RECENSIE: Gellybooty - Plug

gellybooty-plug
2005-01-06 De albumpresentatie van 'Plug', de nieuwste cd van Gellybooty die op 17 december jl. plaatsvond, was tevens het laatste optreden van de band. Aangezien vier van de bandleden er mee ophielden, viel de band uit elkaar. In haar 12,5 jarig bestaan heeft de uit Utrecht afkomstige band een stuk of 250 optredens op haar naam staan, waaronder een flink aantal festivaloptredens.

Dat deze band al weer een behoorlijk aantal jaar speelervaring heeft is dan ook te horen; de cd klinkt goed en vooral erg funky! Om de energie van de live optredens ook op de CD duidelijk over te laten komen, werd een leegstaand kantoorpand 48 uur lang omgebouwd tot studio, zodat de nummers met de hele band tegelijk konden worden ingespeeld.

Na een intro van een halve minuut barst Gellybooty gelijk goed los met het nummer Funky Lately, een lekker funk nummer met stevige gitaren en stoere raps. Hierna volgen de nummers Booty Beat Pt. 1 & Pt. 2. In beide nummers zijn wat ska- en reggaeinvloeden te herkennen, vooral Booty Beat Pt. 1 doet bij vlagen denken aan bijvoorbeeld Beef. Daarentegen wordt Booty Beat Pt. 2 naar het eind van het nummer toe weer een stuk steviger. Het instrumentale nummer Meanwhile at Quincy’s is een intermezzo, Show Me Your Love kabbelt hier nog een beetje op voort, maar wordt naar het eind toe opgebouwd naar lekkere hiphop. Een mix van funk en hiphop is ook terug te horen in de volgende twee nummers, Daily News en Friends of da Booties, deze zijn alleen wel weer ietsje steviger.
Online springt weer een beetje tussen de rest uit, het is een lekker fris nummer met een vrolijke, energieke beat. Hierna volgt nog het instrumentale nummer 20040906/12:00AM. Freaky Feeling is met ruim 10 minuten het langste en tevens laatste nummer van de CD. Er wordt dan ook flink de tijd genomen om het nummer op te bouwen. Het nummer begint erg rustig, waarna het steeds meer wordt uitgebouwd. Meer stemmen, meer instrumenten, meer geluid. De zang wordt aangevuld met hiphop en er wordt tijd genomen voor verschillende solo’s. Veel herhaling, maar hierdoor wekt het nummer de indruk het laatste nummer van een live optreden te zijn dat langzaam wegsterft, om na twee minuten nog even terug te komen met een toegift in de vorm van een bonustrack.

Al met al is dit een goede CD. Het geheel is lekker funky en doordat het door alle instrumenten tegelijk zijn ingespeeld lekker losjes. Het is jammer dat Gellybooty ermee is opgehouden, maar ze hebben wel een mooie plaat achter gelaten.
Recensent:Ike Breed Artiest:Gellybooty Label:Eigen Beheer
rapalje-spade

Rapalje - SpadesHet hoesje van een CD is een beetje het visitekaartje van een band. Rapalje...