VERSLAG: Distortion 2013

VERSLAG: Bas van Poppel

Distortion Festival

Net als vorig jaar valt Distortion een dag na Speedfest in het Klokgebouw te Eindhoven. Op het affiche van de tweede editie prijkt wat meer diversiteit dan vorig jaar maar het aantal bezoekers lijkt dit jaar iets minder te zijn dan bij de eerste editie. Kan Distortion dit jaar zich weer meten met dat andere bekende metalfestival in Eindhoven, Eindhoven Metal Meeting?

De hoofdpodia zijn passend 'Hell stage' en 'Skull stage' genoemd. Op de laatste opent de Taiwanese black metal band Chtonic het festival. Deze jong ogende band draait inmiddels alweer achttien jaar mee en wint langzamerhand steeds meer aan populariteit in Europa. De door Slipknot geïnspireerde outfits en overtuigende show zorgen er voor dat er al snel een paar honderd toeschouwers voor het podium staan.

Op het kleine derde podium, de 'Dynamo stage', staat surprise act The Charm The Fury. Deze Nederlandse hardcore band timmert hard aan de weg in binnen- en buitenland en stond pas geleden nog op de uitverkochte Vans Warped tour. Ondanks dat Distortion meer focust op metal in plaats van hardcore, staan er veel toeschouwers te luisteren naar de opkomende talenten. Of doen ze gewoon hun ogen te goed aan de knapste vocalist van het festival?.

Het Duitse Obscura zet hierna op het hoofdpodium een stevig staaltje technische death metal neer. Echt lekker klinkt het vandaag helaas niet. Het lijkt alleen niet aan de bandleden te liggen maar aan een gebrek aan goed afgesteld geluid.

Wat dat betreft heeft Dying Fetus het beter geregeld. De band die vorige maand nog groot in het nieuws was met de bevestiging voor het Britse Download Festival, stond in augustus nog op het uitverkochte Stonehenge Festival en mag nu aantreden voor een goed gevulde zaal op de 'Hell Stage'. Klassiekers als 'Your Treachery Will Die With You' en 'Kill Your Mother, Rape Your Dog' klinken als een tiet en technisch is alles perfect. Snoeiharde drums, snierende gitaarsolo's en snelle bass riffs: deathmetal op z'n best.

Op tournee met de Amerikanen is het uit Zweden afkomstige Hypocrisy. Deze tour is alweer de de derde Europese tournee ter ondersteuning van het meest recente wapenfeit End Of Disclosure en bevat ten opzichte van de vorige shows wat meer klassiekers ten koste van nieuw werk. Zo komen onder andere 'Fractured Millenium' en 'Killing Art' aan bod. Na een dikke drie kwartier wordt alweer afgesloten met magnum opus 'Roswell 47'.

Satyricon uit Noorwegen kwam dit jaar met een naamloos album waaraan de heren zeggen vijf jaar te hebben gewerkt. Nog meer dan bij de vorige platen van Satyr & Frost werd Satyricon wisselend met loof en kritiek ontvangen. Het hoogtepunt van de cd 'Phoenix' wordt live niet ten gehore gebracht en single 'The World, It Rumbles Tonight' krijgt het publiek ook niet wakker. Bekender werk als 'K.I.N.G.', 'Mother North' en 'Now, Diabolic' slaan beter aan, maar de band moet vandaag veel moeite doen om het publiek opgewarmd te krijgen, in tegenstelling tot de pracht show op Eindhoven Metal Meeting vorig jaar.

Op het kleinste podium staat Glamour Of The Kill. Deze Amerikaanse jongens lijken wat verdwaald op het festival, te zien aan de lege zaal. Zeven meiden voor het podium en een lege dansvloer zijn het resultaat. Desalniettemin verdienen de heren respect; in het half uur dat ze spelen geeft het viertal vol gas en geen moment laten ze teleurstelling blijken. De paar fans die er staan worden verwend met een leuk optreden.

Wat doet Papa Roach tussen al dit metal geweld? Ik weet het ook niet. Toch krijgt de band een redelijk gevulde zaal voor zich en is het een van de weinige bands waarbij het publiek echt mee gaat in de show. Wij houden het voorlopig maar bij 'Last Resort' die zoals het hoort als afsluiter ten gehore wordt gebracht.

Een andere klassieker dan: over Death is veel gesproken dit jaar. De één vindt dat ze de naam 'Death' best mogen gebruiken en de ander vindt het een schande dat ze willen 'cashen' met het werk van Chuck Schuldliner. Waar het vanavond om draait is de muziek, en dat zit gelukkig, vooral dankzij Chuck, goed. De formatie bestaat uit leden die in de periode rond het album 'Human' actief waren als bandleden aangevuld door Max Phelps van Cynic op zang, die de honneurs prima waarneemt.

In de vijftig minuten past niet heel veel werk en de band perst er dan ook zoveel mogelijk doorheen in de korte tijd, zo komen onder andere 'Spiritual Healing', 'Zombie Ritual' en 'Crystal Mountain' voorbij. Als afsluiter wordt 'Pull The Plug' er doorheen geknald. Dat Death een grote naam is onder death metal bands is te zien en vooral te horen. De relatief korte show staat als een huis. Chuck is er dan niet meer, maar deze 'tribute' band doet hun werk meer dan goed.

SPEEDFEST 2013Speedfest strijkt ook dit jaar weer neer in het Klokgebouw te Eindhoven en...

NIGHT OF THE PROMS 2013 Night of the Proms strijkt ieder jaar traditiegetrouw neer in Rotterdam....