RECENSIE: Jay-Z - The Blueprint 3

Jay-Z – The Blueprint 3
2009-10-21 2009 zal qua hiphop albums zeker de boeken in gaan als het jaar waarin nieuwe delen van alle hiphop klassiekers worden uitgebracht. In navolging van Method Man en Redman’s Blackout 2 en Raekwon’s Only Built 4 Cuban Linx 2 brengt Jay-Z nu zijn derde deel in The Blueprint serie uit. Naast oude kameraden Kanye West en Timbaland heeft Jay-Z op The Blueprint 3 ook ruimte voor nieuwe talenten als Drake en Kid Cudi.

Uiteraard kan er geen Jay-Z album uitgebracht worden zonder een grote commercieel single en daar is ‘Run this Town’ al aardig in geslaagd. De harde track met het hier en daar zeikerige refrein van Rihanna wordt al in menig club gedraaid. Gelukkig heeft The Blueprint 3 naast dit nummer nog heel veel goede tracks te bieden, waar met name de verscheidenheid de kracht is. De internet hit ‘D.O.A. (Death of Auto-tune)’ mag al historisch genoemd worden. Eindelijk een rapper die eens durft op te staan tegen het veel en veel te vaak gebruikte Auto-tune! Maar ook de tegengestelde liefdevolle sonate aan New York, in de vorm van ‘Empire State of Mind’, met een prachtig refrein van Alice Keys weet te overtuigen.

Maar naast de enkele popnummers zijn het vooral de harde knallers waarmee Jay-Z bewijst waarom hij zo’n grote naam in de muziekwereld is. Swizz Beatz geeft weer eens een knallende bijdrage op ‘On to the next one’. Ondanks het feit dat het nummer wel heel erg veel weg heeft van Swizz Beatz’ ‘It’s me bitches’ is het een van de lekkerste nummers van de plaat, zeker een kandidaat voor de nieuwe single. Daarnaast laten onder ander Drake op ‘Off that’ en Kanye West op ‘Hate’ horen dat zij ook weten wat een banger is.

Maar dan rest ons alleen nog de vraag waar ‘Jockin Jay-Z’ in godsnaam gebleven is. Zonder twijfel het beste nummer dat Jay-Z sinds The Black Album gemaakt heeft, maar om onduidelijke redenen heeft de track het album niet gehaald, erg zonde. Acht jaar na The Blueprint komt Jay-Z met het derde en laatste deel van de serie. Mede dankzij de gastenlijst weet Jay-Z van The Blueprint 3 bijna weer een klassieker te maken. Met The Blueprint 3 weet Jay-Z zichzelf als MC, na een paar matige albums weer als de heerser van hiphopland op de kaart te zetten.

Eerdere recensies van Jay Z:
- 29-12-2006: Kingdome Come.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Jay-Z Label:Warner