RECENSIE: Blaze of Darkness - Burn it Away

Xenobia – Burn it away
2008-04-24 Wat bestaan er toch veel goede metalbands in Nederland en wat zijn er toch weinig bekend. En omdat we in Nederland een razend populaire gothic metal stroming hebben sneeuwen andere metalbands nog wel eens onder. Zo een (nog) onbekend pareltje is Xenobia . De band bestaat uit zanger Rodney Blaze (die overigens ook solo cd’s uitbrengt), bassist Ewout Rotteveel, gitarist Collin Hoeve en drummer Koen Herfst. Deze laatste heeft recent bands als After Forever en Epica uit de brand geholpen toen zij door omstandigheden even zonder drummer zaten. De band bestaat sinds 2000 en heeft eerder een EP en een live cd uitgebracht. De nieuwste EP heet Burn it away.

Het eerst wat opvalt, is de zang van Rodney Blaze. Zijn stem lijkt soms wat op die van James Hetfield. Hij zingt zelfs beter, maar de gelijkenis is er wel. Over de hele linie is de zang sterk en dat allemaal op een stevige metalfundering met veel invloeden uit de progmetal. Je zou Xenobia het best kunnen omschrijven als een kruising tussen Dream Theater, Threshold en Metallica (voornamelijk de zang). De vijf songs zijn zonder uitzondering prima en het geluid is moddervet. Mooi toch dat een eigen beheer cd tegenwoordig net zo goed kan klinken als een peperdure productie. Hulde voor Koen Herfst die de cd heeft gemixed en geproduceerd.

Het laatste nummer ‘Burn it away’ nodigt uit om heerlijk mee te brullen. In ‘See you life’ en ‘Pieces of us’ horen we nog een lekkere gastbijdrage van toetsenvirtuoos Joost van den Broek (After Forever). Hierdoor krijgt het geluid een extra symfo tintje mee. Niets dan lof voor dit mooie schijfje. Dit soort bands verdient het om gehoord te worden bij een wat groter publiek. Binnenkort te zien in onder andere Gouda in het voorprogramma van Kingfisher Sky en in Zoetermeer. Bezoek de website van de band voor meer info.
Recensent:Jan Didden Artiest:Blaze of Darkness Label:Eigen Beheer
Witness The Fall – Take a closer look inside

Witness the fall - Take a Closer Look InsideHet Nederlandse Witness The Fall is een metalcore band en heeft zijn tweede...