Controle godslastering op Elsrock 2007

Door Marz667 op 20 maart 2007 - 12:35 1 De gemeente Rijssen Holten bezoekt 25 augustus het metalfestival Elsrock om te controleren op godslasterlijke teksten. Burgemeester Bort Koelewijn (ChristenUnie) kondigde dinsdag aan dat de gemeente de organisatie strafrechtelijk wil laten vervolgen als de teksten niet door de beugel kunnen.

De organisatie van Elsrock verzekert de gemeente dat de bands geen godslasterlijke taal zullen uitslaan. Daarom is er voor het college van B en W geen reden om het festival tegen te houden, ondanks een bezwaar van de SGP.

Vorig jaar veroorzaakte het metalfestival veel beroering in de streng gereformeerde gemeente. Veel Rijssenaren voelden zich gekwetst in hun godsdienstige gevoelens.

Nooit meer belangrijk festivalnieuws missen?
Schrijf je in op onze nieuwsbrief



Rock am Ring48

ROCK AM RING BEVESTIGT NIEUWE NAMENHet duitse Rock Am Ring festival staat er al bekend om om vele namen in één...

Roadburn Festival 20074

EXTRA DAG VOOR ROADBURN FESTIVAL Het Roadburn Festival was vrij snel uitverkocht, en dat hebben de liefhebbers...

REACTIES

Avatar Lenny
di 20 mrt 2007 12:39

Lenny Satan!!!

 0
geen avatar
di 20 mrt 2007 12:39

Ralphie En hoe zit het dan met het vrije woord? Mijn advies, luister nog maar eens naar de toespraak van Hans Teeuwen bij het standbeeld van Theo Van Gogh.

Ralph

 0
Avatar Lienez
di 20 mrt 2007 12:42

Lienez och

 0
Avatar Lenny
di 20 mrt 2007 12:42

Lenny Haha wat willen ze doen dan, vragen om de lyrics? Ze verstaan er toch niks van als beetje harde metal is.

 0
Avatar Marz667
di 20 mrt 2007 12:53

Marz667 hihi

 0
Avatar Lankhoar
di 20 mrt 2007 12:58

Lankhoar Let jesus fuck them

 0
Avatar Den-nis
di 20 mrt 2007 13:11

Den-nis Lekker grunten. Hoe gaan ze daar echt ooit achterkomen :P ?

 0
Avatar Lulu
di 20 mrt 2007 13:11

Lulu Wat een droevige bedoening... Nou is het wachten op de metalfans die de boel op stelten gaan zetten in de kerk... Satan beledigen is ook niet eerlijk! ;-)Freedom of mind, ajb!

 0
Avatar slayerhennie
di 20 mrt 2007 13:12

slayerhennie God Hates Us All , fuck them !!!!

 0
Avatar VivaLaKliko
di 20 mrt 2007 13:26

VivaLaKliko Quote uit een bijbelstukje: (lukas 12; stukje 49 T/M 50 Jezus brengt verdeeltheid op aarde). "IK BEN GEKOMEN OM VUUR OP DE AARDE TE WERPEN, EN WAT WIL IK INDIEN HET REEDS ONTSTOKEN IS?
Maar ik moet met een doop gedoopt worden; en hoe word ik geperst, totdat het volbracht is.
MEENT GIJ, DAT IK GEKOMEN BEN OM VREDE TE GEVEN OP AARDE? NEE, ZEG IK U, MAAR VEELEER VERDEELDHEID.

 0
Avatar Thy_Afiag
di 20 mrt 2007 13:29

Thy_Afiag RELLEN!!! CHRISTENUNIE VS METALHEADS..... FIGHT!

 0
Avatar BasP
di 20 mrt 2007 13:32

Wrong Whaha, net als 2 jaar terug die christenen die plaatjes van jezus uitdeelden bij de ingang van Waldrock :D Geweldig!

 0
Avatar Liar31
di 20 mrt 2007 13:35

Liar31 Christenunie is echt de shit!:P Ik hou van hun

 0
geen avatar
di 20 mrt 2007 13:38

umberrella ja bullshit...

ze gingen in rijssen ook zeggen dat apocalyptica satanistisch was... de band die uit 4 cello's en een drums bestaat.... -___-

 0
Avatar Liar31
di 20 mrt 2007 13:42

Liar31 @ VivaLaKliko: Stop is?:D

 0
geen avatar
di 20 mrt 2007 13:52

Mjoah ach, het grappige aan satanisme is gewoon dat het een reactie op het christendom is, iets waar ze zo tegen zijn. Dat maakt het zo achterlijk. maar desalniettemin heb ik ook geen zin dat christenen zeiken over satanisme op een metalfestival. en oh jah, theo van gogh was ook maar een zielepoot met een grote bek(die er echter niet voor dood hoefde, oke, maar ik ben ook liever van hem af dan hem erbij).

 0
geen avatar
di 20 mrt 2007 13:53

Mjoah de moord op theo gaf alleen maar een paar zielige rechtse hoeren het ''recht'' om te gaan zeiken en anti buitenlanders/islam te worden. Lang niet iedere moslim is slecht en niet elke nederlander is goed.

 0
Avatar BasP
di 20 mrt 2007 13:55

Wrong Het gaat hier niet over Theo of de Islam, het gaat hier over het tegenhouden van een festival om bands te programmeren die godslasterlijke teksten zingen.

 0
Avatar eisenherz
di 20 mrt 2007 14:05

eisenherz Ach wat, het is toch een klote festival met een klote-programering. En satanisme is voor homo's in leren broeken.

En ik ben er trots op dat ik een rijssenaar ben; wij proberen die lelijkerds van een satanisten terug naar hel te propen, dat wij jammer genoeg daardoor als christenen gezien worden is een min-punt.

 0
Avatar ErikLuyten
di 20 mrt 2007 14:09

punkr daar gaat het niet over eisenherz. het gaat om het principe. als het hier begint, weet je niet waar het eindigd

 0
Avatar eisenherz
di 20 mrt 2007 14:15

eisenherz haha, nahjah ik vind het eerlijk gezegt ook wel een beetje droogkloterig. Laat die festival dan niet doorgaan als je zo tegen metal bent, maar vraag niet of een metalband alsjeblieft geen "godveredomme" wil zeggen. Wat dat doen ze toch wel. Je kunt een metalband immers ook niet vragen om even geen biertje los te trekken tijdens hun concert.

 0
Avatar Kelvin
di 20 mrt 2007 14:29

Kelvin Heb eigenlijk niks met Metal, maar ik vind dit toch wel HEEL ERG zielig. Heb eigenlijk zin om nu de auto te pakken en de hele dag en avond door die gemeente te rijden met godlasterige muziek aan.

 0
Avatar Obey-Your-Master
di 20 mrt 2007 14:44

Obey-Your-Ma.. wat een onzin..=S laat ze de mensen die ruiten van kerken in gooien maar es vervolgen in plaats van de organisatie van een metalfestival!! dit is wel het toppunt van BULLSHIT!

 0
Avatar bleedingdomi
di 20 mrt 2007 14:57

bleedingdomi ik vind dit nogal ver gaan opzich ik ga toch ook de kerk niet controleren als "satananist" omdat ze tegen de de duivel enzo zijn niet dat ik satanist ben maar ik vind het maar dom. En ik dacht dat je hier ook nog zoiets had als vrijheid van menings uiting maarja

 0
Avatar willem.
di 20 mrt 2007 14:59

willem. ik geloof niet in satan of jezus of wat dan ook, maar kvin t wel onzin. en dan gaan ze ook nog controleren of iemand geen naare dingen zegt over een of andere gast.
Hij lijkt wel een moslim

 0
Avatar Metalthomas
di 20 mrt 2007 15:38

Metalthomas godverdomme daar wordt je toch gek van?

 0
Avatar Tottaly-Loco
di 20 mrt 2007 15:47

Tottaly-Loco kzou zegge...ALLEEN MAAR GODLASTERING DAAR!!! f*ck christenunie!

 0
Avatar b.l.a.c.k.fortex
di 20 mrt 2007 15:52

b.l.a.c.k.fo.. Jesus is pain
Jesus is gore
Jesus is the blood
That's spilled in war
He's everything
He's all things dead
He's pulling on the trigger
Pointed at your head!

 0
Avatar JLRP
di 20 mrt 2007 16:00

JLRP Laat mensen die zich ergeren aan die teksten naar een ander festival gaan!! Heb je ook geen problemen.. Leve de vrijheid van meningsuiting!!

 0
geen avatar
di 20 mrt 2007 16:00

Pausmobiel Om sommige reacties kan ik echt lachen.
Die mensen zoeken een leuk object, aangezien ze anders zijn en een andere mening hebben.
Ik roep toch ook geen Ban op de kerken.. hij draagt een pentagram, dus hij zal wel trve satanisme zijn, dus jij mogen wij niet.
Zegt meer over hun dan over ons

 0
Avatar Leviathan7414
di 20 mrt 2007 16:02

Leviathan7414 Wat een idiote onzin hey. Maar nu vraag ik me toch af. Ze gaan naar dat festival op de dag zelf (logisch) en STEL dat ze dan toch godslasterende teksten horen. Wat gaan ze dan doen??? Rennen ze het podium op en pakken ze de microfoon af:D. Wat willen ze in godsnaam doen. (oeps, godslastering :D)

 0
geen avatar
di 20 mrt 2007 16:03

lodi christenunie:houd je bezig met belangrijke(politieke) zaken dit is zooo jaren 80.Mjoah wat heeft Theo,de islam of extreem rechts nu met de achterlijke denkwijze van de christen unie en de S.G.P. te maken? Als je nu zo nodig geforceerde politiek correcte statements wil maken moet je maar lid worden van groen links of de p.v.d.a.Maar laat politiek buiten de metal.
ik groet u

 0
Avatar Leviathan7414
di 20 mrt 2007 16:04

Leviathan7414 ik zie ook niet hoe mensen opeens Theo en de islam erbij kunnen betrekken. Mja, Lodi je hebt gelijk dat ze zich es met nuttigere zaken gaan bezig houden.

 0
Avatar Obey-Your-Master
di 20 mrt 2007 16:30
Avatar wishmaster
di 20 mrt 2007 16:31

wishmaster Pff, leuk. Zometeen kan er geen festival meer bestaan door de teksten..

 0
Avatar Obey-Your-Master
di 20 mrt 2007 16:31

Obey-Your-Ma.. @lodi; inderdaad.! gaan ze nu ook hier in NL al PMRC-acties organiseren?=P tis niet erg..! we weten allemaal wel wie de winnaar daarvan zal zijn! netzo als PMRC vs. Twisted Sister!

 0
Avatar equalizer
di 20 mrt 2007 16:36

equalizer Sjeesus wat een debielen!!

 0
geen avatar
di 20 mrt 2007 16:46

Mjoah mijn punt had ook niet met het festival te maken, maar over een eerdere statement van ''ralphie''. Stond dus inderdaad buiten het onderwerp. maar had even zin om mijn agressie lekker erop los te laten, sinds iedereen dat toch al deed. Maak dus, als je toch zeikt, een tweedeling(of driedeling, gezien er al 2 posts stonden) over het onderwerp en lees terug.

 0
geen avatar
di 20 mrt 2007 16:47

Mjoah @ Lodi*

 0
Avatar Lenny
di 20 mrt 2007 16:52

Lenny Idd, bij Wereld draait door was laatst iemand van Christelijke Cabaretfestival. Cabaratiers die geen grapjes zouden maken over geloof. Alles moet tegenwoordig speciaal voor de gelovigen, en zij willen voor de rest alles verbieden blijkbaar.

 0
Avatar thor969
di 20 mrt 2007 17:03

thor969 En ik dit dacht dat nederlander meer toe lieten dan belge is het toch waar dat belgie een paradis

 0
Avatar savaga
di 20 mrt 2007 17:07

savaga HAHAHA...krijg spontaan zin om een lekkere DEICIDE klassieker op te zetten.... BASTARDS OF CHRIJST.... DIIEEEEE

 0
Avatar lokdoosje
di 20 mrt 2007 17:19

lokdoosje Moeten ze Stryper boeken. Die gooien Bijbels in het publiek. Ik denk dat men ze daar niet terug gooit net als op Dynamo Open Air 1987.

 0
Avatar metaalerik
di 20 mrt 2007 17:23

metaalerik Haha dit doet me denken aan oktober toen ik naar de Unholy Alliance ging, toen er ook verscheidene Christenen door Den Bosch liepen om al die 'antichristenen' die naar Slayer gingen te bekeren.

 0
Avatar Seek-And-Destroy
di 20 mrt 2007 17:32

Seek-And-Des.. Wat een faggots :') kut christen-unie.
echt debielen. alsof die bands zich daaraan houden. ik zou juist de tekst veranderen zodat het erger zou worden :')

 0
Avatar niesl2
di 20 mrt 2007 17:33

niesl2 lol, grunts zijn vaak toch onverstaanbaar.

en die christelijke politieke partijen...die voeren beleid aan de hand van een boek wat er niet voor geschreven is, de gekkerds :P

 0
Avatar Seek-And-Destroy
di 20 mrt 2007 17:38

Seek-And-Des.. Wat een faggots :') kut christen-unie.
echt debielen. alsof die bands zich daaraan houden. ik zou juist de tekst veranderen zodat het erger zou worden :')

 0
Avatar Seek-And-Destroy
di 20 mrt 2007 17:39

Seek-And-Des.. woops 2 keer :p naja dat die christenunie diarree krijgt :')

 0
Avatar eisenherz
di 20 mrt 2007 17:41

eisenherz Haha, maar ik begrijp satanisme dus ook absoluut niet; waarom zou je een rood beestje met een staart willen toejuichen?
Maar inderdaad, om nou festivals te verbieden enkel omdat ze een keer damn zeggen? WTF? maar ik begrijp zowiezo niet waarom die festival in een plaats als rijssen wil staan? ga dan naar het dauwpop terein ofzow.

 0
Avatar Veenlijk
di 20 mrt 2007 17:41

Veenlijk Whahahaha nou ja
als ik dat festival was zou ik dan gewoon bands boeken die alleen gore teksten hebben in plaats van satanistische zoals bijvoorbeeld:
-Rompeprop
-Kutschurft
-Extreem Eczeem
-Gorerotted
-The Berzerker

 0
geen avatar
di 20 mrt 2007 17:47

Pausmobiel Ze hebben dr een *vloekverbod*
dus waarschijnlijk word je opgepakt als je kut zegt.

 0
Avatar WiWaWie
di 20 mrt 2007 17:56

WiWaWie Hahah, okee.. Vorig jaar toen ik stond te wachten bij Lowlands, kreeg ik wel een banaan van een gelovige, dat vond ik dan wel weer aardig :P Maar controles kom op zeg

 0
geen avatar
di 20 mrt 2007 18:28

Azrael Dit is flauwekul. De gemeente wil "de organisatie strafrechtelijk laten vervolgen als de teksten niet door de beugel kunnen". In Nederland mag je heel wat zeggen in je teksten hoor, voordat het strafrechtelijk niet door de beugel kan. Er is geen wet die zegt dat je niet mag vloeken. Wat niet mag, is als je bijvoorbeeld in je teksten tot de moord van een bekende Nederlander oproept (wat enkele b-garnituur rappers weleens gedaan hebben). Voor de rest mag er veel. Dat heet vrije meningsuiting. Dat "dreigement" van de gemeenteraad is dus een loze dreiging. Of de Christenunie moet er de komende maanden nieuwe wetgeving doordrukken natuurlijk...

 0
geen avatar
di 20 mrt 2007 18:34

Pausmobiel Dat is wet, hier hebben ze een verordening, daar moet je ook mee rekening houden, dus denk dat het festival zoiezo een fikse boete te wachten staat

 0
Avatar jos_theboss22
di 20 mrt 2007 18:57

jos_theboss22 wat un bullshit

 0
geen avatar
di 20 mrt 2007 19:01

Ralphie @Mjoah ach het punt was duidelijk. Net het interview @ 3fm met de burgemeester gehoord.. Vond zijn reactie maar niets. Natuurlijk begrijp ik dat het godlasterend kan zijn, echter vind ik dat muziek/teksten totaal een ander onderwerp zijn dan het daadwerkelijk het onderwerp godslastering.

 0
Avatar Dooie
di 20 mrt 2007 19:11

Dooie krijg spontaan zin om Satan te gaan aanbidden...

 0
Avatar Tottaly-Loco
di 20 mrt 2007 19:49

Tottaly-Loco ....als je dat leest....probleme met de christen unie...klinkt islamitische overheersing nie eens zo slecht:P

 0
Avatar Frinsel
di 20 mrt 2007 20:11

Frinsel Ik krijg in eens zin om naar dit festival te gaan met mijn 'Deicide' shirt aan...

wat een bullshit hee

 0
Avatar blerwitch
di 20 mrt 2007 20:37

blerwitch Ik ben vorig jaar naar Elsrock geweest; toen was er ook al zo'n rel over dat festival! Hebben een aantal artikelen over in de kranten gestaan. Er zijn toen ook al wat politici langs geweest. Er was er zelfs één die het helemaal geweldig vond en er speciaal voor heen was gegaan voor een bepaalde band. Vorig jaar wilden ze het festival al verbieden... Al was toen de vergunning voor dit jaar al vergeven!! Hahaha; leuk tegenstrijdig dus!!
Maarjah; rijssen is nou eenmaal een *lange-rokken-stad*
Met een beetje geluk (en natuurlijk een goede line-up) ben ik er dit jaar weer bij!

 0
Avatar thor969
di 20 mrt 2007 20:38

thor969 Goeting voor te gaan met kaartons

 0
Avatar 7WORDS
di 20 mrt 2007 20:56

7WORDS godverdomme!

 0
Avatar eisenherz
di 20 mrt 2007 20:59

eisenherz Het enige wat ik wel echt grappig vind is dat dit festival door de christenunie een satanische festival is geworden en niet door de organisatie zelf. Door dit festival proberen te verbieden wegens het zogenaamde satanisch zijn kreeg het festival veel meer aandacht dan het anders gekregen zal hebben. En de satanisten zijn daardoor bezoeker s van dit festival geworden; omdat ze het belachelijk vinden om een festival te verbieden wegens het uitschelden van een geloof. En daardoor als een soort "demonstratie" er heen gaan..

 0
Avatar Meaufeau
wo 21 mrt 2007 00:17

Meaufeau Ach, door dit soort geouwehoer zal het festival waarschijnlijk nog meer bezoekers gaan trekken dan het normaliter zou doen. Negatieve publiciteit is immers ook publiciteit. Het enige wat ik jammer vind is dat dat gristentuig zich niet bezig houdt met echt belangrijke zaken en dat ze andere mensen hun pleziertje niet gunnen omdat het toevallig niet strookt met hun geloofsovertuiging.

 0
Avatar 7WORDS
wo 21 mrt 2007 08:47

7WORDS ben het helemaal met Meaufeau eens.
er gebeuren teveel andere dingen in de
wereld dan om tegen het plafon te vliegen
over een stelletje hobby-satanisten.

 0
Avatar TukkerTim
wo 21 mrt 2007 10:58

TukkerTim Ga dan niet naar het festival dan heb je er ook geen last van dat die mensen er muziek over maken.

 0
Avatar Soeperman87
wo 21 mrt 2007 11:28

Soeperman87 66 berichten? Nog 1 zesje erbij, en we hebben een duivels getal!

 0
Avatar Kwadi
wo 21 mrt 2007 12:20

Kwadi Dat die nep-christenen liever de daklozen gaanvoeren in Rotterdam en Amsterdam.

Hypocrieten.

 0
geen avatar
wo 21 mrt 2007 13:26

darkwaters elsrock heeft ook niks net satanisme te maken.het is ook niet zo dat een metalhead bij voorbaat een satanist is maar gewoon iemand die houd van goede muziek.
dan loopt een metalhead ook natuurlijk continu rond met corpsepaint(hoezo hokjes cultuur)snap onze andere rijssenaar ook niet want begin het idee te krijgen dat jij net zo denkt als de sgp.iedereen over een kam scheren.vind ik jammer.
Tot op elsrock 2007.

 0
Avatar Floris_V
vr 23 mrt 2007 09:43

Floris_V Hm ik heb me uit betrouwbare bron* toch laten vertellen dat die vloekverboden uit APV's een dode letter zijn. Terecht wordt hier de vrijheid van meningsuiting genoemd. Een grondrecht, dat wel beperkt kan worden maar alleen bij wet althans op landelijk niveau. Een dergelijk verbod is in het verleden dan ook vernietigd (zie
http://dissertations.ub.rug.nl/FILES/faculties/jur/1998/a.l.j.m.janssens/h11.pdf, pagina 57) Symboolpolitiek dus.

* prof. mr. Kortmann

 0
geen avatar
zo 06 mei 2007 12:50

Antaris Niet dat de bands die komen optreden uberhaupt satanistisch zijn, ik denk dat ze ze meer last gaan krijgen van de metalheads die speciaal naar elrock komen om de christenen te irriteren, dan de bands..hoewel het mogelijk is dat ze zelfs one bullet left erg zullen vinden, omdat ze zo op hun 12e al bedorven zijn en zo ;)

 0

REAGEREN

REAGEREN?
Het is mogelijk op dit nieuws te reageren.
Je moet wel even inloggen met je Agendainfo account.
Nog geen Agendainfo account?
Hier kan je een Agendainfo account aanmaken.