RECENSIE: Ferd - Music Without Borders

Ferd
2018-05-10 Je hoort het cliché vaak. Muziek verbindt. Hoe vaak staat er niet op een podium iemand te ratelen over dat we allemaal één zijn? Dat waar je ook ter wereld bent, we dezelfde energie krijgen van muziek? Dat muziek haat en nijd overstijgt? Vaak zijn dat de frontmensen van bands uit één stad. Of een bepaald land, hooguit dan. Moet je je nu even voorstellen dat je 52 muzikanten uit achttienlanden haalt om dat punt te onderstrepen. Wie geloof je eerder?

Het is dan ook geen schande dat projectleider Bjorn Ole Rasch, de man achter Ferd dus, het album Music Without Borders heeft genoemd. Als je in een concertzaal de neuzen van mensen uit Iran, Zweden, Tibet en Roemenië dezelfde kant op weet te krijgen, dan heb je de fysieke grenzen tussen landen wel een beetje gesloopt.

Tegelijk heeft Rasch zijn project weer duidelijk afgebakend. De kern draait om de traditionele folk uit het Noorse Setesdal. Drie jaar lang sprak hij met mensen over hoe zij die muziek interpreteren. Hoe gaat iemand uit Indonesië om met de klanken en instrumenten? En wat gebeurt er als je een Noor ineens mee laat spelen met een Armeniër die zijn interpretatie loslaat?

Het resultaat is bij tijd en wijle prachtig, maar als geheel een beetje diffuus. Dusdanig diffuus zelfs dat je maar met moeite echt kan spreken van een album in de traditionele zin. De nummers verschillen dusdanig van elkaar, dan het is alsof je in een museum loopt en telkens in een nieuwe ruimte terecht komt met volledig andere werken. Uiteraard is de rode draad, de Noorse folk, te volgen. Maar de verschillende interpretaties hebben duidelijk de overhand genomen.

Tegelijk zijn de composities ijzersterk. Soms ragfijn en subtiel, als in ‘Bansullar’, en soms juist overdonderend. Duidelijk is dat er vakmensen aan het werk zijn geweest, die hun taak uiterst serieus hebben genomen en echt de moeite hebben genomen om alle elementen van folkmuziek te verweven in de liederen. Het resulteert soms in nummers van zeven minuten, die alle kanten op vloeien en een rollercoaster aan emoties bevatten.

En dat resultaat, die begeistering waarmee duidelijk is gewerkt, soms zelfs via videoverbindingen, is eigenlijk het doel van deze plaat. Ja, je kan mensen uit allerlei uithoeken onderdompelen in Noorse folk en daar vol overgave aan later werken. En naar luisteren. Missie geslaagd.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:Ferd Label:Grappa
Cover Gun Outfit - Out Of Range

Gun Outfit - Out Of RangeMet Out Of Range brengen de heren en dame van Gun Outfit hun vijfde...