RECENSIE: Beth Hart & Joe Bonamassa - Don’t Explain

Beth Hart & Joe Bonamassa – Don’t Explain
2011-10-12 Beth Hart en Joe Bonamassa liepen elkaar op de verscheidene Europese bluesfestivals regelmatig tegen het lijf. Het klikte tussen het duo en al snel kwam het plan om samen een plaat te gaan maken. Nu ligt dan het resultaat, Don’t Explain, in de winkels. Voor de reeds legendarische gitarist Joe Bonamassa het derde project van dit jaar. Na een hardrockplaat met Black Country Communion en een bluesrock georiënteerd solo album staat Don’t Explain vol met ouderwets sterke soul.

Hoewel Beth Hart altijd gekenmerkt werd door haar ruige bluesrock toont ze nu aan over fantastische soulkwaliteiten te beschikken. Tijdens het kippenvel veroorzakende ‘Chocolate Jesus’ lijkt het bijna alsof er een oude Amy Winehouse opname opgedoken is. De cover van Tom Waits is door het duo fantastisch omgezet. De banjo is ingeruild voor een accordeon en de Winehouse-achtige uithalen van Hart maken het nummer soulvoller dan ooit. Een heel andere Hart valt te horen op ‘Well Well’. Het nummer bevat de enige vocale bijdrage van Joe Bonamassa. Terwijl hij tegen Beth Hart inzingt brengt ze het nummer op een gospelachtige wijze naar een hoogtepunt.

De rol van Joe Bonamassa schuilt hem vooral in de opbouw van de nummers. De meeste nummers duren langer dan 5 minuten. Tussen de gezongen gedeeltes van Beth Hart door schittert Joe dan in enkele solo’s. Tijdens het welbekende ‘I’d Rather Go Blind’ weet de gitarist het nummer met zijn gitaarspel tot acht minuten te rekken. Zoals gewoonlijk spettert de emotie ervan af en is het de rust van deze momenten die maken dat het nummer de juiste snaar raakt. Tijdens het rock and roll nummer ‘Well Well’ valt er ineenkeer een compleet andere Bonamassa te horen. De gitarist speelt in de rockabilly stijl en klinkt daarmee plotsklaps heel dansbaar.

Beth Hart is vaak in Nederland te vinden, desondanks zal ze voor veel mensen altijd die ene zangeres van ‘L.A. Song’ zijn gebleven. Met Don’t Explain laat ze horen veel meer in haar mars te hebben. Het album is de meest soulvolle release van het jaar en laat horen dat Beth Hart gemakkelijk de leegte van Winehouse op kan gaan vullen.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Beth Hart & Joe Bonamassa Label:Rough Trade Distribution

The Tangent - COMMHet Engelse The Tangent beschrijft op haar nieuwste album Comm hoe het de...

Pink Floyd – 14 Rereleases