RECENSIE: Kubilay Kaya - Slecht Alleen

Kaya
2022-06-28 Kubilay Kaya durft zijn verlatingsangst met ons te delen. Niet voor niets heeft hij zijn tweede album Slecht Alleen genoemd. De Nederlandstalige nummers gaan allen over de onzekerheid die hij voelt in de relaties die hij aangaat. Deed hij dat al eerder op zijn debuut Wanneer Je Er Langer Naar Luistert Wordt Het Best Mooi[2018] - waar hij met zeven nummers zeven vrouwen beschrijft- hier is dat anders. De opvolger is kwetsbaar en redenerend vanuit zijn gevoel. De opzwepende muziekmix van hiphop, reggae en ska, maakt dan ook plaats voor pop, jazz en zelfs chanson.

De 44-jarige Kaya is geen onbekende in de Nederlandse muziekwereld. In 2003 produceerde hij als Kayaman negen nummers voor het album Ali B. Vertelt Het Leven Van De Straat. Hierop staat ook 'Leipe Mocro Flavour', de hit die hij medeschreef. Daarnaast componeerde hij muziek voor bedrijven zoals McDonalds en Celebrations. Met Tjerk Schoonheim (bas, gitaar en zang) durfde hij even later een soloavontuur aan te gaan.

Het is diezelfde Schoonheim die het meest bijzondere nummer voor het album heeft geschreven. ‘Wandelen Alleen In De Nacht’ lijkt wel een (geslaagde) vertolking van een Franse chanson. Het beschrijft de muzikale ontwikkeling die Kaya heeft moeten doormaken. ( “Hij is niet meer wie die was/hij wandelt alleen in de nacht”). Het nummer bevat ook de mooiste tekst op het album met “zijn voetstappen logen waar hij telkens weer routes vermeed/de dagen lieten hem in de steek”. Het lange uitwaaierende einde is prachtig en de combinatie van piano en basgitaar pakt je volledig in. De snerpende gitaar op de achtergrond zorgt voor de spanning tot het einde.

De overige nummers hebben eenzelfde structuur: een kort rustig synthesizer-intro, waarna Kaya op ons inpraat, voordat het nummer loskomt. Tekstueel draait het veelal om de onzekerheid in zijn relaties. Op ‘Kon Ik Maar Jou Zijn’ is dit het meest expliciet: “Twijfel maakt me klein/Onzekerheid kleeft aan mij”. Op ‘Iham’ is het een kwestie van tijd voordat zijn partner vreemd gaat. Hij weet dat het gaat gebeuren en maakt dat haar ook duidelijk ( “Ik ben hier al de hele tijd/ gaan we dansen vannacht of raak ik je kwijt”? ).

Het beste nummer op het album is ‘Gouden Vrouw’, waar het lijkt of hij een slippertje beschrijft. Als hij zich door haar laat (ver)leiden - “want jij weet hoe dit moet”- komt het ritme binnen en kun je niet stilzitten. Heerlijk! ‘Noodkreet’ is bijna net zo goed: hierbij wordt de gitaar uiteindelijk afgelost door de synthesizer om het als geheel mooi af te ronden. Als titeltrack lijkt ‘Slecht Alleen’ het minst aansprekende nummer, totdat hij wanhopig emotioneel wordt tegen het einde. Dat kan alleen maar recht uit het hart gezongen zijn.

Kaya spreekt op ‘Fucking Spinvis’ zijn waardering uit voor Eric de Jong, waarbij hij refereert aan diens songteksten (“dat gedoe met die baggagedrager en drank in Oostende bij dageraad” ). Hij is nog niet op diens niveau. Desalniettemin levert hij met ondersteuning van zangeressen Sanne Feenstra en Evelien Keesmaat een prima album af met prachtige soundscapes van ‘Begin’ tot ‘Einde’.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Kubilay Kaya Label:Trix MGMT
Cover Bambi Choclate FC - The Girl With A Slayer Shirt

Bambi Choclate FC - The Girl With A Slayer ShirtCorona of geen corona, Michel Geelen blijft een druk baasje. Vanuit Brabant...