RECENSIE: De Nihilisten - Etwoaschen Tussenin

nihilisten-etwoaschentussenin
2004-11-15 Bij Vlaanderen en hip hop denk je al snel aan ’t Hof van Commerce. De Nihilisten doen hier dan ook aan denken. “Na liters bloed, zweet en tranen” kwamen ze dit najaar met de CD ‘Etwoaschen Tussenin’, wat zoveel betekent als ergens tussenin. Woordkramer Riemeloare, DJ Tweet voor de cuts & scratches en producer Don met zijn beats & music. De muziek van De Nihilisten kenmerkt zich door lekker lopende vocalen, veel vrolijke melodielijnen en veel samples en scratches. De hoofdingrediënten voor ‘West-Vlamsche hiphop van an den kuststreeke”.

Lekker in het West-Vlaamse dialect, want dialect bekt best volgens De Nihilisten. Dat bekt inderdaad best, maar kan ook behoorlijk onverstaanbaar zijn. Gelukkig zijn de songteksten te vinden op hun website, zodat toch nog valt te ontdekken waar die nummers nou eigenlijk over gaan. Zo was ik er na verschillende luisterbeurten nog steeds niet achter wat een ‘buskotje’, de titel van het eerste nummer, nou eigenlijk is. Dit blijkt simpelweg een bushokje te zijn. Zulke nummers mogen vaker in een bushokje worden geschreven, want het klinkt in ieder geval lekker! De Nihilisten gaan er gelijk lekker tegen aan, ook in het tweede nummer Wieder Zyn. Na het iets rustigere K Zijn Zo Blije weer een lekker vrolijk nummertje, Me Vintje. Na elf nummers volgt er nog de extra track ‘Vicieuze Cirkel’. Hiermee is de cirkel rond en een lesje in de West-Vlaamsche taalkunst afgerond.

‘Etwoaschen Tussenin’ klinkt over het algemeen erg goed en dat vinden ze zelf gelukkig ook wel. In het nummer ‘Rebels Zoender Koas’ leggen ze even uit waarom ze zo boven de rest uitsteken: 'T e gin zin te concurreren met etwuk daj' nie begrypt.
Recensent:Ike Breed Artiest:De Nihilisten Label:Eigen Beheer
wackmobil-Creviced

Wackmobil - CrevicedDe jongens van Wackmobil doen regelmatig mee aan verschillende...