RECENSIE: Josh Osho - L.I.F.E

Cover Josh Osho - L.I.F.E
2012-10-23 Josh Osho, Een jonge twintiger met een moeilijke jeugd. Veel problemen thuis leidde er toe dat hij op zijn zestiende dakloos door de straten van Zuid-Londen liep. Na twee jaar drugs gedeald te hebben, besloot hij het rechte pad te kiezen en zijn dromen achterna te gaan. Een tijd in een rehabilitatie kliniek en focus op gitaar spelen en zingen resulteerde er dan ook in dat hij midden 2011 zijn platencontract tekende bij Island Records. Maar als zijn onlangs uitgekomen debuut album L.I.F.E een weerspiegeling is van de afgelopen periode van Osho’s leven, lijkt het weinig emotionele impact te hebben gehad.

Josh opent het album met de twee catchy popsongs. ‘Redemption Days’ en ‘Giants’. Daarmee lijkt de toon gezet voor een album vol potentieel succesvolle singles. Pakkende refreinen en niet te ingewikkelde melodieën: Iets wat je zou verwachten van een popdebuut. Drie tracks later blijkt echter dat dit niveau niet kan worden vastgehouden. Arrangementen met strijkers, harde popdrums, gitaar- en keyboardklanken geven weinig blijk van creativiteit. Het uptempo ‘Freewheel’, komt er met dezelfde ingrediënten mee weg, maar kwalitatief komt het niet in de buurt van de twee albumopeners. Ook bij de opvolgende, persoonlijk klinkende tracks wordt op productioneel vlak de plank misgeslagen en komen de four-to-the-floor drums op ‘Ebenezer Hotel’ en de synthetisch klinkende strijkers in ‘S.O.S’ de lading van de tekst niet ten goede.

Meer ruimte voor verhaal wordt gegeven in de ’90`s pop van ‘Wishing Well’, waar de tekst wordt aangevuld door passende adlibs. Ook ‘Highlight Of My Day’ straalt meer rust uit. Het album sluit af met twee remixes van de tracks waar we mee begonnen, maar dan met toevoeging van rappers Ghostface Killah en Childish Gambino. Geen van beiden overtuigt en het doet klinken alsof ze niet voor muzikale of tekstuele meerwaarde naar de studio zijn geroepen.

L.I.F.E voelt aan als een gehaast album. Zonde, want met meer doordachte producties of wellicht een ‘less is more’ insteek zou de veelbelovende stem van de Londenaar beter uit de verf komen. Voor wie makkelijk te verhapstukken muziek zoekt die weinig aandacht behoeft, is deze plaat goed geschikt. De aandachtige luisteraar zal aan de drukkende sound en eentonige producties geen plezier beleven.
Recensent:Quint van Kesteren Artiest:Josh Osho Label:Universal Music
Cover Delerium - Music Box Opera

Delerium - Music Box Opera Delerium begon in 1987 als een zijproject van de invloedrijke industrial...

Cover Mumford and Sons - Babel

Mumford and Sons - Babel Je moet het de Britse folkband Mumford & Sons nageven. Na slechts één...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT