RECENSIE: Def P. & The Beatbusters - Hard op Weg

Def P & The Beatbusters – Hard op Weg
2011-05-16 In 2002 stond Def P (in een gelegenheidsformatie met The Beatbusters) plotseling en vooral zeer verrassend in de Top 40. De Amsterdamse rapper schopte immers met zijn Osdorp Posse tegen alles dat naar commercie riekte, verfoeide de consumptiemaatschappij in enorm veel raps en koos er nadrukkelijk voor om vooral erg underground te blijven. ‘Bubbelbad’ kwam zelfs tot een tiende plek in de Top 40 en een goed verstaander hoorde ook in dit nummer een aanklacht tegen de commercialisering van muziek en de daarbij behorende clips op tv. Maar ‘Bubbelbad’ zorgde er vooral voor dat Def P & The Beatbusters door Lowlands, Pinkpop en Bospop 2002 geprogrammeerd werd.

‘Bubbelbad’ stond op Aangenaam uit 2001 en Def P gebruikte voor deze samenwerking zowel bestaande als nieuw geschreven rapteksten. De samenwerking en wisselwerking tussen Def P en de Beatbusters bleek subliem, want Aangenaam was en is een meer dan voortreffelijk album, vol vrolijke ska / reggae door de Beatbusters en vol vlijmscherpe, felle teksten van Def P. Tien jaar na dato zijn de handen weer ineen geslagen en is Hard op Weg de opvolger van Aangenaam, een album waar menig dertiger nu nog vol nostalgische gevoelens naar luistert.

Het album start met een Beatbusters-only nummer, waarbij achtergrondzanger Niels Hermkens het album introduceert. ‘Beter dan Dit’ gaat over de ongelijke verdeling van rijkdom in de wereld, ‘Vandaag’ gaat over leven bij de dag, zonder na te denken over de toekomst. Eerste single ‘Crisis’ gaat dan niet zo’n grote hit als ‘Bubbelbad’ worden, maar het nummer is werkelijk subliem. De tekst is hilarisch, scherp en vol geweldige woordspelingen over de huidige financiële crisis. De Beatbusters geven er vocaal en uiteraard ook instrumentaal een erg vrolijke draai aan.

Def P is in uitstekende vorm als het om schrijven gaat, want tekstueel is er genoeg te genieten op Hard op Weg. Hij rapt een stuk ingetogener in vergelijking met eerder werk, wat goed past bij de verhalende teksten. Hij bekritiseert vooral het algemene individu. Dit doet hij op het eerder genoemde ‘Vandaag’, maar ook ‘In Deze Wereld’ (het individu denkt uiteindelijk alleen aan zichzelf), ‘Kijken naar Rijken’ (het individu kijkt graag naar hen die het beter hebben) en ‘Poppendokter’ (de wens van het individu om er goed uit te blijven zien, met een verrassend metal-intermezzo). Ook algemene maatschappelijke problemen, zoals op ‘Beter Dan Dit’, ‘Crisis’, ‘Welkom in de File’ (over files) en ‘Vleesvervanging’ (over plastische chirurgie) zijn weer een favoriet onderwerp voor Def P. De Beatbusters weten er weer een bijzonder feestelijke tint aan te geven, waardoor Hard op Weg eigenlijk een uitstekend album is geworden. Een mooie prestatie na Aangenaam, nu is het afwachten of die tamelijk legendarische tour van tien jaar geleden ook dunnetjes over gedaan kan worden.
Recensent:Steven van Beek Artiest:Def P. & The Beatbusters Label:Suburban Records
Mona - Mona

Mona - MonaEr zijn een hoop bands die het spelen in grote arena’s als ultieme droom...