VERSLAG: Tangomagia 2002

Festivalinfo was aanwezig op Tangomagia 2002 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 12 foto's.

Tangomagia verslag deel 1

Tangomagia is een festival dat geen enkele tangoliefhebber mag missen. Niet alleen uit heel Nederland komen mensen naar Amsterdam voor dit festival, maar ook uit de rest van de wereld. Het is een festival waarin optredens afgewisseld worden met workshops en aan het eind van elke festivaldag is er een paar uur de mogelijkheid om te laten zien hoe goed je al kan dansen.

Vrijdagavond start het festival met Turbulencia, de grand opening in de Meervaart. Het is een wervelende show. Het decor bestaat uit een projectiescherm waar telkens het thema van de dans op wordt aangegeven (het zijn actuele thema’s uit de hedendaagse Argentijnse cultuur/economie i.p.v. de klassieke Tangothema’s van verloren liefdes en verdriet). Daarna volgt een filmpje waar de dans en de muziek perfect op aansluit. Wat opvalt aan deze show is dat niet alleen de dansers ongelooflijk goed zijn, maar ook de muziek perfect gekozen is. Zo is er niet alleen de oudere en bekende tangomuziek, maar ook moderne zoals die van Gotan Project. Hierdoor is de show een stuk interessanter en veel swingender.

Na het optreden worden alle stoelen uit de theaterzaal gehaald en begint een dj platen te draaien. Zo wordt de toneelzaal een geweldige balzaal. Even waan je je in Spanje op een zwoele zomeravond met al die vrouwen in sexy jurken en rozen in hun haar en mannen in pak met hoeden op. Het is duidelijk dat iedereen graag wil laten zien hoe mooi hij of zij eruit ziet en hoe goed ze wel niet kunnen dansen. Beginners zitten er niet tussen, iedereen zwiert moeiteloos over de dansvloer, een prachtig gezicht.

Op de derde festivalavond gaat het mis. Er zijn te veel kaartjes verkocht en van het schema van die avond klopt niets meer. Zondag avond is namelijk de avond dat Carel Kraaijenhof komt. Hij is de commerciele trekpleister van het festival, hij is namelijk degene die in heel Nederland bekend staat als degene die voor de tranen van Máxima zorgde op Het huwelijk.

De voorstelling die één uur zou duren loopt 1,5 uur uit. Heel erg vinden wij dit niet, want wederom is het vanavond genieten. Sexteto Canyengue, onder leiding van Carel Kraaijenhof, speelt goed. Het is vanavond een eerbetoon aan Osvaldo Pugliese, een van de belangrijkste componisten en vernieuwers in de tangomuziek, en Kraaijenhof is duidelijk een groot fan van hem. Hij speelt zijn muziek met verve en spreekt de weduwe van Pugliese liefdevol toe.

Na Kraaijenhof treedt Color Tango, onder leiding van Roberto Alvares op. En plotseling merk je wat een klasse dit orkest heeft en hoeveel het beter klinkt dan het orkest van Kraaijenhof! Terwijl je de muziek hoort heb je zin om te dansen en kan je haast niet stil blijven zitten, wat geweldig!

Als klapper aan het eind van de avond spelen de twee orkesten ook nog een paar stukken samen. Het klinkt machtig, maar veel minder subtiel. En hoe bijzonder het ook is dat zo’n groot orkest een tangostuk speelt, voor tango geldt wat mij betreft: hoe minder instrumenten hoe beter.

Kortom, het was een geweldig festival, onnederlands bijna. Ik wil iedereen aanraden om nu tangolessen te nemen en dan volgend jaar naar dit festival gaan. Lekker in die koude winteravonden dansen op zulke passionele muziek en je in verre warme landen wanen. Ik kijk er nu al weer naar uit!

foto Tangomagia 2002  foto Tangomagia 2002  foto Tangomagia 2002  foto Tangomagia 2002  foto Tangomagia 2002  foto Tangomagia 2002  foto Tangomagia 2002  foto Tangomagia 2002  foto Tangomagia 2002  foto Tangomagia 2002  foto Tangomagia 2002  foto Tangomagia 2002

BEVRIJDINGSPOP HAARLEM 2003Elk jaar is er weer een fotograaf van Festivalinfo aanwezig op het...

EUROPEAN HARDCORE PARTY #8 Op 9 November is het weer zover. Voor de 8ste keer de immers bekende en...