RECENSIE: Richy Pitch - Ye Fre Mi

Richy Pitch – Ye fre mi Richy Pitch
2010-07-04 Ye fre mi Richy Pitch is de titel van het nieuwe album van Richy Pitch . Een titel en een artiest die niks anders doen dan vraagtekens oproepen. Als we de titel naar het Nederlands vertalen dan blijkt hij lang niet zo spannend te zijn als je in eerste instantie vermoed, vrij vertaald betekend het zoiets als ‘Ik ben Richy Pitch’. Richy Pitch blijkt na enige research een Londense hiphop DJ en producer te zijn die zijn roots onder andere in Ghana en West Afrika heeft liggen. Voor Ye fre mi Richy Pitch brengt hij verscheidene Ghanese artiesten samen om over zijn beats een verse te leggen.

Dit resulteert in de helft van de nummers in typisch Engelse hiphop. Over rustige ritmes horen we rappers die volledig in de stijl van Dizzee Rascal en meer recent Tinie Tempah de nummers opsieren. Nummers als ‘Living drum’ zijn hier uitstekende voorbeelden van, helaas blijft het niveau van de MC’s over het algemeen ver achter bij de eerder genoemde rappers.

Het zijn juist de nummers waar de Arikaanse identiteit wat meer naar voren wordt geschoven die Ye fre mi Richy Pitch naar een hoger niveau tillen. ‘We are taking over’ resulteert halverwege in een Dancehall beat waarop ene Samini als een Buju Banton heerlijk los gaat. Maar ook voor een goed hiplife nummer als ‘Odo yea’ draait Richy zijn hand niet om.

Ye fre mi Richy Pitch is een album geworden dat uiteenlopende stijlen als UK Crime, hip hop, hiplife en afrobeat probeert samen te brengen. Over het algemeen weet Richy Pitch dit uitstekend te combineren tot Afrikaanse ritmes met een typische UK touch. Helaas blijft aan de andere kant toch dat gevoel hangen dat er veel meer in gezeten had dan het eindresultaat dat we nu in handen hebben liggen.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Richy Pitch Label:BBE Music
Waines – Stu

Waines - StuZomers in Palermo zijn warm. Temperaturen tussen de 30 en de 40 graden...