VERSLAG: Rock Werchter 2018 - Zondag

Festivalinfo was aanwezig op Rock Werchter 2018 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 18 foto's.

Naar het Rock Werchter 2018 - Zaterdag verslag
Bekijk de Rock Werchter 2018 - Zondag foto's

VERSLAG: Sjoert Bakker

Rock Werchter 2018 - Zondag

Op zondag mogen we nog één keer onze tent uit voor een fijne dag vol muziek. Rock Werchter 2018 is een serie aan hoogtepunten geweest en mag er vandaag nog een paar bij maken wat ons betreft. Hup, zonnecrème op en gaan!

De sympathieke zangeres Naaz staat vandaag in Klub C. Het is niet heel druk maar toch is ze tevreden met de opkomst. Haar quirkpop zit prima in elkaar met handklappen, vingerknipjes en rammelende geluiden en ze krijgt de toeschouwers mee met haar aanstekelijk blije liedjes.

The Barn is wel stampvol voor de show van Post Malone. De rapper lijkt zich niet bewust van dat het nog maar 14.00 uur 's middags is en roept "I appreciate you all coming out here tonight to fuck with me". De muziek komt volledig van de tape en Malone rapt en zingt er overheen. Tussendoor doet hij een enkele ballade op akoestische gitaar. Het publiek vindt het allemaal prima en vooral bij 'Rockstar' en 'Congratulations' is het feestje echt gaande.

Met Sigrid is het niet Rock Werchter maar Pop Werchter. Al rockt de Noorse zangeres het podium wel. Zelfverzekerd en met soepele moves weet ze de aandacht volledig op zich te vestigen. Het publiek beweegt mee en haar teksten worden luidkeels meegezongen.

"So Sally can wait..." Het is tijd voor Noel Gallagher's High Flying Birds. De band speelt gedienstig en de muziek zit goed in elkaar maar toch mist er wat vuur in het optreden van de voormalige Oasis-zanger. Pas op de helft kan het publiek meebleren met 'Wonderwall' en ook 'Don’t Look Back In Anger' krijgt de stemmen mee. Uiteindelijk gooit Noel er nog een cover van The Beatles in: 'All You Need Is Love'. Al heeft hij vandaag nog iets meer nodig om ons echt weg te blazen.

Van een andere orde is Nine Inch Nails. Trent Reznor levert doorgaans geen half werk en hier op Rock Werchter ook niet. Het schuurt, het raast, het schudt ons wakker: NIN is op dreef. Af en toe traag en meeslepend en dan weer vurig en hard. Uiteindelijk komt favoriet 'Hurt' voorbij en kunnen we ons afvragen waarom dit niet op het hoofdpodium stond.

Als festivalafsluiter is Arctic Monkeys vanavond van de partij. De Sheffieldse lads staan er weer uitermate stylish bij met frontman Alex Turner in pak en met een zonnebril op. Er worden veel songs van het nieuwe album gebracht en al worden deze strak gespeeld zijn de bekende nummers uit het verleden er om de menigte echt los te laten gaan. ‘Brianstorm’ en 'Do I Wanna Know' doen het uitstekend. Af en toe klimt Turner achter de piano om een tune te spelen maar het zijn nog steeds de gitaarnummers die het beste overkomen. Met 'I Bet You Look Good on the Dancefloor' is er complete gekte en lijkt heel het festival inclusief crew mee te dansen. Rock Werchter ziet er ook goed uit op die dansvloer. Ondanks moeheid van het vele feesten, weinige slapen en die heerlijk brandende festivalzon is er hernieuwde energie om nog één keer helemaal los te gaan. "Are You Mine?" wordt er gezongen. Het antwoord kan alleen maar volmondig ja zijn.

Na vier prachtige festivaldagen kan Rock Werchter 2018 de geschiedenisboeken in als een zeer geslaagde editie. Wat we met de andere 361 dagen moeten doen tot de volgende keer wordt erg moeilijk.

FOTOGRAFIE: Tineke Klamer   Robin Looy

12
Kaleo foto Rock Werchter 2018 - Zondag Naaz foto Rock Werchter 2018 - Zondag Parov Stelar foto Rock Werchter 2018 - Zondag Post Malone foto Rock Werchter 2018 - Zondag PVRIS foto Rock Werchter 2018 - Zondag  foto Rock Werchter 2018 - Zondag  foto Rock Werchter 2018 - Zondag  foto Rock Werchter 2018 - Zondag  foto Rock Werchter 2018 - Zondag  foto Rock Werchter 2018 - Zondag  foto Rock Werchter 2018 - Zondag  foto Rock Werchter 2018 - Zondag

12

WESTERPOP 2018Dit weekend konden we twee dagen lang genieten van muziek op twee podia...

Rock Werchter 2018 logo