SP: meer aandacht voor popmuziek

Door Marz667 op 25 augustus 2007 - 12:13 1 De SP wil dat er meer aandacht komt voor popmuziek in het beleid van minister van Cultuur Ronald Plasterk (PvdA). De partij is een handtekeningenactie begonnen om het verzoek kracht bij te zetten.

De SP stelt voor om een Nederlands Popmuziek Fonds op te zetten waar artiesten en bands een bijdrage kunnen krijgen voor zaken als productie en marketing. De petitie is mede ondertekend door bekende popmusici en bands zoals Krezip, Racoon en Within Temptation.

Vorig jaar diende SP tweede kamerlid Arda Gerkens de initiatiefnota 'Oorstrelend en Hartverwarmend' in. De nota was bedoeld om de Nederlandse popmuziek te versterken. De nota werd goed ontvangen door de popwereld. Gerkens: "Bij de behandeling van de initiatiefnota werd door een meerderheid van de Kamer bevestigd dat er te weinig aandacht is voor de Nederlandse popmuziek. Door het veronachtzamen van de talenten die we in Nederland hebben, missen we culturele en economische kansen."

Volgens de SP neemt popmuziek een groot aandeel op zich in de Nederlandse muziekwereld, maar gaat er minder dan een procent van de kunstensubsidie naartoe. "Popmuziek is een onderdeel van onze cultuur, het is echt niet alleen iets voor de jongeren."

Ga je net zo hard op festivals als wij?
Schrijf je in op onze nieuwsbrief



CrossingBorder_Goed.jpg2

VELE MOOIE NAMEN OP CROSSING BORDERDe vijftiende editie van het Crossing Border Festival vindt plaats van 18 -24...

Bluesrock Tegelen2

WINNEN: 4 X BLUESROCK FESTIVAL TEGELEN 1 September vindt in Tegelen alweer de 24e editie van Bluesrock Tegelen...

REACTIES

Avatar Paddo
za 25 aug 2007 12:17

Paddo Haha, hoorde het net op de radio ja. Goeie zaak!

 3
Avatar RockinRobin
za 25 aug 2007 12:28

RockinRobin Super! SP is goed bezig, ze hebben mij vorig jaar ook geholpen om handtekeningen te verzamelen voor een poppodium in Roosendaal.

 0
Avatar ErikLuyten
za 25 aug 2007 12:31

punkr In weert organiseerde ze ook het SPektakel :)
http://www.festivalinfo.nl/festival_detail.php?festival_id=5847

 1
Avatar niesl2
za 25 aug 2007 12:50

niesl2 Ik heb die nota gezien, en het is inderdaad een goede zaak voor de popmuziek als die adviezen worden opgevolgd. Hulde aan de SP!

 1
Avatar Renzo
za 25 aug 2007 12:56

Renzo Inderdaad een goede zaak.
Die Arda Gerkens is goed bezig. Voor een paper heb ik nog uitgebreid met haar gemaild over het wetsvoorstel waar ze mee bezig is voor de woekerhandel tegen te gaan in concertkaartjes. Ik vond het wel grappig toen ik het bericht een paar weken geleden las op festivalinfo dat dit nieuws was, terwijl we er 4 maanden geleden al met d'r hadden gemaild :)

 -1
Avatar CalibanFan
za 25 aug 2007 13:09

CalibanFan dit is wel weer leuk nieuws:-)

 0
Avatar Soeperman87
za 25 aug 2007 13:10

Soeperman87 Zo, de SP is goed bezig! Even geen 'gerel' maar zaken die mij blij maken. :) Go on!

 1
Avatar Von
za 25 aug 2007 13:36

Von Ik ben trots op 'mijn' partij, nu hopen dat de andere pluchewarmhouders ook eens gaan inzien dat de popmuziek sterk ongewaardeerd wordt hier. De toestand rondom de concertkaartjes en de woekerwinsten van GWK etc heb ik al maanden terug aangegeven in een raadsvergadering. Had nu iedereen maar zo slim geweest SP te kiezen he?

 0
geen avatar
za 25 aug 2007 14:51

dikkie lijkt wel politiek promotie praatje voor sp hier maar dan is mijn vraag waarom zitten ze nu dan niet in de regering hadden genoeg stemmen maar j.m duft het niet aan volgens mijn omdat ze allemaal mooi praat hebben wat iedereen graag wil horen maar weten niet waar ze als van moeten betalen volgens mijn in de oposietie is altijd makelijk praten je wordt toch niet afgerekend op de gevolgen van iets
dus laat ze eerst maar een voor hun ware ik uit komen en de verantwording opzich nemen wat ze allang hadden moeten doen als je zoveel stemmen krijgt.

 -3
geen avatar
za 25 aug 2007 14:56

dikkie Renzo schreef:
Inderdaad een goede zaak.
Die Arda Gerkens is goed bezig. Voor een paper heb ik nog uitgebreid met haar gemaild over het wetsvoorstel waar ze mee bezig is voor de woekerhandel tegen te gaan in concertkaartjes. Ik vond het wel grappig toen ik het bericht een paar weken geleden las op festivalinfo dat dit nieuws was, terwijl we er 4 maanden geleden al met d'r hadden gemaild :)

die Arda Gerkens had vorige keer ook overwoekerhandel omdat ze toen graag zelf naar n.i.n wilde een was ook te laat opgestaan dus ze moest maar weer eens wat zeggen over de woekerhandel
tewijl je als je toen even verder had gekekken dan je nues lang was op diverse kaarten site de kaartjes in laatst voor onderkostprijs kon kopen. maar ze komt altijd met iets als het weer hot is dan valt ze lekker makelijk op.

 0
geen avatar
za 25 aug 2007 15:01

dikkie maar veder vindt ik wel goede zaak

 -1
geen avatar
za 25 aug 2007 15:03

dikkie pongolesi schreef:
de enige manier om in het kabinet te komen was gebukt gaan onder te veel compromissen waardoor het een soort pvda zou worden (is ook weer overdreven maar je snapt wat ik bedoel). ben blij dat dat niet gebeurd is.

mijn vraag is al de plannen van hen hoe willen ze dat betalen is niet mogelijk
klikt leuk maar kan nooit betaald worden

 -1
Avatar ErikLuyten
za 25 aug 2007 15:03

punkr dikkie schreef:
lijkt wel politiek promotie praatje voor sp hier maar dan is mijn vraag waarom zitten ze nu dan niet in de regering hadden genoeg stemmen maar j.m duft het niet aan volgens mijn omdat ze allemaal mooi praat hebben wat iedereen graag wil horen maar weten niet waar ze als van moeten betalen volgens mijn in de oposietie is altijd makelijk praten je wordt toch niet afgerekend op de gevolgen van iets
dus laat ze eerst maar een voor hun ware ik uit komen en de verantwording opzich nemen wat ze allang hadden moeten doen als je zoveel stemmen krijgt.
zou je 'iets' meer leestekens kunnen gebruiken volgende keer :)

 0
geen avatar
za 25 aug 2007 15:05

dikkie daarom stem ik gewoon niet want iedereen zit er voor zich zelf.
en ja ik weet dat dan stem na grootste partij gaat maar ik kan mijn in geen een partij vinden

 -3
geen avatar
za 25 aug 2007 15:09

dikkie punkr schreef:
dikkie schreef:
lijkt wel politiek promotie praatje voor sp hier maar dan is mijn vraag waarom zitten ze nu dan niet in de regering hadden genoeg stemmen maar j.m duft het niet aan volgens mijn omdat ze allemaal mooi praat hebben wat iedereen graag wil horen maar weten niet waar ze als van moeten betalen volgens mijn in de oposietie is altijd makelijk praten je wordt toch niet afgerekend op de gevolgen van iets
dus laat ze eerst maar een voor hun ware ik uit komen en de verantwording opzich nemen wat ze allang hadden moeten doen als je zoveel stemmen krijgt.
zou je 'iets' meer leestekens kunnen gebruiken volgende keer :)
ja, zal ik doen.

 0
Avatar VEMP
za 25 aug 2007 15:33

VEMP Hier kan je een petitie ondertekenen als je Arda Gerkens steunt.
http://www.sp.nl/nieuws/actie/pop2008/

 0
Avatar Scarr
za 25 aug 2007 15:42

Scarr Zowaar iets goeds van deze partij.

 0
Avatar ErikLuyten
za 25 aug 2007 16:21

punkr pongolesi schreef:
dikkie schreef:
daarom stem ik gewoon niet want iedereen zit er voor zich zelf.
en ja ik weet dat dan stem na grootste partij gaat maar ik kan mijn in geen een partij vinden


Dat klopt niet, als je niet stemt gebeurd er niets. Alleen als je blanco stemt gaat je stem naar de grootste partij..naar de partij met de meeste restzetels-1zetel :)

 0
Avatar bolletje84
za 25 aug 2007 16:51

bolletje84 even vraagje, waar is deze handtekening actie ergens online te tekenen ofzo voor de gewone burger?

 0
Avatar BasP
za 25 aug 2007 17:47

Wrong Leuk punt, maar ik teken niets dat van SP komt.

 0
Avatar wishmaster
za 25 aug 2007 18:13

wishmaster Wrong schreef:
Leuk punt, maar ik teken niets dat van SP komt.


+1

 1
Avatar progsymphorocker
za 25 aug 2007 18:37

progsymphoro.. wishmaster schreef:
Wrong schreef:
Leuk punt, maar ik teken niets dat van SP komt.


+1

+1

 1
Avatar skabuoy
za 25 aug 2007 18:38

skabuoy progsymphorocker schreef:
wishmaster schreef:
Wrong schreef:
Leuk punt, maar ik teken niets dat van SP komt.

dat is drie keer iemand die blijkbaar zijn vooroordelen zwaarder laat wegen dan de inhoud. :-?
+1

+1

 -2
Avatar skabuoy
za 25 aug 2007 18:39

skabuoy progsymphorocker schreef:
wishmaster schreef:
Wrong schreef:
Leuk punt, maar ik teken niets dat van SP komt.


+1

+1dat is drie keer iemand die blijkbaar zijn vooroordelen zwaarder laat wegen dan de inhoud. :-?


zo is 't iets beter... ;-)

 0
Avatar ErikLuyten
za 25 aug 2007 18:51

punkr skabuoy schreef:
progsymphorocker schreef:
wishmaster schreef:
Wrong schreef:
Leuk punt, maar ik teken niets dat van SP komt.


+1

+1dat is drie keer iemand die blijkbaar zijn vooroordelen zwaarder laat wegen dan de inhoud. :-? zeker..
+1 voor jou :)

 0
Avatar evabakker
za 25 aug 2007 18:53

evabakker Heerlijk, altijd het gezeur van SP-ers tegen de anti SP-ers. Ik heb nog nooit iets anders gestemd dan de SP, en zal daar zeker nog jaren mee doorgaan. Dit is echt een van de weinige partijen die mij aanspreekt. Dat alle plannen van de SP leuk klinken maar niet betaalbaar zijn is onzin. Lees het SP blad maar eens, of leer eens rekenen en zie in dat je nu op Hawaii had kunnen zitten, als we de gulden nog hadden.

On-topic: goede zaak, van de SP.

 0
Avatar BasP
za 25 aug 2007 19:17

Wrong Ik spreek niet uit vooroordelen. De enige reden waarom SP een grote aanhang heeft gekregen is door hun geweldige campagne. (want dat doen ze nu nog) Inhoudelijk ben ik het al jaren niet eens met hun programma.

 2
Avatar Marz667
za 25 aug 2007 21:16

Marz667 Er luistert volgens mij toch niemand naar de SP, dus het zal wel weinig uithalen..

 0
Avatar Von
za 25 aug 2007 22:12

Von http://www.sp.nl/nieuws/nwsoverz/div/050905_oorstrelend_en_hartveroverend.pdf

Het hele artikel is daar te vinden, feiten en cijfers.

 0
Avatar Von
za 25 aug 2007 22:13

Von Goed, dat werkte niet, op de site van de SP kan je het hele artikel vinden, misschien de moeite vasn het lezen waard.

 0
Avatar Floris_V
za 25 aug 2007 22:48

Floris_V dikkie schreef:
pongolesi schreef:
de enige manier om in het kabinet te komen was gebukt gaan onder te veel compromissen waardoor het een soort pvda zou worden (is ook weer overdreven maar je snapt wat ik bedoel). ben blij dat dat niet gebeurd is.

mijn vraag is al de plannen van hen hoe willen ze dat betalen is niet mogelijk
klikt leuk maar kan nooit betaald worden

Nooit? Daar dacht het CPB anders over, neem het niet persoonlijk als ik aan dat oordeel meer waarde hecht dan aan die van jou. Tenzij je met een onderbouwing komt die dat weerlegt natuurlijk.

 0
Avatar Floris_V
za 25 aug 2007 22:50

Floris_V Hm tja bier is niet goed voor mijn spelling. 'die van jou' is natuurlijk 'dat van jou'

 -1
Avatar Floris_V
za 25 aug 2007 22:51

Floris_V Marz667 schreef:
Er luistert volgens mij toch niemand naar de SP, dus het zal wel weinig uithalen..


Blatant display of ignorance

 -1
Avatar Von
za 25 aug 2007 23:57

Von bolletje84 schreef:
even vraagje, waar is deze handtekening actie ergens online te tekenen ofzo voor de gewone burger?


op www.sp.nl kan je terecht

 0
Avatar MarCOB
zo 26 aug 2007 11:04

MarCOB Wrong schreef:
Ik spreek niet uit vooroordelen. De enige reden waarom SP een grote aanhang heeft gekregen is door hun geweldige campagne. (want dat doen ze nu nog) Inhoudelijk ben ik het al jaren niet eens met hun programma.

+1

 0
Avatar jos_theboss22
zo 26 aug 2007 12:16

jos_theboss22 een goede zaak mischien dat door zo iets wat meer nederlandse bands in het buitenland door breken.

 0
Avatar Vedder
zo 26 aug 2007 14:53

Vedder Goeie zaak. Toch blijft de SP vooral een stel oppurtinisten.

 3
Avatar Jacqimo
zo 26 aug 2007 15:55

Jacqimo Vedder schreef:
Goeie zaak. Toch blijft de SP vooral een stel oppurtinisten.

ben het helemaal met je eens .

 0
Avatar jos_theboss22
zo 26 aug 2007 18:29

jos_theboss22 Vedder schreef:
Goeie zaak. Toch blijft de SP vooral een stel oppurtinisten.


ik heb liever de sp dan geert wilders

 1
Avatar jos_theboss22
zo 26 aug 2007 18:31

jos_theboss22 want als je ons land qua bekendheid van bands vergelijkt met die van belgie heben de belgen veel meer bands die succes hebben in het buitenland.

 0
Avatar Vedder
zo 26 aug 2007 18:33

Vedder jos_theboss22 schreef:
Vedder schreef:
Goeie zaak. Toch blijft de SP vooral een stel oppurtinisten.


ik heb liever de sp dan geert wilders

Dat is ook zeker waar.

 0
Avatar Darkfiber
zo 26 aug 2007 20:36

Darkfiber de sp blablablablablablablablablablabla
bleh!

 -1
Avatar Musiquefreak
zo 26 aug 2007 20:45

Musiquefreak Yeuy.
Het begint nog eens een keer ergens op te lijken! XD

 0
Avatar FokkingBasterd
zo 26 aug 2007 22:18

FokkingBasterd Wat een slecht plan! Als bands goed genoeg zijn komen ze er vanzelf wel! En hoe moet je nou dat geld uit zo'n fonds verdelen over al die 1000'en bands die door willen breken? Kijk maar eens naar Idols, daar is aan marketing voor miljoenen ingepompt en hoeveel van die gastjes hebben een een plaats in de popmuziek wereld veroverd? Juist: zero. Ik snap echt niet waarom dat strax door de belastingbetaler gefinancieerd moet worden. Laat het maar lekker over aan de markt over, als 'wij' het goed genoeg vinden kopen we albums, t-shirts en gaan we naar hun concerten. Maar nee hoor, de SP wil alles onder controle hebben dus ook de bands die populair moeten worden.. Hou ik niet zo van!

 0
Avatar jimmyeatworld
ma 27 aug 2007 01:49

jimmyeatworld Ja jo, geeft maar geld aan een stel mensen die toevallig samen instrumenten bespelen zodat ze wat optredens kunnen geven, dat is toch veel belangerijker dan de gevolgen van de vergrijzing tegen gaan, of de zwakke in de samenleving een steuntje in de rug te geven

 0
Avatar 7WORDS
ma 27 aug 2007 09:15

7WORDS Leuk leuk leuk allemaal. Ik ben het eens met FokkingBastard.

 0
Avatar Von
ma 27 aug 2007 09:56

Von Het is vreemd dat de overheid wel haar verantwoordelijkheid neemt bij minder populaire cultuuruitingen om de diversiteit te waarborgen en juist de populaire cultuur, die onder veel grotere commerciële druk staat, aan haar lot overlaat. Slechts 0,35%1 van het totale budgetvan de cultuurnota gaat naar de Nederlandse popmuziek.
..........
Dat is een stukje uit die nota.
Eerst lezen waar het over gaat is misschien wijzer inplaats van onzin te posten. Het gaat dus niet om dingen onder controle te houden of om een nieuw potje, maar de verdeling binnen dat buget een stuk eerlijker te maken.
Ook ik zie liever het geld wat nu gestoken wordt in 'kunst en cultuuruitingen' beter besteed worden dan nu, een 'kunstenaar' die nu elke dag de automobilisten toezwaait om te kijken hoe de mensen in hun blik reageren wordt bijvoorbeeld betaald voor dit 'werk', maar oefenruimtes voor bands zijn er weing én onbetaalbaar. Mijn punt:
Lees die nota eens door en ga dan reageren.

 0
Avatar skabuoy
ma 27 aug 2007 15:24

skabuoy FokkingBasterd schreef:
Kijk maar eens naar Idols, daar is aan marketing voor miljoenen ingepompt en hoeveel van die gastjes hebben een een plaats in de popmuziek wereld veroverd? Juist: zero.
onder welke steen leef jij?

Jim en Jamai zijn ondertussen musicalsterren, en andere winnaars/deelnemers hebben zich ook een plekje verworven in de NL muziekwereld.
Het feit dat jij met je kleine belevingswereld er niet mee in aanraking komt wil niet zeggen dat het er niet is.

 0
Avatar QuintMidas
ma 27 aug 2007 16:03

QuintMidas Mensen,

Vergeet nu eens even dat het plan afkomstig is van de SP en beoordeel het op inhoud: Ben je van mening dat op basis van de aangedragen argumenten er te weinig geld richting de popcultuur gaat, zet dan je handtekening. Vind je het allemaal wel prima zo, of denk je dat het plan kant noch wal raakt, teken dan niet. Simple as that.

Nog wel een puntje: Meer geld naar de popmuziek betekent niet per definitie meer geld naar bands. Je moet hierbij ook denken aan bv de bouw en exploitatie van oefenruimtes, poppodia en jongerencentra. Of wat te denken van iets als muziekonderwijs?

Just some thoughts...

 0
Avatar ErikLuyten
ma 27 aug 2007 16:07

punkr skabuoy schreef:
FokkingBasterd schreef:
Kijk maar eens naar Idols, daar is aan marketing voor miljoenen ingepompt en hoeveel van die gastjes hebben een een plaats in de popmuziek wereld veroverd? Juist: zero.
onder welke steen leef jij?

Jim en Jamai zijn ondertussen musicalsterren, en andere winnaars/deelnemers hebben zich ook een plekje verworven in de NL muziekwereld.
Het feit dat jij met je kleine belevingswereld er niet mee in aanraking komt wil niet zeggen dat het er niet is.Jep, en Boris doet het ook nog steeds uitstekend..

 0
Avatar ErikLuyten
ma 27 aug 2007 16:09

punkr FokkingBasterd schreef:
Wat een slecht plan! Als bands goed genoeg zijn komen ze er vanzelf wel!
onjuist, nederlandse (afdelingen van) platenmaatschappijen spelen op safe en pakken amper talent op uit eigen land, mede omdat dat ze teveel gaat kosten en het risico te groot is

 0
Avatar FokkingBasterd
ma 27 aug 2007 20:11

FokkingBasterd skabuoy schreef:
FokkingBasterd schreef:
Kijk maar eens naar Idols, daar is aan marketing voor miljoenen ingepompt en hoeveel van die gastjes hebben een een plaats in de popmuziek wereld veroverd? Juist: zero.
onder welke steen leef jij?

Jim en Jamai zijn ondertussen musicalsterren, en andere winnaars/deelnemers hebben zich ook een plekje verworven in de NL muziekwereld.
Het feit dat jij met je kleine belevingswereld er niet mee in aanraking komt wil niet zeggen dat het er niet is.

Sinds wanneer valt een musical als ‘Ja zuster, Nee zuster’ onder de Nederlandse popmuziekwerleld? Niet hè? Dat is ook een beetje mijn punt! Miljoenen zijn er geïnvesteerd in die ééndagsvliegen maar na een maand of 2 staan ze allemaal in een B-musical of biertjes te tappen in de plaatselijke kroeg. Ik ben verder helemaal niet tegen gelijke kansen voor iedereen, betere doorstroommogelijkheden en voorzieningen op dit gebied. Ik ben wel tegen het subsidiëren van bands. Want wie bepaalt er dan of een band goed genoeg is om een vergoeding te krijgen voor productie of marketing? Een directeur van een 1 of ander fonds? En hoe moet je dat potje nou gaan verdelen over al die 1000’en amateurbandjes die door willen breken en ook een kans willen krijgen? Dan moet je een ontzettende willekeur toepassen, en wordt het dan niet juist oneerlijker? Wordt het dan niet juist veel moeilijk om door te breken, op een select gesubsidieerd gezelschap na? Natuurlijk is het loodzwaar voor een band om een platencontract binnen te slepen. Maar dat is altijd al zo geweest, en bovendien kunnen bands d.m.v YouTube e.d juist veel meer (gratis) reclame maken voor zichzelf. Op die manier zijn er al genoeg liedjes/bands bekend geworden, buiten de platencontracten om. Tja, ik ben gewoon tegen veel vormen van overheidsbemoeienis, en tegen het subsidiëren van alles wat los en vast zit. Zelfs al is het muziek!

 1
Avatar von Deich
ma 27 aug 2007 21:36

von Deich @FokkingBasterd: Amen!

 0
geen avatar
di 28 aug 2007 10:23

dikkie pongolesi schreef:
Pfff, het word tijd dat er een keer iets van NL bodem internationaal gaat. Buiten DJ's om waren volgens mij the Golden Earring de laatsten die wereldwijde faam beleefden :)

volgens mijn zijn er op dit moment wel aardig wat artisten die het in buiteland goed doen.
within temptation zeker, Quote hun web site "Deze week zijn we op nummer 1 binnengekomen in de Amerikaanse Heatseeker Charts! Dit is de hitlijst voor bands die nog niet eerder in de Verenigde Staten waren uitgebracht".
dan doe je volgens mijn wel goed een in europe timmeren ze ook aardig aan de weg.

 0

REAGEREN

REAGEREN?
Het is mogelijk op dit nieuws te reageren.
Je moet wel even inloggen met je Agendainfo account.
Nog geen Agendainfo account?
Hier kan je een Agendainfo account aanmaken.