RECENSIE: Madlib - WLIB AM: King of the Wigflip

Madlib tha Beat Konducta – WLIB AM: King of the Wigflip
2008-10-18 Madlib’s werk is niet te vangen in één genre. Hij is een muzikale duizendpoot die sinds de jaren ’90 bezig is met producties voor anderen (Tha Alkaholiks en Lootpack), voor zichzelf ( dan inclusief raps in de verschijningsvorm van Quasimoto en Lord Quas) en in samenwerking met anderen (J Dilla en MF DOOM). En alsof dat nog niet genoeg is, speelt hij ook nog een potje jazz met Yesterdays New Quintet, waarin hij zelf alle instrumenten bespeelt. WLIB AM: King of the Wigflip is een nieuw deel in de BBE Beat Generation-serie, waarin J Dilla, DJ Jazzy Jeff en Pete Rock hem al voorgingen.

De plaat staat vol met onorthodoxe beats zoals we van Madlib gewend zijn. Het is de welbekende georganiseerde chaos van samples van de meest uiteenlopende instrumenten, muziekfragmenten en wat al niet meer. Zijn producties zijn voorzien van tekst door verschillende artiesten. Zo laat Guilty Simpson van zich horen op de bombastische beat met trompetgeschal in het nummer ‘Blow The Horns On ‘Em’. Een van de gaafste tracks van de plaat is ‘Gamble On Ya Boy’ waarop Defari meedoet. Een lekkere uptempo track met een fijn basloopje en Defari flowed goed. Op ‘Blindfold Test #10 (He Don’t Play)’ laat Lord Quas heel even van zich horen.

Na ‘The Thang-Thang’ en ‘Life’, komt het erg chille ‘Yo Yo Affair Pt. 1 & 2’. Een hele rustige R&B-achtige track waarop Frezna met haar soul-stem de relaxte sfeer af maakt. Talib Kweli horen we terug op ‘What It Do’, dat verder qua beat weinig om het lijf heeft. Waar veel platen zwakker worden naarmate ze vorderen, is het alsof Madlib net warm gelopen is. ‘Take That Money’ heeft een zware beat en Madlib’s jongere broertje Oh No doet hier op tekstueel gebied zijn ding. Frank ‘n Dank maken er op ‘Drinks Up!’ een feestje van, terwijl er nauwelijks een beat te horen is. Als de plaat bijna afgelopen is, zegt Guilty Simpson nog even waar het op staat in het nummer ‘Go!’

Madlib zet een erg coole productie neer. De sound is precies wat we van hem kunnen verwachten: chaotische, niet gangbare, vage, doch hele chille beats. Daarnaast laat een heel arsenaal aan andere artiesten van zich horen, zonder aan dat eigen geluid van Madlib afbreuk te doen. WLIB AM: King of the Wigflip is een niet alledaagse hiphopplaat, die voor liefhebbers van deze stijl een must have is. Mensen die onbekend zijn met het stijltje raad ik aan om snel maar eens wat te gaan luisteren van deze heerser.
Recensent:Rogier Bennink Artiest:Madlib Label:The Beat Generation
Asian Dub Foundation – Punkara

Asian Dub Foundation - PunkaraHerrie schoppen over de oorlog in Irak en commentaar leveren op de...