RECENSIE: Grupo Fantasma - El Existential

Grupo Fantasma – El existential
2010-06-22 De zomer is officieel van start gegaan en daar hoort natuurlijk ook een goede soundtrack bij! El Existential is hier zonder twijfel uitermate geschikt voor. De plaat is alweer het vijfde album van de zeer productieve groep Grupo Fantasma . De in 2000 opgerichte latin formatie uit Los Angelos speelt een mix van latin en funk. Nu tien jaar later spreken de feiten voor zich; de blazerssectie treedt geregeld met Prince op en hun album Sonidos Gold leverde een Grammy nominatie op.

Vanaf het eerste drumritme op ‘Realizando’ is al duidelijk dat El Existentia net zo funky als alle eerder Grupo Fantasma werk is. Het nummer met haar ronkende gitaren en de voor latin zo kenmerkende gelijkstemmige zangpartijen knalt in een keer een hele lading positieve energie de kamer in.

Halverwege de plaat worden met nummers als ‘Telarana’ en ‘Cumbianchera’ echte hoogtepunten bereikt. De beide nummers zijn in eerste instantie opgezet met een funkritme, maar worden door de latin refreintjes en blazers naar een zeer hoog niveau getild. Met name de afwisseling tussen de verschillende zangers zorgt ervoor dat de nummers geen enkel moment zaai worden. Net zoals bij Ozomatli vindt Grupo Fantasma haar kracht in de afwisseling tussen verschillende invallen in de latin en met de afwisseling van de verschillende groepsleden.

El Existential is een zomerse latin cd van een kwaliteit die je nog maar zelden treft. Waar Ozomatli op zijn laatste plaat liet horen het spoor een beetje kwijt te zijn, toont Grupo Fantasma aan dat het nog steeds mogelijk is om een moderne mix van latin muziek te maken. De gehele plaat klinkt alsof het in een live sessie is opgenomen en dit maakt El Existential tot de zomerplaat van 2010!
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Grupo Fantasma Label:Ada Global
Bad Habit – Timeless

Bad Habit - TimelessHet Zweedse Bad Habit bestaat al sinds 1986 en heeft sindsdien zes albums...