RECENSIE: Plan_D - Lopende Zaken

Plan D
2021-01-25 Plan_D is de naam van de huidige muzikale uitlaatklep van Bert Hermelink. Op debuutalbum Lopende Zaken brengt hij samen met zijn drie andere bandleden meer dan 100 jaar ervaring in de muziekindustrie samen. De release was oorspronkelijk gepland voor mei 2020, maar is net als zovele andere – in de hoop op betere tijden – maanden uitgesteld. De band ontstond een paar jaar terug uit het onbedwingbare verlangen van Hermelink. Na een behoorlijke carrière als cabaretier en soloartiest, is in een bandje zitten toch zijn grootste passie, net zoals met Toontje Lager begin jaren tachtig.

Het kan bijna niet anders of het hoofd van Bert Hermelink borrelt over van de ideeën voor liedjes. Deze liedsmid schrijft al dik vier decennia teksten, en zijn inspiratiebron is nog steeds niet opgedroogd. De bekendste wapenfeiten zijn kneiters van hits die iedereen kent. Je hoeft maar een zin als deze te horen: ”3 uur ‘s nachts 7 januari / Het panterbloesje en de spijkerbroek”, en je weet meteen dat er stiekem gedanst is. Ook op dit album hoor je zijn herkenbare stijl. Melodieuze popliedjes over een alledaags onderwerp, maar vaak met een melancholisch randje. Hij beschrijft situaties op zo’n trefzekere en tegelijkertijd algemene manier dat die bij veel mensen aanslaan. ‘Stil In Huis’ heeft alles in zich om een klassieker te kunnen worden, juist doordat iedereen het gegeven op zijn eigen situatie kan betrekken. Het kenmerkt veel Nederlandse popmuziek.

Deze productie klinkt vanaf de eerste draaibeurt meteen vertrouwd. Dat komt aan de ene kant door de muziekstijl, die in het verlengde ligt van bands als De Dijk en BLØF. Absoluut niet vernieuwend, maar het voelt net zo lekker als je favoriete trui. Aan de andere kant zijn er de pakkende melodieën en grappige taalvondsten als ”ik zit in een lanterfanterfase”. Die frase komt uit het enige nummer waarin de reggae invloeden van de eighties Nederpop doorklinken. De overige nummers zijn meer beïnvloed door de blues en soul, compleet met Hammondorgel. Mankeert er dan helemaal niets aan? Nou, misschien dit. De zang van Kim Pol is in sommige nummers te ingehouden en beschaafd voor het onderwerp. Het zou levendiger zijn als het net wat rauwer was. Maar dat kan ook een kwestie van smaak zijn. De 11 liedjes zitten verpakt in een strak vormgegeven zwartwit cd-hoesje, zonder beelden. Dat hoeft ook niet, want als Hermelink iets kan, dan is het die met woorden in je hoofd oproepen.
Recensent:Dave Stam Artiest:Plan_D Label:Marista
Cover Aosem - Duuster

Aosem - Den DuusterNog niet zo heel lang geleden verraste Aosem met haar debuut-EP. Zes in het...