VERSLAG: Pinkpop 2013 - Vrijdag

Festivalinfo was aanwezig op Pinkpop 2013 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 22 foto's.

Naar het Pinkpop 2013 - Zaterdag verslag

VERSLAG: Janske van den Broek

Pinkpop 2013 - Vrijdag

Eindelijk is het dan zo ver, de 44ste editie van Pinkpop is officieel van start. De zonnestralen schijnen heerlijk tussen de wolken waardoor het uitstekend te vertoeven is op het nu nog groene en schone festival terrein. Voor het eerst dit jaar zien we overdekte beschutte picknick tafels welke we voorgaande jaren gemist hebben, maar vandaag kiezen we liever voor de zon. De sfeer is goed en het terrein vult zich langzaam met frisse weekend- en vrijdagbezoekers.

Terwijl de Limburgse band Christopher Green de Brand Bier stage opent voor de vroege vogels verkent de rest van het binnenkomend publiek het terrein. Niemand zal zich dit weekend gaan vervelen op Pinkpop en ook wat betreft eetkeuzes komen we dagen te kort om al dat lekkers uit te proberen. Voor ieder is er wat wils, waarvan sommige gerechten zijn zelfs bijna niet uit te spreken zijn. Ook qua optredens is er ook dit jaar weer een grote variatie aan bands te bewonderen en laten we ons op deze eerste dag verassen door de eerste acts.

Uiteraard worden we zoals elk jaar verwelkomt door ´Mr Pinkpop” Jan Smeets vanaf het grote podium van de mainstage. Dit jaar houd hij zijn speech kort en wordt de eerste band aangekondigd. De Handsome Poets mogen het spits afbijten en staan vanaf de eerste klanken vol enthousiasme te spelen. De band is in het afgelopen jaar veel op de radio gedraaid en dat is te horen aan de reacties van het publiek. Er wordt veel meegezongen en vooral de nummers ‘Dance (The War Is Over)’ en de hit ‘Sky On Fire’ doen het goed. De zanger vraagt het publiek om mee te zingen, te klappen en te springen en samen met de band wordt het publiek opgewarmd voor deze eerste Pinkpop dag. Aandoenlijk om te zien hoe vereerd de mannen zijn om op de mainstage te mogen spelen. Een welverdiende plek.

Terwijl Masters Of Reality en Andy Burrows op de andere podia hun laatste applaus in ontvangst mogen nemen begint de show van de enigste vrouw die wij vandaag op Pinkpop gaan zien met haar band Paramore. De stoere zangeres Hayley Williams met haar fel oranje haren ziet er in eerste instantie vrij onschuldig uit. Totdat ze haar strot open trekt en laat horen hoe goed ze live klinkt. Omdat ze zo enthousiast over het podium rent en springt zien we vaak alleen een fel oranje dansende bos haren waar de haar microfoon doorheen steekt. Haar stem is perfect voor de opzwepende rock muziek die ze met haar band strak speelt. Soms lijken de nummers wat op elkaar,maar de fans smullen er van. Opvallend is dat veel nummers van het nieuwe album genaamd Paramore erg enthousiast worden meegezongen. Een strak optreden waarbij Williams zorgt voor een hoog entertainment gehalte en een vocale verassing van vandaag.

Daarna is het op de Mainstage tijd voor de Ierse band The Script om voor de tweede keer op Pinkpop te mogen spelen. 2 jaar geleden speelden ze nog op het kleinste podium en nu staan ze op het grootste. De heren zijn het publiek dankbaar hiervoor en laten dit gedurende het hele optreden duidelijk blijken. Zanger Danny O’Donoghue springt meteen bij het begin van het optreden het podium af en klimt zelfs in het vak en zingt verder tussen de mensen in. Gedurende de rest van de show herhaalt hij dit meerdere malen en rent hij zelfs een paar keer om het eerste vak van het publiek heen. Ook belt hij de ex van iemand in het publiek waar hij een heel nummer naar haar zingt. De charmante O’Donoghue en zijn band weten precies hoe ze het publiek kunnen belonen voor hun steun van de afgelopen jaren. Een akoestische versie van “The Man Who Can’t Be Moved’ en een knallende versie van ‘Walk Of Fame’ zijn een paar van de vele hoogtepunten van dit veel te korte optreden van The Script. De band weet met dit optreden vele nieuwe harten te veroveren en zijn fans te nog meer te geven dan ze gehoopt hadden.

Nadat de Queens Of The Stone Age de 3FM stage succesvol hebben afgesloten voor vandaag en er ook tot buiten de tent is meegedanst op de beats van Netsky Live! is het voor de heren van The Killers tijd om als afsluiter op deze mooie vrijdagavond te mogen spelen. Een grote verzameling van oude en nieuwe hits komen allemaal voorbij. Nummers als ‘Mr. Brightside’ en ‘Spaceman’ worden als eerste gespeeld. Gevolgd door onder andere een ontroerende versie van ‘Human’ begeleid door zanger Brandon Flowers op piano. Ook horen we een cover van Alphaville, ‘Forever Young’ en zingen we mee op het nieuwe nummer ‘Runaways’. Tijdens de show wordt er van alles uit de kast getrokken. We zien vuurwerk, confetti en een strakke lazershow. Flowers is vanavond goed bij stem en het optreden voldoet aan alle verwachtingen. Het optreden zorgt voor verschillende emoties in het publiek. Terwijl achter op het veld mensen vrolijk een vreugdedansje maken om een kampvuur wordt er op de eerste rijen af en toe een traantje weggepinkt. Met de nummers ‘All The Things That I’ve Done’ , ‘Jenny Was A Friend Of Mine’ en ‘When You Were Young’ sluiten The Killers deze eerste Pinkpop dag af.

Een mooie eerste Pinkpop dag. Op naar morgen!

FOTOGRAFIE: Joost Doensen

12
Masters Of Reality foto Pinkpop 2013 - Vrijdag Masters Of Reality foto Pinkpop 2013 - Vrijdag Masters Of Reality foto Pinkpop 2013 - Vrijdag Paramore foto Pinkpop 2013 - Vrijdag Paramore foto Pinkpop 2013 - Vrijdag Paramore foto Pinkpop 2013 - Vrijdag Paramore foto Pinkpop 2013 - Vrijdag Paramore foto Pinkpop 2013 - Vrijdag Paramore foto Pinkpop 2013 - Vrijdag Jimmy Eat World foto Pinkpop 2013 - Vrijdag Jimmy Eat World foto Pinkpop 2013 - Vrijdag The Script foto Pinkpop 2013 - Vrijdag

12

PINKPOP 2013 - ZATERDAGPinkpop dag twee is een feit. Het was weer een mooie dag met goede optredens...

Oerol2013logo