RECENSIE: Ghostface Killah - Apollo Kids

Ghostface Killah – Apollo kids
2011-01-12 Met het vorig jaar uitgebrachte album Ghosdini; Wizard of Poetry in Emerald City werd pijnlijk duidelijk dat Ghostface Killah allesbehalve veelzijdig is. Op het album experimenteerde de rapper met zoetsappige R&B, het resultaat wist geen enkele seconde te boeien. Iets meer dan een jaar na dit jammerlijk gefaalde project is Ghostface weer terug. Met Apollo Kids kan de rapper gelukkig weer een goede plaat aan zijn oeuvre toevoegen.

Ten eerste hebben gastbijdragen van Ne-Yo & John Legend plaats gemaakt voor mede Wu Tang vrienden GZA, Raekwon, Cappadonna en Method Man. Ook minder verwachte, doch net zulke sterke, MC`s Joell Ortiz, Jim Jones en Busta Rhymes leveren een bijdrage aan het album.

Laatstgenoemde liet al eerder horen zich goed thuis te voelen op Wu Tang beats. Ook op `Superstar´ rapt Busta er weer heerlijk op los. Ghostface opent de rauwe beat voortreffelijk met zijn kenmerkende stem. Tegen het einde maakt hij plaats voor Busta die weer ouderwets van zich laat horen. Voor de rest wordt de plaat opgevuld met deze heerlijke combo van rauwe beats met lekker in het gehoor liggende raps.

Naast al de standaard Wu Tang beats en raps wordt op een van de laatste nummers de plaat compleet gemaakt met het heerlijke `Ghetto´. De soulvolle beat lijkt zo goed als exact gekopieerd van Marlena Shaw haar `Woman of the ghetto´, maar juist door het heerlijke refrein met idem beat is dit net dat ene nummer dat dagenlang in je hoofd blijft hangen.

Apollo Kids is een album geworden dat klinkt alsof het enkele jaren geleden al op plaat gezet is en nu pas uitgebracht wordt. Deert dit? Geen moment, doordat Ghostface Killah zich weer aan zijn standaard recept gehouden heeft is Apollo Kids gewoon een album geworden dat voortreffelijk wegdraait.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Ghostface Killah Label:Def Jam
Gare du Nord – Greatest Hits

Gare Du Nord - Greatest Hits Gare du Nord bestaat tien jaar en na vijf officiële albums is het tijd voor...