RECENSIE: Reincarnatus - New Life

Cover Reincarnatus - New Life
2012-04-26 Nederland en gothic-bands, het is een boek waard. Ons landje mag op het gebied van rockbands absoluut niet mee tellen in de hedendaagse muziekwereld, maar bands als Within Temptation en Epica heersen wereldwijd als het aankomt op gothic. En waarom zou dat dan niet kunnen als je er een dikke vette scheut onvervalste Keltische muziek doorheen gooit? Reincarnatus liet op het debuut Media Vita al zien dat er toekomstmuziek in de middeleeuwse sound zit en op New Life blijkt dat des te meer.

Waarom dan maar drie sterren voor dit album? Tja, dat ligt voor een aanzienlijk deel aan de productie. Die is in eigen hand genomen en domweg niet geraffineerd. Continu worden instrumenten te hard ingemixt, waardoor de balans wegvalt. En hetzelfde geldt voor de zang, die in bijvoorbeeld ‘Orléans’ te ver naar de voorgrond is gehaald. Het logische gevolg is dat er andere elementen van de liefst zevenkoppige band ondersneeuwen. Waar dat vooral voor geldt, zijn de bas en de gitaren. Zonde, want liedjes als opener ‘Festival Day’ en ‘Pride Of Freedom’ hadden best wat meer power mogen hebben.

Anderzijds, er zijn ook nummers wel goed afgewerkt. En gelet op het feit dat de zwaardere nummers dus tekort komen, zijn het de wat gevoeligere nummers. ‘All That You Are’ springt er wat dat aangaat echt uit. Oké, de teksten zijn wellicht wat zoetsappig, maar het nummer is rijk en toch gevoelig. En de intro en outro op de draailier zijn adembenemend mooi. En ook uiterst vrolijke, echt Keltische liedjes als ‘The Moment We Met’ en ‘Rise Again’ komen prima tot hun recht. Het nodigt uit tot rondedansjes, tot gehuppel. Al moet gezegd dat de zang in de eerstgenoemde ook niet ontzettend sterk uit de verf komt.

Wie in sommige liedjes even door de matige productie heen luistert, hoort dat ook daar best een flink pak mogelijkheden in zit. Muzikaal zijn de zeven dames prima onderlegd en komen ze tot hun recht. Dat is vooral een belofte voor het podium. Op de bühne heeft de band echter haar strepen al verdient, geen twijfel mogelijk.

Niet alle liedjes zijn sterk op New Life en dat is jammer. Niet dat er echte gedrochten op het plaatje staan, maar er zitten liedjes bij die niet echt weten te boeien. En ook de cover ‘Left Outside Alone’ had niet gehoeven. Dat nummer was toch echt beter af in handen van Anastacia. Het gros is echter goed, al zijn er dus enkele songs getackeld in de productie. Live zullen ze wel tot hun recht komen en daarom luidt het advies om deze dames vooral live te gaan bewonderen.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:Reincarnatus Label:Eigen Beheer
Cover Dr. John - Locked Down

Dr. John - Locked DownOp advies van zijn kinderen kwam oude legende Dr. John in contact met Dan...