RECENSIE: Pete Philly & Perquisite - Mystery Repeats - The Live Edition

Pete Philly & Perquisite - Mystery Repeats Live
2009-02-08 Je voelt je als fan van Pete Philly & Perquisite toch kortstondig ‘genaaid’ als je door de platenbakken struint en je ineens Mystery Repeats – The Live Edition aantreft. Zelfde prijs als de ‘gewone’ Mystery Repeats, maar er is een live-cd bijgevoegd. Dat is natuurlijk een hartstikke leuk extraatje, aangezien de heren live nog beter zijn dan op cd, maar juist degenen die Pete Philly & Perquisite live meegemaakt hebben, zullen de cd allang in huis hebben. Dat riekt naar uitmelking van een succesvol product. Toch is dat niet het geval, Mystery Repeats – The Live Edition is product-technisch net zo fraai vormgegeven als het origineel, maar het origineel (de blauwe cover) ziet er kwalitatief iets mooier uit dankzij het glanzende karton en boekje dat er is ingeniet.

Degenen die Mystery Repeats al in bezit hebben, zullen helaas de gang naar de winkel wederom moeten maken. Deze live editie is namelijk een must-have én tegelijkertijd een best-of van de heren, aangezien ook Mindstate live niet overgeslagen wordt. Bovendien zijn Pete Philly & Perquisite live véél rijker dan op album en zijn de stijlen veel diverser. Er worden meer instrumenten gebruikt (Remco Keijzer speelt een werkelijk weergaloze saxofoon-solo op ‘Womb to Tomb’ en ook de cello van Perquisite tijdens ‘Eager’ is geweldig) en vrijwel elk nummer krijgt een andere invulling dan het origineel. De nummers zijn tijdens verschillende optredens opgenomen en het publiek lijkt overal net zo enthousiast te zijn. We horen Pete Philly het Oostenrijkse publiek ophitsen voor ‘Q&A’ en ook het Tsjechische publiek reageert enthousiast op de hiphopliefde van Pete Philly voordat ‘Eager’ ingezet wordt.

Het levert een energieke en afwisselende cd op, met eigenlijk alleen maar hoogtepunten. ‘Cocksure’ lijkt meer op de Laidback Luke-versie op Remindstate en schurkt tegen de techno aan. Sluit je ogen en je ziet een volledige festivaltent ontploffen. In ‘Freestyle’ horen we een freestyle over seks en wiet en zit muzikaal geweldig in elkaar, met samples van legendarische hiphophelden. Het is eigenlijk de enige keer dat de heren oldskool hiphop ten gehore brengen, in tegenstelling tot wat Pete Philly ons regelmatig op deze cd wil doen laten geloven. Na afloop van ‘Mystery Repeats’ –het laatste nummer van het album- horen we nog een freestyle over ‘tetten’ en boerderijen, ingeleid door wederom een geweldige solo van saxofonist Remco Keijzer. Het zorgt voor een puike afsluiting van een puike live-cd. En ach, Mystery Repeats dubbel in je platenkast hebbben staan is toch ook weer niet zó’n schande?

Eerdere recensies van Pete Philly & Perquiste:
- 04-11-2007: Mystery Repeats;
- 31-01-2007: Remindstate.