RECENSIE: GU Medicine - Lords of Oblivion

G.U. Medicine – Lords Of Oblivion
2010-06-06 Als je een band opricht en die vervolgens vernoemt naar een medicijn tegen geslachtsziekte weet je dat je de schijn tegen krijgt. Als de band in kwestie haar nieuwste album Lords Of Oblivion ook nog eens van spuuglelijk artwork voorziet lijkt het wel of je niet serieus genomen wil worden. Omdat de muziek van G.U. Medicine redelijk interessant is blijken bovenstaande opmerkingen gelukkig van ondergeschikt belang.

Lords Of Oblivion is het derde album van de Engelse rockers. De band speelt eerlijke rock die het best valt te omschrijven als een kruising tussen Queens Of The Stone Age en Motörhead. De muziek is over het algemeen uptempo en knalt moddervet uit de speakers. De Motörhead verwijzingen zijn regelmatig hoorbaar zoals in ‘Dirty Little Girl’ dat met een knorrende basintro begint. Dat herkenbare basgeluid komt wel in meer nummers terug zoals in ‘Shut Up, wat ook behoorlijk wat stoner invloeden bevat. De invloeden van Queens Of The Stone Age komen heel duidelijk naar voren in het laatste nummer ‘The Hangman Has Been Hired’, maar ook in het mooie ‘Take Everything, Give Nothing Back’. Het vrij lange ‘Lords Of Oblivion’ gaat wat meer richting traditionele heavy metal, inclusief een paar lekkere ouderwetse gitaarsolo’s. Het geweldige ‘Lightning Up The Skies’ is enorm catchy en een lekkere vlotte uptempo stamper. De overgangen van gewone zang naar heftige screams zijn fraai. ‘Alcoholocaust’ (geen Machine Head cover) handelt over de problemen die alcohol kunnen veroorzaken en gaat ook weer flink de Motörhead kant op.

G.U. Medicine geeft met Lords Of Oblivion een goed visite kaartje af. De band weet met flinke dosis zelfspot en een no-nonsense houding respect af te dwingen. Het album is misschien niet wereldschokkend, maar laat horen dat G.U Medicine staat voor een lekker dosis eerlijke rock ’n roll. Muziek om een lekker feestje bij te bouwen.
Recensent:Jan Didden Artiest:GU Medicine Label:Suburban Records
[Lorn] – [Nothing Else]

Lorn - Nothing ElseDe cd Nothing Else van Lorn wordt uitgebracht op het label Brainfeeder...