RECENSIE: Open Sesame - Through the eyes of Vengeance

Open Sesame – Through The Eyes Of Vengeance
2009-09-06 Dat in België momenteel een meer dan gezond muziekklimaat heerst maakt ons, Noorderburen, wel eens stinkend jaloers. Dat behalve de alternatieve hoek ook metal goed vertegenwoordigt is bewijst het uit Roeselare afkomstige Open Sesame. De in 2007 ontstane band heeft haar eerste EP Through The Eyes Of Vengeance uitgebracht. Allereerst dient gezegd dat de band een bijzonder verzorgde persinfo heeft meegestuurd. Het vijf pagina’s tellende boekje in ringbandje en plastic covers maakt duidelijk dat het de band menens is om het in de muziek te maken en daarom niets aan het toeval overlaat.

Op deze EP komen acht songs (inclusief intro en instrumentaaltje) in vierentwintig minuten langs denderen. Dat in de pittige metalcore van Open Sesame ruimte genoeg is om melodieuze elementen in te passen maakt dat dit plaatje bijzonder goed te beluisteren valt. Het stukje extra melodie is ook broodnodig om nog enigszins op te vallen tussen de stortvloed aan metalcore releases. Na het korte intro volgt het geweldige titelnummer, waarin ruimte is voor lekkere tempowisselingen en opvallende breaks. De prima schreeuw van zanger Miguel maakt het geheel mooi af. Zo zijn alle nummers van behoorlijk hoog niveau en valt vooral de muzikaliteit van de heren op. Opvallend is het instrumentale ‘Hope Grows Dead’ waarin toetsen de boventoon voeren, direct gevolgd door het onderhoudende en duister klinkende ‘Fallen Angel’, dat door de vele tempowisselingen lekker apart klinkt. Prachtig nummer! Het gitaarwerk is over de hele linie inventief en afwisselend, waarbij de heerlijke riffs zorgen dat de aandacht goed wordt vastgehouden. Als daarbij de productie ook van prima niveau is, valt er eigenlijk weinig te klagen.

Open Sesame weet binnen de strakke kaders van de metalcore zodanig haar horizon te verbreden dat er een zeer verteerbare EP is ontstaan. Het is prettig te constateren dat de band, ondanks dat ze zo kort bestaat, nu al een enorme volwassenheid uitstraalt. Hier gaan we meer van horen, zoveel is zeker.
Recensent:Jan Didden Artiest:Open Sesame Label:Eigen Beheer
Death Before Dishonor - Better Ways to die

Death Before Dishonor - Better Ways to DieSinds 2001 bestaat de band Death Before Dishonor uit Boston. De band is...