RECENSIE: La Caravane Passe - Ahora in da Futur

La Caravane Passe - Ahora in da Futur
2010-07-18 Een raar stel gozers, dat is wat La Caravane Passe is. Met hun debiele outfits en veelzijdige afkomst (van Frankrijk tot Servië) vormt de groep een culturele smeltkroes. Deze band komt dan ook uit het zelfverzonnen dorp Plechti en hanteert de zelfverzonnen taal ‘Plechtiaans’ als uitgangspunt voor hun balkanmuziek. Niet alleen tekstueel, maar ook muzikaal is La Caravane Passe veel vooruit gegaan en behoort wat dat betreft nu zeker tot de top van de originele balkanmuziek. Op Ahora in da Futur wisselt de ene feesthit de andere af.

Een hoogtepunt op de tweede cd van de band is bijvoorbeeld het door trompetten ondersteunde ‘Moustache on the Stage’. In brabbel-Engels worden een aantal “helden” uit de wereldgeschiedenis geëerd. Zo blijkt Saddam Hussein goed te rijmen met Albert Einstein en horen we in het refrein vooral klezmer met elektronica. Een ander meesterwerk is ‘Perdu ta Langue’ waarop meer rap te horen is, maar gastzanger Rachid Taha in authentiek Arabisch het nummer een oosters randje dat gecreëerd werd door de blazers ondersteunt. Een echt dansnummer is ‘Bulibasha’ dat ingezongen is door Erika Serre, maar ook zeker een flinke boost krijgt dankzij de stevige bass. Wat fouter is ‘Like a Sextoy’ dat in foute 80s-stijl synthesizer vermengd met balkan gebracht wordt. Dit nummer behoort zeker niet tot de beste op deze cd, al was het alleen maar door de slechte beheersing van het Engels van de zanger. Ook op ‘Cybercriminal’ horen we slecht Engels: “I’m wanted on myspace, because I’m a cryminaal at home”. Dit nummer wordt gelukkig gered door het hoge Peppie en Kokkie gehalte van de muziek. Een ode aan Madness wordt geleverd op snelle 'One Kolo Beyond'. Door de belachelijke snelheid van dit nummer krijg je haast een soort balkanhouse.

La Caravene Passe is vernieuwend en een must voor balkan-liefhebbers. Soms op het randje van flauw, maar over het algemeen kwalitatief hoogstaand. Hopelijk krijgt deze band een groot podium op toekomstige festivals.
Recensent:Erik Oudman Artiest:La Caravane Passe Label:Munich Records
Great Lake Swimmers - The Legion Sessions

Great Lake Swimmers - The Legion Sessions Great Lake Swimmers bestaat al sinds 2003, maar is helaas nog niet...