VERSLAG: Into The Great Wide Open 2017 - Zaterdag

Naar het Into The Great Wide Open 2017 - Vrijdag verslag

VERSLAG: Gracia Visscher

Into The Great Wide Open - Zaterdag

De zaterdag heeft, net als de vrijdag, veel voor ons in petto. We beginnen de dag met singer-songwriter Leiff Vollebek en eindigen hem met de dansbare hitjes van St. Paul. Maar eerst: de zon! De weersvoorspellingen voor het weekend waren in eerste instantie niet om over naar huis te schrijven, maar ook op deze dag laat de zon zich een groot deel van de dag zien. Wat een geluk.

Het is dan ook erg aangenaam in de schaduw van de bomen bij de IJsbaan. Om half 2 staat hier de goedlachse Canadees Leiff Vollebek. Hoewel hij al drie platen op zak heeft is het pas zijn laatste release Twin Solitude (2017) die aandacht trekt bij het Nederlandse publiek. De sfeervolle plek in het bos staat dan ook al gauw volgepakt met mensen, en dat al zo vroeg op het festival! Leiff geeft de aanwezigen meteen waar ze voor gekomen zijn: een strakke set vol fraaie nummers zoals het nieuwe ‘Vancouver Time’ en ‘Into The Ether’. Stuk voor stuk zijn het parels van gitaarliedjes. Hoewel je misschien denkt “hé, die singer-songwritertrend, die kennen we nu wel hè?”, dan heb je het verkeerd. Deze jongen gaat groot worden, let maar op.

Dat geldt ook voor de voormalige koorknaap Isaac Gracie. Hij is nog maar 21 jaar maar klinkt al als een volwaardige Jeff Buckley met een eigen sound. Het is niet voor niets zo dat Isaac regelmatig met Buckley wordt vergeleken en dat is heel wat. Zijn minimale songs worden ingekleurd door zijn bijzondere vocals, waarvan je goed hoort dat hij in een koor heeft gezeten. Eerder dit jaar in de Paradijskerk op Motel Mozaïque klonk zijn stem zowaar heilig en ook vandaag midden in het bos raakt hij loepzuiver de gevoelige snaar. Zijn cover van Dylan’s ‘I Shall Be Released’ zou hij officieel moeten uitbrengen (ook al houdt hij zelf niet zo van covers, vertelt hij), zo mooi vertolkt hij dit nummer. Het is grappig hoe vaak Gracie zegt dat iets misgaat, terwijl dat voor het publiek amper tot niet te horen is. Songs zoals ‘All My Burning Lovers’ en ‘Terrified’ zijn stuk voor stuk meer dan prachtig te noemen. Hé, is dat nou kippenvel of is het gewoon een beetje fris in het bos? Isaac gaat dit najaar op tour met niemand minder dan Angus and Julia Stone waarvan hij het voorprogramma mag verzorgen.

Op Het Sportveld staat Kim Janssen met gehele band in de felle zon te spelen. Hij heeft met zijn laatste diverse release Cousins een compleet andere stijl te pakken dan voorheen: vergeet de kleine liedjes met gitaar en sta versteld van een complete band met blazers en strijkers. De warme sound is perfect voor festivals zoals ITGWO, maar om de show helemaal ultiem te laten zijn zou het veel beter uit de verf komen op een sfeervol binnenplaatsje zoals de IJsbaan of wellicht zelfs het Open Veld. Misschien is het Fresku, die na Kim speelt op het Open Veld, waar vast de meeste mensen naartoe gaan want op Het Sportveld blijft het een stukje rustiger dan verwacht. Dat is jammer, want Kim verdient met zijn voltallige act meer dan dit.

Het lijkt vandaag wel singer-songwriterdag gezien de vele artiesten met slechts een gitaar. Julie Byrne krijgt even later de aanwezigen volledig stil bij de IJsbaan. Opvallend is ook hier weer het aantal mensen, wat niet uitgesproken veel is. Julie had hierdoor ook zeker goed gepast in een ambiance van bijvoorbeeld de Vuurboetsduin. Het aantal zegt overigens niets over de kwaliteit van de show: de rustige stem en uitstraling van Julie nemen het publiek even mee naar een totaal rustpunt. Dat is wel anders bij de set van Joe Goddard bij de Open Plek even later op de avond, wat ook wel een totale verrassing te noemen is. Hoewel ITGWO zeker geen dancefestival is wordt deze plek op het eiland voor een uurtje omgetoverd tot een dampende club. Komt ‘ie je bekend voor? Die man achter de knoppen? Dat kan zeker, Joe Goddard is onderdeel van de Engelse band Hot Chip. Vanavond brengt hij totaal andere muziek naar buiten: lekkere beats met een vleugje synthpop. Catchy, dansbaar en eigenlijk gewoon te gek. Dat is wel even wat anders dan al die singer-songwriters.

Om die dansbare flow te blijven hebben wordt er nog even flink gedanst op de beste hits van St. Paul bij Het Sportveld. Er is bijna niemand die oude hitjes van The Smiths zo goed kan combineren met nieuwe tracks van Drake en meer. St. Paul is alles wat het festival nodig heeft om op het grootste veld even los te gaan.

APPELPOP 2017De zesentwintigste editie van Appelpop te Tiel en Festivalinfo was erbij!

Into The Great Wide Open

INTO THE GREAT WIDE OPEN 2017 - VRIJDAG Dit weekend streek het festival Into The Great Wide Open weer neer op...