VERSLAG: Out of Line Festival 2007

Out of Line Festival 2007

Ook dit jaar stuurt het Duitse platenlabel Out of Line zijn beste artiesten samen op tournee onder de naam Out of Line Festival. Het Out of Line-label grossiert in electro, industrial, gothic, wave en neofolk, dus als je de elektronische kant van het Summer Darkness-festival afgelopen augustus interessant vond, krijg je ook hier genoeg van je gading! Vanavond is een vrijdag vol elektronische muziek, bands als Hocico (Mexico, EBM / darkelectro), Spetsnaz (Zweden, EBM), Ashbury Heights (Zweden, synthpop) en Proceed (Duitsland, EBM / electro) betreden vanavond het podium.

Omdat het programma van vandaag erg vroeg begint is het voor veel bezoekers lastig om het festival vanaf het begin mee te krijgen. Gelukkig kun je de hoofdacts sowieso zonder problemen bekijken en door het vroege eindigen is het ook geen probleem om de avond tot het einde mee te kunnen maken. Ook kun je beslissen om de nacht door te halen; voor de mensen die er geen genoeg van kunnen krijgen is er een speciale afterparty tijdens Cyberia in de Utrechtse Ekko.

De Zweedse EBM-formatie Spetznat - die overigens veel overeenkomsten heeft met bands als Nitzer Ebb en Front 242 – opent hun zet erg agressief en extreem met boze gezichten. De heren krijgen het publiek slechts half mee. Dit zijn vooral de vele toegestroomde Duitsers die vooraan staan, helemaal los gaan en duidelijk genieten van de muziek. Een groot minpunt is de stem van Stefan Nilsson, waardoor ook de muziek minder tot zijn recht komt als gehoopt. Spetznat brengt vanavond een optreden dat matig interesseert en totaal geen overtuigingskracht bevat.

Headliner Hocico is terecht gekozen als afsluiter van het reizende festival. In het tweetal schittert frontman en overwerkte duizendpoot Erk Aicrag, welk momenteel ook erg succesvol is met mijn solo project Rabia Sorda. Het optreden begint met een spannend intromuziekje om het publiek alvast wat op te warmen. Dit gevolgd door de opkomst van Erk en het publiek gaat gelijk helemaal los op de zware EBM-beats en zet de stemming er direct in. De zanger heeft er zelf ook erg veel zin in en gaat hard te keer op het podium, waar hij zichtbaar van geniet. Hij neemt het publiek mee, dit door over de heen te hangen en in hun gezichten te schreeuwen. De Mexicaan deelt zelfs waterflesjes uit wanneer hij ziet hij dat sommige veel dorst hebben gekregen van al het dansen.

Wanneer het duo het podium verlaat is er vraag naar meer en er komt meer! Gelukkig blijven ze niet lang weg en al na slechts één minuut komen ze schreeuwde ‘do you want more!’ het podium op. Wat uiteraard met een luide ‘yes’ beantwoord wordt. De toegift bevat twee nummer en, nadat ze alle fans op de voorste rij dankbaar hun handen schudden, verlaten ze deze keer echt het podium.

De goth/electro scene in Utrecht is duidelijk aan het opbloeien en zaal was redelijk zo goed als helemaal gevuld. Tivoli zou gek zijn om dit geen vervolg te laten geven, dit doen ze dan ook met Summer Darkness Winter Editie, wie zien jullie daar!

CROSSING BORDER 2007Met een combi van kunst, cultuur en heel veel muziek is Crossing Border een...

LONDON CALLING #2 2007 Een paar jaar terug begon de invasie van de Britse bands in de muziekwereld....