RECENSIE: Jozef van Wissem - Nosferatu - The Call Of The Deathbird

Nosferatu
2023-03-14 De Nederlandse luitspeler Jozef Van Wissem resideert al jaren in zijn nieuwe thuishaven New York. En dat komt goed van pas, want zijn werkterrein ligt vaak op het multimediale vlak en veel van zijn opdrachtgevers en collaborateurs zitten in de Verenigde Staten.

Van Wissem werkte al meermaals samen met filmmaker/muzikant Jim Jarmusch (al dan niet met Sqürl) en gitarist/filmcomponist Gary Lucas (ex-Beefheart). Ook verzorgde Van Wissem de gamescore van de middeleeuwse versie van computergameThe Sims (The Sims Medieval).

Het nieuwste project van Jozef Van Wissem is wederom een filmproject. Dit keer werd de luitspeler uitgenodigd door Cinémathèque Française in Parijs om de filmscore te verzorgen voor de gerestaureerde versie van de horrorklassieker Nosferatu: The Call Of The Deathbird.

De film Nosferatu uit 1922 is losjes gebaseerd op het Dracula verhaal van Bram Stoker. Om auteursrechten te omzeilen werden destijds enkele strategische wijzigingen in het scenario aangebracht ten opzichte van het boek.

De soundtrack van Nosferatu: The Call Of The Deathbird bestaat uit zes instrumentale muziekstukken: ‘Act 1-4’, ‘Intro Act 5’ en ‘Act 5’. Op ‘Act 1-4’ en ‘Intro Act 5’ zorgen de trage klanken van de akoestische luit voor een sinister geluid dat het angstaanjagende karakter van de filmbeelden nog verder versterkt. De vervormde geluiden van uitgestorven vogels doen ook nog een paar duiten in het zakje.

De bijna 18 minuten durende afsluiter ‘Act 5’ is een dronescape waarop de 12-snarige elektrische gitaar door Van Wissem vakkundig wordt gegeseld en sluit daarmee naadloos aan bij De Geesel Der Menschheid, de Nederlandse ondertitel van Nosferatu.

De live vertolking van de soundtrack door Jozef Van Wissem (inclusief filmvertoning) maakte deel uit van de affiche van het onlangs gehouden Grauzone festival in Den Haag, waar dit jaar toevalligerwijs ook Jim Jarmusch (met eerdergenoemde Sqürl) deel uitmaakte van de line-up. Het heeft zeker een meerwaarde om de soundtrack te nuttigen in combinatie met de film, maar ook zonder de zwart-wit beelden van de filmklassieker blijft de donkere muziek van de eigenzinnige Van Wissem overeind
Recensent:Bart Slaats Artiest:Jozef van Wissem Label:Incunabulum
Cover High Vis - Blending

High Vis - BlendingDe eerste kennismaking met High Vis was vorig jaar via een artikel in de...

Cover Adédèji - Yoruba Odyssey

Adédèji - Yoruba Odyssey De bandnaam Adédèjì is afgeleid van bandleider en naamgever Adédèjì...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT