RECENSIE: Tzeitel - Drömfärden

Tzeitel
2024-11-10 Anna Cochrane (viool, altviool), Christopher Andersson Bång (contrabas) en Sara Fridholm (accordeon, zang) nemen je mee op hun droomreis, oftewel Drömfärden. Het is de naam van hun vierde album, waarop dit Zweedse drietal traditionele klezmermuziek combineren met eigen composities in hetzelfde genre. De van oorsprong instrumentale dansmuziek van de Jiddisch sprekende Asjkenazische Joden in Oost-Europa heeft hen vanaf de studietijd aan de Academie voor Muziek en Drama in Göteborg gefascineerd.

Als je naar hun album luistert, geef je hen ook geen ongelijk: klezmermuziek is veelzijdiger dan menigeen denkt. Als Tzeitel (‘Prinses’) presenteren zij talloos verschillende melodieën, ritmes en klanken om verschillende emoties over te brengen. Zij weten - naast dansmuziek - zowel vreugde als verdriet in hun muziek te stoppen. Dat is nergens beter te horen dan op het traditionele ‘Tants, Tants, Tants!’. Je kunt je hoofd niet stilhouden als je het samenspel van Fridholm en Cochrane beluistert. Als je dan het herkenbare, opzwepende ritme van ‘Farväl Odessa/A Lebedike Honge’ erna hoort, weet je hoe goed dit trio elkaar aanvoelt. Interessant detail is dat Fridholm hierop zingt; het is een ode aan Olga ‘Avigail’ Mieleszczuk. Deze Poolse zangeres en accordeonist staat bekend om het zingen van Asjkenazische joodse liederen in het Jiddisch en bekeerde zich in 2012 tot het orthodoxe jodendom.

De accordeon van Fridholm opent het album met het titelnummer ‘Drömfärden’, waarna al snel de viool zijn intrede doet om samen met de accordeon de melodie te spelen. De contrabas van Bång drukt langzaam zijn stempel en laat de dames op het einde even gezamenlijk uitrazen. Zijn tijd komt later als hij op ‘Dem Trisker Rebns Khosid’ mag soleren. Dat moet hem goed doen: op andere nummers, zoals ‘Buhusher Khosid’ en ‘Omöjligdansen’ is het vooral de viool die de show steelt. De contrabas dient er enkel toe om het ritme aan te geven.

Dat het ritme ertoe doet, horen we terug in het door Cochrane geschreven ‘Hem Och Tillbaka Igen’. Je hoort hier een moderne versie van de klezmermuziek, waarbij de viool en accordeon elkaar moeiteloos weten te vinden onder aanvoering van de contrabas. Afsluiter ‘Långsamheten’ is dan weer geheel andere koek: het door Fridholm gecomponeerde muziekstuk laat de viool en accordeon van elkaar afgaan, om vervolgens weer samen te komen. De bewuste trieste sfeer wordt uitgedragen door de traagheid van het geheel. Het is een prachtige afscheid van een mooi album.

Klezmermuziek uit Zweden? Niet veel muziekliefhebbers verwachten dat dat goed zou klinken. Toch weet Tzeitel dit genre goed te vertegenwoordigen. Sterker nog: zij blazen het nieuw leven in. Door de veelzijdigheid van de muziek en professionaliteit van de drie musici zullen velen met hen meewillen op een door hen uitgestippelde droomreis.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Tzeitel Label:Xango Music
Cover Trance - Power Infusion

Trance - Power InfusionSoms worden albums opnieuw uitgebracht in een of andere remaster of remix...

Cover Marco Mezquida - Tornado

Marco Mezquida - Tornado Marco Mezquida weet uit ervaring waar de natuur toe in staat is. De op het...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT