RECENSIE: Common - Finding Forever

Common - Finding Forever
2007-08-22 Common is al zo’n 15 jaar een vreemde eend in de hiphopvijver. Een rapper die geen gangster wil zijn, maar intelligente teksten koppelt aan een warme jazzy sound. Even leek zijn carrière in het slop te geraken, maar producer Kanye West hielp hem met zijn cd Be weer terug in het zadel. Voortzetten van dit succes resulteerde in alweer het zevende album van Common, te weten: Finding Forever. Met deze titel verwijst hij naar de eeuwigheid die hij wil bereiken met zijn muziek. Hij wil zich scharen tussen legendes als Marvin Gaye, Bob Marley en Stevie Wonder en cd maken die voor altijd mee kan. En het is dan ook uiteraard de vraag of dat gelukt is.

Het geluid op deze cd is weer onmiskenbaar Common. Sterke teksten, rustige muziek en geen uitspattingen. De cd begint met een intro die weggelaten had kunnen worden. Het is geen slecht of vervelend nummer, maar het aanstekelijke ‘Start the show’ is als tweede nummer gewoon beter geschikt om gewoon mee te beginnen. Uitschieter op dit album is onder andere het nummer ‘The People’, een lekker rustig nummer met een fantastische Kanye West-beat. Helaas wordt dit nummer gevolgd door een onrustig nummer met Lily Allen wat geen recht doet aan de stijl van Common. Opvallend is ook het nummer ‘So Far to Go’ waar een voor sommigen al bekende beat terug te vinden van de te vroeg overleden J Dilla.

Met 'The Game' is er ineens een old-school hiphop nummer tussen alle laid back muziek geslopen. Laat duidelijk zijn dat er niets mis is met scratches van DJ Premier en een vlot spittende Common, maar het vloekt met de rest van de muziek, die vooral bestaat uit rustige jazzy nummers. Toch is Common een rustige en constante factor op deze cd. Helaas kan Kanye West zichzelf niet beheersen en moet hij zijn scheur open trekken op ‘Southside’. De reden van dit a-muzikale refrein is niet geheel duidelijk en aangezien het alleen maar irritatie opwekt had het dan ook beter weggelaten kunnen worden.

Een cd die mee kan tot in de eeuwigheid is het wellicht niet geworden, maar dat is geen passend eindoordeel over dit album. Het is namelijk een uitermate lekkere cd en de samenwerking tussen Kanye West en Common komt wederom fantastisch uit de verf. Enkele genoemde missers en de korte speelduur van de cdc (een kleine 50 minuten) doen niets af aan het feit dat Common nog steeds een hele eigen draai geeft aan het genre hiphop en een van de weinige rappers is die durft te komen met teksten die ergens over gaan.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Common Label:Geffen
Billy Bob Thornton – Beautiful Door

Billy Bob Thornton - Beautiful Door Billy Bob Thornton was ooit acteur en verruilde een aantal jaren geleden de...