RECENSIE: Aosem - Den Duuster

Aosem
2021-02-22 Nog niet zo heel lang geleden verraste Aosem met haar debuut-EP. Zes in het Nedersaksisch (verwant aan het Drents) gezongen poprockliedjes lieten horen dat het zestal flink getalenteerd is en dat zingen in een streektaal niet altijd tot een niet serieus te nemen gimmick leidt. Met het album Duuster bevestigd Aosem nogmaals dat het een serieuze poging onderneemt om gehoord te worden, ook binnen dat gedeelte van Nederland dat amper iets verstaat van deze taal. Zeg nooit dialect tegen deze taal want je wordt door de bewaarders van het Nedersaksisch acuut, met behulp van een carbid kanon, in een baan om de aarde geschoten.

De tien poprockliedjes met een sterke americana/ southern rock inslag handelen, wanneer we het kunnen ontcijferen, allemaal wel ergens over de liefde, of liefdesverdriet. Het zijn natuurlijk mooie onderwerpen die bij dit soort muziek, waarin melancholie nooit ver weg is, passen.

De zang van Harmen Boels is precies zoals je kunt verwachten bij dit soort muziek en doet ergens wel een beetje denken aan Daniel Lohues, al komt dat meer door de taal dan dat de heren dezelfde klankkleur hebben. De stem van Boels is eigenlijk wel wat prettiger om naar te luisteren. Daarnaast is de muzikale omlijsting dik in orde, al blijft het ook allemaal wel heel keurig tussen de lijntjes.

Het album golft heen en weer tussen toegankelijke vlotte poprockliedjes (‘Op Slöt’ , ‘Loat ’T Niet Gaon Regenen’, ’Leste Keer’ en ‘Einde Verhaol’), wat meer bedachtzamere liedjes (‘Iene Mooie Nacht’, ‘As ’T Altied Dan Zo Blef’ en ‘T Is Pas Over As ’T Over Is’) en songs die een wat sterker americana karakter hebben. Van die laatste categorie valt vooral ‘Duuzend Keer’ op, doordat gastzangeres Lusanne Boels met haar rauwe stem een fraai duet aangaat met Harmen Boels. Maar ook de half akoestische songs ‘Nooit Meer’ en ‘Mien Kompas’ zijn het beluisteren zeker waard. Tekstueel is het hierin een en al droefenis en speelt Boels, als ware hij een soort Drentse Andre Hazes, de martelaar die zielig in een hoekje, met een stevige borrel in de hand, jammert over verloren liefdes.

Duuster is een mooi melancholisch album van dit Drentse zestal. Het is niet altijd helemaal te verstaan waar Boels het over heeft, maar de strekking is meer dan duidelijk. Zijn zielenroerselen zijn vormgegeven in tien liedjes die ook muziekliefhebbers uit andere taalgebieden moet aanspreken. Gewoon omdat de liedjes lekker klinken.
Recensent:Jan Didden Artiest:Aosem Label:Marista
Cover Kissed By A Ghost - Spirit

Kissed By A Ghost - SpiritDat we in Nederland meerdere elektronicamuzikanten rijk zijn is voor een deel...