgens geen optredens geven om die nieuwe schare fans te verwelkomen. De fans die het meeste werk van album Dreamland kunnen meezingen, hadden zich verzameld in de Alpha, nieuwsgierig naar het echte werk. Glass Animals lijkt vandaag echter een storm in een glas water; de hitsensatie maakt het live niet helemaal waar. De elektronische beats klinken zoals de studioversie, waar op zich niks mis mee is want het is ontzettend catchy, maar weinig toevoeging krijgen in de live-versie. Vooral frontman Dave vlakt behoorlijk af en lijkt voldoende kracht te missen in zijn stem. Het zal de toegestroomde fans weinig deren, die de man kortstondig op handen dragen op de eerste rij.

Dit is waar mensen het over hebben als ze zeggen “oh, je hebt een feestje voor het eerst na corona? Dat zal wel helemaal losgaan, dan.” Het was letterlijk rennen naar het podium, omdat het zo snel volstroomde met enthousiastelingen. Pendulum staat in een bomvolle Bravo, en de eerste beats van de welbekende drum ’n bass groep is voldoende om iedereen de lucht in te krijgen. Het is 12 (!) jaar geleden dat Pendulum met liveband en drums op Lowlands stond, in de hype tijden van drum ’n bass. Toen al een knotsgek feest met doorweekte t-shirts, vandaag is het niet anders. De muziekstijl lijkt z’n comeback te maken bij de volgende generatie, dus vanavond is het een dik feest voor nieuwkomers en de nostalgische liefhebbers.

Hoe moeten we Declan McKenna zien? Het indietalent dat met steengoede singles 'Brazil' en 'Paracetamol' plotseling doorbrak, is hij niet meer. Dat hij de belofte niet helemaal heeft ingelost, blijkt uit het feit dat hij zes jaar later niet op een van de grootste podia van Lowlands staat geprogrammeerd. Toch vormt de halfopen India-tent deze zaterdagavond een prima decor voor McKenna en zijn band. Bij een ondergaande zon stromen de mensen tijdens het begin van de set steeds toe: het moet voor de 23-jarige multi instrumentalist een lekker gezicht zijn geweest. Het draagt er vast aan bij dat McKenna, glitterend van de make-up en gehuld in een cape, zijn beste beentje voorzet op Lowlands. Soms zit hij achter de toetsen, een andere keer hangt hij een gitaar om, maar zonder instrument blijkt hij een pas echt een geweldig vocaal bereik te hebben. Dus maakt het eigenlijk niet zoveel uit dat bijna niemand de nummers van zijn inmiddels twee jaar oude album 'Zeros' lijkt te kennen. Een hitmachine is hij nooit geworden, maar met 'The Kids Don't Wanna Go Home' in de kop, 'Isombard' op het midden en 'Brazil' aan het einde van de set, wordt er verdeeld over een uurtje toch nog best wat meegezongen. Ondanks de moordende concurrentie op het programma, staat de India bij de laatste noten nog altijd vol enthousiaste fans. We zien hem graag snel weer terug.

De Nova Twins hadden er een autorit van dertien uur voor over om naar Lowlands te komen, en ze hadden met alle liefde nog dertien uur in diezelfde auto gezeten om nog een keer opgeslokt te worden in de moshpit die vanaf de eerste noten losbarstte in de X-Ray. Binnen vijf minuten lag er al iemand bovenop het publiek, en na tien minuten kreeg het publiek de vriendelijke vraag of we allemaal bij het refrein onze middelvingers wilden opsteken. Het was duidelijk dat ze genieten van hetgeen ze losmaken bij het publiek, dat bestond uit het meest diverse palet aan Lowlands-gangers dat ik tot nog toe in een tent heb zien staan. Oude rockers tussen nieuwsgierige passanten, die weer plaats namen naast de mee zingende fans. Het duo uit Londen, door Rolling Stone beschreven als een vitaal onderdeel van de Britse rockscene, stuiterden genietend over het podium en door het publiek, en wij deden vrolijk met ze mee.

Hier had ik graag iets geschreven over The Kooks, maar je stuit juist op de parels als je te laat begint met lopen richting de Bravo. Achteraan aansluiten of een hapje eten halen? Het werd geen van beide, want Biig Piig trok de aandacht in de schitterend vernieuwde India. De Ierse zangeres en rapper heeft een drummer en een bassist bij zich die nagenoeg perfect op elkaar ingespeeld zijn, en staat zelf heerlijk aanstekelijk los te gaan op een repertoire dat tussen de hiphop, pop en drum ’n bass door dartelt. Het grootste feestje creëert ze met ‘FUN’, waarbij ze een dusdanige reactie oproept bij het publiek, dat ze even niet helemaal meer weet waar ze het zoeken moet, zo overdonderd lijkt ze van hetgeen ze teweegbrengt. En dat iedereen in de India fan is geworden, werd helemaal duidelijk toen ze klaar was. Met z’n drieën liepen ze het podium af, om er (zo leek het) vervolgens weer terug op geduwd te worden door de programmeur, want we wilden allemaal ‘FUN’ nog een keer horen. Een masterclass aan een tent volspelen.

Fred Again begint al met streamen als hij van de backstage naar het podium van de Heineken loopt. Het is dringen. Fred Again is dit jaar een van de hype-acts van Lowlands. Niet gek als je de lading hits die hij afgelopen jaar uitbracht op een rij zet. Het concept is slim: veel jaren negentig breakbeat, een snufje trance, een lading samples die ook op het videoscherm terugkomen, een gevoelige noot op de piano (denk James Blake) en een sympathieke look. De camera's staan zo opgesteld dat elke druk op een knop zichtbaar is. Er lijkt daardoor meer handwerk aan te pas komen dan bij andere artiesten. Slim werkt Fred Again naar een emotionele climax met 'Angie (I've been Lost)' om met 'Marea (We’ve Lost Dancing)' voor kippevel op ieders armen te zorgen. Heerlijke festivalact die volgend jaar gelijk door kan naar de Alpha.

Rappers hebben over het algemeen een vrij groot ego, dat de ruimte nodig heeft. Dus dat Jack Harlow het podium van de Bravo volledig voor zichzelf heeft mag geen verrassing heten. Zelfs z’n DJ is in geen velden of wegen te bekennen. En hoewel ik in de loop der jaren talloze rappers dit heb zien proberen, is Jack een van de weinigen die het ook daadwerkelijk in zijn eentje kan. Zijn unieke stem en delivery maken het hem makkelijk om op de grondig smerige beats van onder meer Timbaland en Pharrell een lekker loom feestje te bouwen, waar alle hoofden synchroon op en neer gaan, terwijl Jack zijn weinig diepzinnige teksten met ons deelt. Maar of hij het nou over de conciërge heeft die een pakketje naar boven moet brengen, of aan de vrijgezelle dames vraagt of ze geluid willen maken, het maakt ons niet uit, wij hebben het te druk met genieten van de sfeer die hij heeft weten te creëren.

Als een band als Arctic Monkeys na een pauze van vier jaar weer tourplannen heeft, dan kan je daar als Lowlands eigenlijk niet om heen. Het Engelse kwartet is al sinds 2006 een van de beste Engelse gitaarbands en was hierdoor al drie keer eerder in Biddinghuizen te zien. In 2011 mocht de band na 'Suck it and See' op vrijdag de Alpha afsluiten en dit jaar krijgen ze op zaterdag deze eer. Helaas is er op de huidige tournee geen spoor van nieuw werk te bekennen. Hierdoor voelt de show vanavond minder urgent dan zou kunnen. Dat is jammer want Arctic Monkeys is nog steeds een fantastische liveband. Het jongensachtige van vroeger is er helemaal af, maar op routine en met een setlist vol klassiekers scoort Arctic Monkeys een dikke voldoende. De euforie blijft uit, maar een nieuwe generatie Lowlandsgangers kan op de vraag R U Mine? met ja beantwoorden.

Al met al was deze zaterdag van Lowlands een hele geslaagde festivaldag. Het weer werkte mee, de biertjes smaakten goed en de sfeer was uitgelaten. Zoals elke nacht van Lowlands wordt er weer tot in de kleine uurtjes gedanst. Hiphop in Heineken, wereldritmes in de India en Lima en techno in de Bravo. En uiteindelijk naar de camping voor een paar uurtjes opladen voor Lowlands dag 3.

FOTOGRAFIE: Irwan Notosoetarso   Anne-Marie Kok

12345678
Altın Gün foto Lowlands 2022 - zaterdag Altın Gün foto Lowlands 2022 - zaterdag Altın Gün foto Lowlands 2022 - zaterdag Altın Gün foto Lowlands 2022 - zaterdag Altın Gün foto Lowlands 2022 - zaterdag Arctic Monkeys foto Lowlands 2022 - zaterdag Arctic Monkeys foto Lowlands 2022 - zaterdag Arctic Monkeys foto Lowlands 2022 - zaterdag Arctic Monkeys foto Lowlands 2022 - zaterdag Arctic Monkeys foto Lowlands 2022 - zaterdag Badbadnotgood foto Lowlands 2022 - zaterdag Badbadnotgood foto Lowlands 2022 - zaterdag

12345678

STRANDFESTIVAL ZAND 2022De sfeer zat er goed in Almere, met het strandfestival Zand! Met de laatste...

Lowlands 2022