RECENSIE: Brainpower - Dub & Dwars

[Brainpower] – [Dub & Dwars]
2010-09-16 Brainpower is landelijk zeer bekend geworden met het maken van hiphop. Dat betekent echter niet dat hij zich beperkt voelt tot dit genre, of dat er geen passie is voor andere muziek. Zijn nieuwste project is een samenwerking met de Black Star Foundation. Een van de doelen van deze organisatie is de promotie van de Reggae muziek. Die Reggae muziek, in feite de vader van hiphop, staat bekend om zijn dub platen. Dit zijn versies waarop bekende teksten worden hergebruikt over nieuwe muziek. Op de EP Dub & Dwars recyclet Brainpower de teksten van enkele van zijn bekendste nummers over de reggae muziek van producer Asher E. Dub & Dwars is al enige tijd geleden uitgebracht en heeft in de tussentijd op de eerste plaats gestaan van de Nederlandse iTunes Reggae Charts.

De EP Bestaat uit 7 nummers. In de intro legt Brainpower uit wat de achtergrond is van deze EP. De overige nummers zijn allen bekende teksten in een nieuw jasje. Het goede nieuws over dub & dwars is dat de teksten van Braintje staan als een huis. Over de nieuwe muziek blijven zijn soms al jaren oude teksten fris klinken en blijft het een genot om naar zijn stem en verhaal te luisteren. Een van de dingen die opvallen, is de lengte van de EP. Met slechts 7 nummers, weet deze toch een lengte te bereiken van bijna 45 min aan muziek. De producer heeft ontzettend zijn best gedaan. Bijna alle nummers zijn flink opgerekt en er zijn veel solo’s en instrumentale stukken die helaas de kracht uit de nummers halen. Als enige echt zware miskleun kan ‘Dans Ska’ aangestipt worden. Het originele Dansplaat had een lekker opzwepend dansritme, maar in de nieuwe versie past de muziek gewoonweg niet bij de tekst. Dans Ska kan hierdoor gewoon niet in de schaduw van het origineel staan. Dan mag de begeleidende band op dit nummer wel de Firehouse Crew zijn, de band zijn die Sizzla normaal begeleid, en mag er speciaal een trip naar Jamaica aan gewijd zijn. Het nummer heeft gewoon niet de feel van het origineel en dat is erg jammer. Al met al klinkt het allemaal wat klinisch en mist het dat organische, juist datgene wat reggae zo losjes maakt.

Brainpower is een van de grondleggers van de huidige rapscene. Als rapper heeft hij daarnaast met Dub en Dwars ook nog eens een heel prima reggae-project neergezet. Wat echter blijft knagen is het feit dat het een veel mooier project had kunnen worden wanneer hij had samengewerkt met echte muzikanten. Waarom heeft hij geen contact gezocht met Nederlandse grootheden als de Beatbusters, Doe Maar of Luie Hond? Allen hebben ze de ervaring in het werken met gastrappers en dit heeft in het verleden goede nummers opgeleverd. Het klinkt nu allemaal wel lekker, maar het project bezit gewoonweg meer potentie dan wat er nu uitgekomen is.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Brainpower Label:Black Star
Sky Larkin Kaleide

Sky Larkin - Kaleide Sky Larkin is een driemansformatie dat afkomstig is uit het Engelse Leeds...