RECENSIE: Everlast - Whitey Ford`s House Of Pain

Everlast
2018-10-15 Everlast is een veelzijdige muzikant. As lid van House of Pain is hij verantwoordelijk voor de monsterhit ‘Jump Around’, met Santana sleepte hij een Grammy nominatie in de wacht dankzij de blues van ‘Put Your Lights On’ en met La Coka Nostra stond hij garant voor ijzersterke underground hiphop. Whitey Ford’s House Of Pain is het achtste soloalbum van Everlast.

De plaat is een vervolg op één van de succesvolste solo platen van Everlast; Whitey Ford Sings The Blues. Op die plaat mixte Everlast blues- en countrydeuntjes met hiphop. Dat is ook hier het geval. Everlast rapt op relaxte wijze over dito beats. Dat levert een goede plaat op die lekker gemakkelijk wegdraait. Dat doet Everlast erg knap.

Qua stijl doet Everlast op dit album denken aan rappers als Brother Ali en Atmosphere. Neem bijvoorbeeld ‘Oooohh (I Don’tNeedYou)’. Het nummer heeft een loom ritme waarin je duidelijk instrumenten hoort. De livedrums en piano geven het nummer een ander gevoel dan dat het gebruik van standaard samples doet. Everlast schakelt tussen zijn beschrijvende raps en een relaxed refrein. Gastrapper Slug zorgt voor een aardige afwisseling in de raps. Verderop gebruikt Everlast wel een sample. Het ”My Life, My Life, My Life” refrein werkt aanstekelijk, maar het is de combinatie van akoestisch gitaar en de verhalende raps van Everlast die ‘Summer Rain’ haar kracht geven.

Everlast bewijst ook op WhiteyFord’s House Of Pain zijn veelzijdigheid. Hij was succesvol met country, blues en hiphop en laat nu wederom horen wat je krijgt als alle genres samen komen. Dat doet hij zonder een moment te willen imponeren met een kunstje. Geheel natuurlijk vloeit alles samen tot een lome plaat die gemakkelijk tijdenlang door kan blijven spelen. Dat doet Everlast knap en onderstreept hiermee zijn unieke positie in het hiphoplandschap.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Everlast Label:Long Branch Records
Cover Novo Amor - Birthplace

Novo Amor - Birthplace Novo Amor is de artiestennaam voor Ali Lacey. Na een breakup heeft Lacey...