VERSLAG: Metropolis 2011

Metropolis Festival 2011

Enkele jaren terug veranderde het gratis te bezoeken Metropolis Festival in Rotterdam in opzet. Jongere en nieuwere bands op het programma en wat minder podia. Het resultaat is er. Het bezoekersaantal is dit jaar gestegen naar ruim 30.000 mensen en naast het hoofdpodium en de tent is er een podium voor de bekendste aanstormende talenten van het moment, de 3FM serious talents. Er is ook nog een vierde podium ‘backstage’ georganiseerd door 3voor12. Zo’n honderd man mogen genieten van speciale optredens van onder andere Weekend en Kleine Viezerik.

Het weer is perfect voor een festival: ruim 20 graden en het zonnetje schijnt fel. Zonnebrand creme is op het festivalterrein helaas niet te vinden. Het is in ieder geval drukker dan de organisatie verwacht had, te zien aan enorme wachtrijen voor munten, drinken en eten. Een succes voor de organisatie en de bezoekers vinden het prima en nemen hun tijd.

Openers van het podium in de tent genaamd ‘The Garden’ zijn het trio Weekend uit San Francisco. Deze lo-fi noise zet een geheel eigen sfeer neer in de gezellig gevulde tent. Het geluid staat goed afgesteld maar het publiek kan nog niet heel veel raad met de hoeveelheid lawaai op de vroege middag.

Hangover Hero is in de tent de tweede band en zet het gas er wat harder op. De band heeft goed afgekeken bij Volbeat en Metallica en er een nog iets toegankelijkere draai aan gegeven. Na enkele nummers zit de tent vol en breekt de eerste moshpit rond. De band heeft aanstekelijke muziek en vlotte meezingers als ‘Wooohooo’. De band heeft niet de meest charismatische frontman maar zijn zang, het strakke drumwerk en de knallende gitaarsolo’s maken dat meer dan goed. De hardste band van Metropolis Festival 2011 is een succes.

Bij de 3voor12 sessies zijn Pop Up Animal Kids een van de eerste bands die mogen aftrappen. Voor een select publiek presenteerd de band een lekker portie funkpop. Perfect om te relaxen in het gras met een biertje in je hand. De show wordt opgenomen op video en de band werkt op een rustig tempo door de rustige set heen. De band krijgt van het publiek helaas weinig reactie.

Di-rect gitarist Spike staat bij velen bekend als een ‘echte rocker’. Met zijn nieuwe band The Deaf doet hij een aantal zomerfestivals aan en dit najaar zal een grote clubtour volgen. Eén ding heeft de band erg goed onder de knie: het viertal weet er een flinke show van te maken. Op zich zijn de nummers van The Deaf niet hard, maar dankzij het charisma dat de band uitstraalt komt het over als een sterk portie hardrock. Als je dit najaar naar een optreden wil, zorg dat je op tijd bent met kaarten.

Wanneer Lola Kite af trapt op het 3FM Serious Talent podium is het erg leeg vooraan. De vernieuwende eigenzinnige electropop is op de radio al regelmatig te horen en het duurt niet lang of het wordt drukker vooraan. Opvallend is dat de band geen drummer heeft maar het doet met beats uit een synthesizer en dat een gitaar wordt bespeelt als viool zien we ook niet elke dag. Dit jaar nog te zien op festivals als Appelpop, Schollenpop en Vlaamse Reuzen, Hollandse Leeuwen!

De belgische formatie SX bestaat pas kort maar heeft in het thuisland met onder andere een optreden bij Studio Brussel al een behoorlijke indruk achter gelaten. SX maakt sfeervolle electropop die niet snel te vergelijken is met andere acts. Een rustige versie van Vive La Fete komt wellicht in de buurt. Op Metropolis laat het trio met een erg goed geluid horen prima mee te kunnen op de grotere festivals.

Verder stond in de tent van 3voor12 bij de backstage sessies Kleine Viezerik. Achter de hiphopper die er met zijn tatoeages en kettingen stoer uit ziet gaat een doodnormale gezellige jongen schuil. Een half uur voor aanvang van het optreden staat hij al handtekeningen uit te delen voor de groep jongeren die zich hebben verzameld voor hen en vervolgens trakteert hij het publiek op een sterk maar niet te hard optreden. Hier is Rotterdam niet vies van.

Al met al een prima festival in Rotterdam. Dat 30.000 mensen afkomen op voornamelijk onbekende bands en artiesten is erg knap. De indeling van het terrein kan de grote aantallen mensen maar moeilijk aan. Uitbreiden maar!

NORTH SEA JAZZ 2011North Sea Jazz heeft dit jaar naast legendes als B.B. King,Snoop Dogg, Tom...

PITCH FESTIVAL De debuuteditie van PITCH Festival is een groot succes. Het Amsterdamse...