RECENSIE: Curse of the Forgotten - Sacrifice

Curse Of The Forgotten – Sacrifice
2010-04-14 Curse Of The Forgotten is een relatief jonge band die is opgericht in 2006. Afgaande op de hoesfoto zijn de bandleden inderdaad nog erg jong. De vier Nederlanders hebben hun eigen beheer debuut EP onlangs uitgebracht. Wanneer je niet beter zou weten zou je zweren dat je met een stel doorgewinterde metalheads te maken had. De muziek klinkt bijzonder volwassen en bevat invloeden van de traditionele thrashmetal, maar laat ook behoorlijk wat invloeden uit de melodieuze Zweedse deathmetal hoek horen.

Openingsnummer ’Power Addiction’ bestaat uit een aaneenschakeling van Slayeriaanse riffs, aan Metallica gerelateerd drumwerk en wordt door de bijzonder vette grunt van zanger Marijn Fuhler naar een hoogtepunt geschreeuwd. Het tweede nummer ‘One Way’ heeft een bijna dansbaar tempo en knalt bijzonder strak uit de speakers. Hier gaat de band enigszins de kant op van een band als Dark Tranquility, wat vooral komt door het melodieuze gitaarwerk. Jammer dat het nummer na een minuut of drie weggedraaid wordt. Hier is nog wat werk te doen. Door er een mooi slot aan te breien kan dit hoogtepunt nog veel beter worden. Ook ‘The Only Thing’ bevat fraai gitaarwerk, al lijken we halverwege ineens in ‘Rhime Of The Ancient Mariner’ van Iron Maiden beland te zijn. Een wat vreemde wending in een verder sterk nummer. ‘Conviction Of Fate’ is eveneens een krachtig nummer, waarin gepaste agressie met zwaardere passages worden afgewisseld. Ook dit nummer wordt helaas wat plompverloren weggedraaid. Daar moet een goede producer wat aan kunnen sleutelen. De prima afsluiter ‘Mirror Of Truth’ valt op door het fraaie melodieuze gitaarwerk van Roelof Klop en Richard Vrijhof.

Natuurlijk is dit soort muziek allang niet origineel meer, maar de band weet bijzonder sterk en volwassen voor de dag te komen met deze lekkere EP. Wanneer de productionele foutjes worden weggewerkt hebben we een potentiële Nederlandse metaltopper in huis. Hier gaan we (hopelijk) meer van horen.
Recensent:Jan Didden Artiest:Curse of the Forgotten Label:Eigen Beheer
Anané - Ananésworld

Anané - AnanésworldWereldberoemd. Of toch niet? Eé ding staat vast: zo’n 140 miljoen kijkers...